CLANEK
Rubrika: Breakdown 08/06
Hudební breaky všech rychlostí! Reprezent: Marihai – „S Eastekem jsem za holčičku.“ Zlomky ze scény: Freshovo velké sólo (album), The Upbeats remixovali Bullet Time, Sunchase hýbe nebem, Phace ruku v ruce s Noisií, Dylan do Valmezu, fireshow video od Cyberfire, Jamie je král.
Reprezent: Marihai – "S Eastekem jsem za holčičku."
Drum & bassová scéna je dávno mezinárodní a čeští producenti jsou na vzestupu. Reprezentují české breaky v tuzemsku i zahraničí, proto bychom vám rádi představili aspoň některé z báječných mužů (a žen?), kteří dennodenně "kroutí zvuk", aby nás potěšili.
Marihai se momentálně jako producent spíše odmlčel (to se ale změní!), jako DJe je ho ale pořád slyšet. V roce 2003 s DJ Sittahem (aka Otaku) jako Wicked Originators vydali vlastním nákladem na vinylu tracky It`s a Fight a Splendid Isolation (ten dělal Marihai sólo). Další kousky se objevily v průběhu následujících let porůznu na kompilacích tuzemského drum & bassu – Nemo vyšel na Playbacku, Jihad zaútočil z Back in My Mind a spolupráce s Ridem nazvaná From Hell pokračovala v tažení na Back in My Mind II. From Hell není narážka na komiks Zpekla (jak jsem doufal), má co do činění se samplem ze sci-fi hororu Horizont události (jak jsem se dozvěděl).
Marihai - to jsou temné nálady a drsné beaty. Nezkusil jsi někdy balit slečny na liquid funk?
No, nemám z takové škatulky úplně nejlepší pocit, i když se to tak vlastně může jevit. Ty jemnější věci většinou nedodělám a při DJingu vysvitne to sluníčko spíš jen sporadicky, takže asi máš pravdu. Nerad bych se omezoval jen na jeden způsob výrazu, ve chvíli kdy drum & bass jako takový, byť je poměrně univerzální, má svá daná omezení. Momentálně to tak je, jak to bude zítra těžko říct. Jinak na liquid funk slečny nebalím, všichni víme že ty nejlepší holky maj rády pořádný nářezy. (smích)
Co tě tolik láká na tvrdém zvuku drum & bassu? Lépe se mixuje? Nebo je to prostě proto, že je údernější?
Je to hlavně o té energii, kterou z toho cítím. Vždycky jsem měl rád, více nebo méně, tvrdou muziku. Jako dítě jsem poslouchal metal, potom punk a tak dál. Musím ale říct že pro mě rozhodně neplatí že "tvrdě" rovná se "dobře". Ale drum & bass je muzika, na kterou se má pařit a nejvíc si zapařím u hudby která je nadupaná energií a nápady. A tohle chci předávat dál. Momentálně to mám tak, že k takovým introvertnějším náladám mi sedí zadumané temné "stepy" a extrovertní výboje ventiluju skrze tvrdý taneční věci. Když si jako DJ vybírám desky, tak prostej fakt, že producenti v tý tvrdý odnoži jsou míň "připosraný" a daleko víc experimentujou se zvukem, rytmem a vůbec, hodně určuje to, co budu hrát. Když se tohle bude dít v jakýmkoliv směru a náladě a přijde mi to taneční, tak to budu hrát. V tomhle se mi hodně líbí třeba německej producent, který si říká Young Ax. To je jazzy ale opravdu jazzy muzika. Ne v tom smyslu že si někdo dá, do jinak úplně hloupýho tracku jazzovej sampl, ale v tý podstatě. Někdy mám takovej pocit jakoby dřív lidi chodili na akce zažít něco naprosto nečekanýho a dneska už spíš chtěj dokola pořád to samý. Nejsem zarytej experimentátor, mám rád drum & bass jako taneční muziku, ale bez nějakého vývoje čerstvých nápadů to pro mě ztrácí smysl.
Jaká je tvoje nejměkčí deska?
Tak to bude nejspíš nějakej Polar, kterej dělal úplně super muziku. Škoda že už se drum & bassu nevěnuje. Našel bych i toho zpropadeného High Contrasta, Intalexe nebo Calibra. Tyhle věci si ale spíš schovávám do Wakaty. (smích)
Furt se kolem toho motám, protože jsem v Praze zvyklý slýchat hlavně "písničkovější" podobu drum & bassu. Aspoň v minulých letech to platilo, ale ty jsi tam vždycky byl za "drsňáka". Nebyl problém zahrát si na větších akcích?
Myslím, že to je tím, že v Praze poměrně dlouhou dobu vystupovali stále ti samí DJs s podobným vkusem. Poslední dobou se to trochu zlepšilo, lidi se mezi sebou víc poznali a začalo to být pestřejší. Takže jsem si párkrát, tu a tam, zahrál, za což jsem rád. Ale aby to nevypadalo že jsem nějakej vrah, nemyslím si že hraju nějak ultra tvrdě. Když hraju třeba s klukama s Easteku, jsem tam skoro za holčičku. Přece jen do těch největších masakrů zabrousím spíš výjimečně… I tady platí, že jiný kraj jiný mrav. V Hradci nechodí lidi prosit abys pustil Ready Or Not ale Rukkus od Technical Itche. A je spousta míst, kam člověk přijede, odehraje set a pak přijde někdo z lidí na ty party a řekne, že jsou rádi, že jsem hrál, co jsem hrál, protože se to tam moc nehraje. A to mě vlastně těší skoro nejvíc, protože chci těm lidem prezentovat něco trochu jiného. A to ve všech možnejch významech toho slova. I když samozřejmě mastím Noisii jako všichni… Ale oni jsou prostě krutý s tím se nedá nic dělat, to se nepočítá. (smích)
I když se to pomalu trhá, platí u nás, že zavedený DJ si zahraje častěji než šikovný producent. Jak se na to díváš? Zvlášť když venku je situace úplně jiná – bez produkce už si dneska skoro ani neškrtneš…
Nutno říct, že i s průměrnou produkcí si nikdo nějak extra zvlášť nezaškrtá ani ve světě. Až v Čechách někdo udělá podobný boom jako Pendulum, tak bude hrát v Horní Dolní, i kdyby beaty neuměl srovnat. I když samozřejmě mě mrzí že lidi, kteří jsou výborní DJs a nadto mají velmi slušné svoje vlastní tracky, si nezahrají na takových akcích, jako DJs bez produkce, kteří ovšem mají ty správné kamarády a ostré lokty. Ale to už tak je, promotérů, kteří by šli výhradně po dobré muzice, je jako šafránu. Hodně velká část line-upu bývá většinou postavena na "jistotách", kamarádech a těch, co můžou pozvání opětovat nebo přinést nějaký jiný "bonus". Kdo se chce prosadit musí být vždy o něco lepší než ti, kdo jsou nahoře. To je fakt a nezbývá než makat.
Kolik máš za sebou tracků?
Vydaných pět – v Česku. Kolik sem jich udělal celkem fakt netuším. Bude to pár desítek.
A které z nich hraješ?
Občas hraju bootleg remix Penerů Hlasuju proti, kterej jsme udělali se Sittahem a From Hell s Ridem. Mimochodem tenhle track byl asi nejúspěšnější, zajímal se o něj třeba Silver nebo kluci z Revolution Recordings. Sice to nakonec nedopadlo, ale i tak nás ten zájem hodně potěšil a povzbudil. K čistě svým věcem jsem hodně kritický takže většinou si je zahraju dvakrát, třikrát - poslechnu si je na velkým zvuku, vyzkouším na lidech, najdu chyby a snažím se udělat něco lepšího.
Dříve si spolupracoval s Ridem. Čekal jsem nějaké další společné věci, ale pak Rido zmizel do Austrálie. Teď už je zpátky, plánujete něco?
Jo, určitě. Máme pár rozdělávek, ale zatím nic hotovýho. Až něco doděláme tak se o tom dozvíte z Knowledge… (smích)
Sólo produkce ti prý stojí kvůli škole… Ale stejně, plány do budoucna?
Plány do budoucna jsou ohromný, jen ta realizace pokulhává. Momentálně jsem hodně roztříštěný mezi snahy dodělat školu a vydělat si nějaké peníze – plus, samozřejmě, hodně času proflákám nebo jsem někde s přítelkyní nebo kamarádama. Takže momentálně to s produkcí moc neodsýpá. Snad bude líp. Daváme s DJ Sittahem dohromady takové malé studio, takže počítám že až to bude hotové, trochu se to rozjede. Nápadů je spousta, snad jen prozradím, že do budoucna chci určitě zakomponovat do své hudby mnohem víc "živých" elementů.
Tvůj rytmus života?
Zapnuto, vypnuto.
Dobrodružství na jednu noc: princezna Leia "z jedné galaxie" nebo "tomb raider lady" Lara Croft?
Masuimi Max bys tam neměl? (smích)
Zlomky ze scény
Byli jednou jedni Bad Company. A byly to legendy. Pak se Fresh trhnul pro sólovou dráhu, D-Bridge ho sice brzy následoval, ale jeho náskok už nedohnal. Samotinký Fresh nakonec, dá se říct, Bad Company přerostl, a dnes oslňuje víc než radioaktivní Želvy ninja. Na kontě má řádku hitů a většinu z nich uslyšíte na jeho debutovém albu Escape From Planet Monday. Osvědčené pecky The Immortal, All That Jazz a Submarines doplňují novinky s hosty formátu DJ Shadowa, Pendulum a dokonce Neila Tennanta z Pet Shop Boys. Album vyjde u Breakbeat Kaos, jestli Fresh trpí "garfieldovským" komplexem ("Nesnáším pondělí.") se Breakdownu nepodařilo zjistit.
Jak jsem se tady minule tak něžně rozplýval nad The Upbeats, zapomněl jsem dodat, že remixovali track od Bad Company podezřele pojmenovaný Bullet Time. Jo, to je ten s intrem á la "Pojďte kluci vysamplovat Animatrix, to bude legrace." Ještě, že Nova a Prima sjíždí Nea zároveň. Jinak byste se nedozvěděli, že track je (zatím?) pouze na dubplatech. Chcete ho? Volejte Kubišové…
Každý delší text o Sunchasovi by mohl začínat nějak takhle: "Ukrajinec, který napsal originální tracky, dal je v plné kvalitě na inet a nikdo už mu je pak nechtěl vydat. Kde mohl dneska být?" Breakdown si myslí, že docela daleko, a tak s radostí vítá aktuální Remove Heaven EP. Mezi čtyřmi tracky je jeden s názvem Aquarius, hádám ale, že předělávka klasického hippie hitu to nebude.
Noisia a Phace spojili síly na dvou tracích – Homeworld a Outsource vyšly u holandského labelu Citrus (pod hlavičkou Triple Vision). No, to já jen tak, pokud ještě nevíte.
Dylan přijede 20. května jako headliner čtvrtého pokračování akce Resonant Dungeon do Valmezu. To zas padne černé barvy na make-up…
Tady stáhnete vydařené promo video ostravské "kejklířské" partičky Cyberfire. Jako bonus k fireshow berte zatím neslyšený track od No Money!
A na závěr někam úplně jinam. Jamie "jsem-král-světa" Foxx (hrál v Collateralu, Rayovi a Mariňákovi) vydal debutové r’n’b album Unpredictable. Atmosféra CD je opravdu "nečekaná", hudební rytmus a nálada se mění vždy s příchodem hosta. Když se k Jamiemu přidá Kanye West, zní track jakoby ho fakt dělali spolu – jinými slovy Kanye není pouhým exkluzivním bonusem, který má nalákat nerozhodnuté kupce. To samé platí i pro Snoop Doga, Mary J. Blige, The Game, Ludacrise, Twistu a Commona. Unpredictable pokrývá snad všechny současné podoby r’n’b a Jamie je, ehm… králem světa.