CLANEK

 

Rubrika: Breakdown 10/06

Hudební breaky všech rychlostí! Reprezent: Frenzy - "Lollita mi přerostla přes hlavu." Zlomky ze scény: Kyoto Jazz Massive slaví deset let, Sub.d.visdionz namíchal "tak trochu jiný" promo mix, Composti vydávají Football EP, Paul B má rád MoreBeat, No Money a L Plus – stahujte!

 
Reprezent: Frenzy – "Lollita mi přerostla přes hlavu."

Drum & bassová scéna je dávno mezinárodní a čeští producenti jsou na vzestupu. Reprezentují české breaky v tuzemsku i zahraničí, proto bychom vám rádi představili aspoň některé z báječných mužů (a žen?), kteří dennodenně "kroutí zvuk", aby nás potěšili.

Frenzy byl známou postavou české drum & bassové scény, ale kolik z vás si ho dnes pamatuje? Doufám, že většina, protože teď je zpátky! Stojaté vody (nejen místní scény navíc rozvířil malou aférkou. Pokud vám pořád není jasné, jak to bylo a jak to je s tou českou drum & bassovou producentkou Lollitou, Frenzy vám to objasní.

Na konci 90. let jsi byl na české drum & bassové scéně celkem hodně vidět. Pak jsi načas úplně zmizel a teď už se celkem dlouho nenápadně vracíš. Je za tím nějaké mimozemské spiknutí?

Je to paradox. V 90. letech jsem vůbec nehrál, jenom se podílel na různých kompilacích, chodil pravidelně do Punta, ale díky tomu potkal hodně užitečné lidi. Puntem opravdu prošlo hodně "lidstva". I když byl klub mnohokrát na existenční hraně, jakási tajemná síla ho vždy podrží a posílá mu tam nové a nové generace. V roce 2000 jsem udělal kompilace Beat Case pro BMG, Midnight Café pro Rolling Stone a Central Europe Monitoring pro můj vlastní label Density. Zorganizoval jsem projekt, díky kterému si lidé mohli zkusit remixovat kytarové hardcore kombo Insania. A před odjezdem do Belgie jsem ještě stihnul svůj první live act Genesis A.N.D. Catastrophe společně s LinDee a MC NuC.

Takže spokojenost?

Pořád ještě cítím určitou satisfakci, protože se mi podařilo postrčit na scénu pár zajimavých jmen, které k tomu ale byly samozřejmě tak jako tak předurčeny. Ať už to byl Juanita Juarez alias Brooklyn na Beat Case, Reverb na Midnight Café, MC NuC, když se poprvé dostal do Rádia 1 a skoro půl hodiny zpíval do mého setu, Ear Drum kru i Radium. NFO. Ti se předvedli na Central Europe Monitoring, Midnight Café i na Beat Case. Dlouho byli nejlepší drum & bassovou live kapelou u nás. A jsem vlastně hrdý i na Ridovu první desku, i když ji můj mastering možná spíše uškodil – takže se Ridovi oficiálně omlouvám. Rido rules!

Na jednoho člověka jsi sestavil celkem dost kompilací. Nemáš chuť přidat do série nový kousek?

Už to není, jak to bývávalo. Dřív bylo takové období experimentování. Lidi čekali, jestli se to zlomí a drum & bass se u nás stane žádaným zbožím, stejně jako se to pak stalo hip hopu. Nejvíc mi otevřelo oči jednání s Rolling Stonem. Na jednu stranu jsem měl ohromnou podporu od Rodrigueze, na druhou stranu proti ní stálo hlavní slovo šéfa Stratosféry. Ten tahal za nitky a z původní drum & bassové kompilace udělal chilloutové CD. I tak jsem ale hrdý na to, že se už tenkrát v souvislostí s ní mluvilo o nástupu dvoiky.troiky. Ta tenkrát zcela zásadním způsobem rozhoupala stojaté vody české a moravské scény. Piráti Filipa Záruby alias Sub.D.Visionz přepadli pražskou loď Bukanýr a zavedli tam nové mravy. (smích)

Tys měl přehled o každém, kdo zkoušel doma dělat drum & bass?

V té době jsem měl docela kompletní knihovnu českého, moravského a slovenského drum & bassu, ale je pravdou, že jsem až tak moc nepřemýšlel nad kvalitou. Všechny tracky byly totiž poměrně dost originální. Líbilo se mi de facto skoro všechno. Když jsem se v létě 2004 vrátil z Belgie, chtěl jsem ještě na svoje kompilační ambice navázat. Jenže dnes musím říct, že se hlavně chci postarat o svoji vlastní produkci, a tak se aktivitám Central Europe Monitoring a Joint the Army věnuji jenom okrajově.

Většina českých producentů pečlivě sbírá kontakty v zahraničí a snaží se udat své tracky labelům. Někteří už dokonce něco vydali. Jak jsi na tom ty?

To co říkáš, je zcela určitě zásadní postřeh z aktuálního dění na scéně – někdo to dělá už delší dobu, někdo s tím zrovna začal a hodně tuzemských producentů nad tím právě uvažuje. Jsem na tom taky tak. Kontaktů je dost, jde o to nejenom je získat, ale umět oslovit a navázat aktivní komunikaci. Já funguji na AIMu a každy týden věnuji pár hodin určité diplomacii s dalšími producenty, lidmi z labelů, internetovými rádii, producenty, DJs a snažím se jít s kůží na trh. Jsem rád, že už nemusím řešit dilema jestli hrát nebo nehrát nelegální ripy vinylů. Mám v zásobě hodně tracků od lidí, se kterými jsem v kontaktu a díky tomu se ripům můžu konečně úplně vyhnout. Diky smlouvě s Nightmare Recordings, sublabelem vydavatelství Technorganic, mám přístup k jejich katalogu a můžu si říct o jakejkoliv e-dub. Hodně věcí mám pak od Flexible Records. Ti plánují vinylový release FLEX005, na kterém bude Lollita společně s Blalem.

Internetové labely a digitální releasy jsou teď hodně na vzestupu…

Teď se vyrojí hodně nových vydavatelství. Hodně nových jmen a talentů i z našich končin podepíše smlouvy, ale vinylu se možná nikdy nedočkají. Nové labely se totiž začínají orientovat výhradně na digitální releasy. Zatím ještě pořád nabízejí, že vydají track i na vinylu. Časem ale začnou tvrdit, že jejich "vinyly nechce žádná z distribučních síti… ale je tady možnost prodat to jako mp3." A ryba je v síti. Na druhou stranu, tohle je nová éra, nový model a nové možnosti.

Už jsi mluvil o Lollitě. Nechytá tě někdy schizofrenie?

Jestli myslíš přímo patologickou a nefalšovanou schizofrenii, tak bych si ji samozřejmě, jako každý jiný schizofrenik, nikdy nepřipustil.

Jak se má Lollita?

Lollita je něco, co mi už naprosto přerostlo přes hlavu a žije si svým vlastním životem. Když komunikuji na AIMmu, je několik borců, co si myslí, že mluví s Lollitou. Dvoří se mi, nabízí, posílají svoje nejlepší tracky, fotky, samply… (smích) Lollita jim zase posílá svoje tracky a díky bohu, to je to hlavní, čím si získává respekt. Je to strašně zajímavé vyměnit si s někým pár věcí a pak, jen tak pro zajímavost, nenápadně hodit borcovi odkaz, kde se dozví, že si povídá s "holkou". To mění charakter komunikace a urychluje to, co se jindy vyvíjí třeba měsíce. Po těch začátcích, kdy musím ignorovat zamilované emotikony a drobné chlapské harašení, postupně "partnera" navedu na praktické záležitosti a po pár společných seancích už jde jenom a jenom o muziku.

Nemáš strach, že se to proflákne?

Ten strach, že se to proflákne, má samozřejmě taky něco do sebe. Ale to bude až ta druhá vlna self promotion, až mi na podzim u amerických Nightmare Records vyjde debutové CD. Prozrazení ale hrozí každým dnem. Třeba docela nedávno se rozhodl Matkore, protagonista eklektické show Digital Penetration, že mi zprovozní stránky na Myspace. Přeložil moje kompletní "Frenzy bio" se všemi releasy i s příběhem o Lollitě (smích) Ještěže ke svému, jinak dobře míněnému, dárku přidal heslo, abych mohl profil editovat.

Nakonec se přece ale nějaká Lollita objevila, ne?

Na drumandbass.cz vyšel rozhovor, který vyvolal spoustu protichůdných reakcí, když na boardu jeden člověk prozradil, jak to ve skutečnosti je. Ale i tak se to rozneslo jako docela pozitivní a veselá věc. A v momentě, kdy to už mělo vyblednout do ztracena, jsem potkal opravdovou Lollitu. V Puntu jsem narazil na holku, která mi byla strašně povědomá. A když mi došlo, že je to skoro ta samá tvář jako měla ta lesba ze stránek Bonanza - link mi poslal Reverb, hodili jsme řeč. Zjistil jsem, že je to DJka CO3, tenkrát ještě úplně neznámá ale sympatická Lollitka (smích). Od té doby jsme spolu hráli třeba na akcích Oko 2005, Drumstation, Basshysteria 2005, Break4Beats, stali jsme se rezidenty Digital Penetration, máme svoji noc v Punto Azul, zahráli jsme si se Spikey Tee Bass Co. Labs… Prostě se z nás stál opravdový DJský pár. Bohužel Alena alias CO3 alias Lollita teď musí tvrdě studovat, aby zvládla všechny zkoušky na ČVUT a čeká ji brigáda v Anglii. Ještě si spolu zahrajeme v říjnu v Českých Budějovicích s Panaceou a pak se rozejdeme, protože já se vracím do Belgie.

Co chystá Frenzy (a Lollita) na příští měsíce?

Smlouva s Nightmare Recordings je pro mě teď prioritou. Chci dokončit asi dvanáct věcí, které pak budou v prodeji pod značkou labelu Technorganic na Beatportu. Jestli se nepřihodí nic nečekaného, měly by vyjít pod nickem Lollita. Dokončuji několik kolaborací – s Markem Tailorem ze Sankt Pěterburku, Angličanem Blalem, dalším Angličanem Reflexem a Američanem Koncrete Symphony. U Flexible Records mi vyjde e-dub a vinyl remixu We Do Play Dice.

Tvůj rytmus života?

Starám se o sedmi měsíčního kluka a o holku, co teď v září nastoupí do první třídy a tvářím se, že jsem hodný manžel, tatínek a zaměstnanec. Doma, když všichni úspěšně zalehnou, sednu a třeba do tří do čtyř ráno makám na muzice. V šest pak zase vstanu a frčím do práce. A někdy jdu hrát, sbalím svoje Pioneery a tradá. Takže tak, 165 - 180BPM. (smích)


Dobrodružství na jednu noc: princezna Leia „z jedné galaxie“ nebo „tomb raider lady“ Lara Croft?

Ano… vidím je zcela zřetelně… Vynořují se z mlhavého oparu a ve tvářích mají šílenství žárlivek… Odlesky zbraní, pot na silikonech a sotva slyšitelná kletba jim visí na rtech: „Zabij Lollitu! Zabij Lollitu!“

Sledujte a poslouchejte Frenzyho (i Lollitu) tady a tady.


Zlomky ze scény

Bratři Shuya a Yoshihiro Okinovi slaví desáté narozeniny. Dort ale nepatří přímo jim, nýbrž jejich nu jazzovému projektu Kyoto Jazz Massive. Compost Records, u kterých KJM vydávají, se rozhodli slavit vydáním 2CD alba 10th Anniversary. Předělávky tracků od KJM obstarali mimojiné 4Hero nebo "Little" Louie Vega, ale i Kyoto Jazz Massive osobně.

Sub.d.visionz namíchal slibovaný promo mix. Pokud máte chuť na originální drum & bass, který (minimálně u nás a v nejbližším okolí) nemá obdoby, zvládnete složitější strukturu tracků i dlouhé, někdy až tří nebo čtyř minutové mixy, stahujte tady. Cover je tady.

Ještě raz Compost. Němci mají doma fotbalový šampionát, což je určitě důvod k vydání speciálního Football EP. Soulpatrol proto složili track Qualified a Florian „Partykeller“ Keller vybral tři rare groovové kousky s fotbalovou tématikou. Na speciálním artworku najdete 32 fotbalových míčů nadesignovaných v barvách zemí, které se na šampionát kvalifikovaly.

Paul B pokračuje v mixování setů pro fanoušky. Aktuální přírůstek do série Nu Born Mixů má číslo 16. Krom haldy vychytaných tracků je na něm ke slyšení i Easy Rider od jablunkovských MoreBeat a Otrozon ostravských No Money. Nechybí ani dvě pecky od Slováka L Plus alias Larryho+.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016