CLANEK

 

5. díl: Beat 4/4? Tady platí jinačí počty...

Jako si techno, house či trance z drtivé většiny zachovávají rovný rytmus, pak breakbeat či drum'n'bass patří mezi styly, které rovný rytmus striktně nedodržují. Breakbeat v našem prostředí nikdy nedosáhl a nejspíš ani nedosáhne věhlasu drum'n'bassu, ovšem jeho fanouškovská základna se stále rozrůstá a je to vidět i na české scéně. Breaky se v posledních dvou letech poměrně slušně zabydlely v našich klubech a krom ortodoxních příznivců tohoto žánru vítají také široké řady všech ostatních.

 

Breakbeat popisuje žánr elektronické hudby, která naopak oproti houseu nebo tranceu nedodržuje striktně 4/4 rytmus. Jeho rytmus je charakteristický v intenzivním použití tzv. synkop, tedy přesunutí těžké doby na lehkou, a v určitém nerovnoměrném zahuštění rytmu. Podobně je na tom také drum'n'bass, který je (laicky řečeno) pouze o několik jednotek (desítek) BPM rychlejší. Struktura rytmu breakbeatu vychází z tradiční hudby afrických domorodců. Mimo typický rytmus, který může mít různou charakteristiku na základě dalšího dělení breakbeatu, se už tracky v tomto stylu mohou opírat o celé spektrum elektronické scény. Nejčastější hudební vlivy, kterými se breakbeat obohacuje, pocházejí z tranceu, houseu a electra.

The Winstons

Věřte nebo ne, breakbeat patří ke služebně nejstarším stylům, podobně jako techno. Už na konci 60. a začátku 70. let začali hip-hopoví DJs do svých nahrávek vmíchávat breakbeatový rytmus, který tehdy pocházel z funky a jazzových nahrávek, ve kterých se často nacházela pasáž složená pouze z bicích, tzv. "rhythm section". Prvním z takových pionýrů byl jamajský DJ Kool Herc. Nejčastěji používaným samplem byl tehdy tzv. "amen break", který stvořil Gregory C. Coleman. Šlo o 5,20 sekund dlouhý sampl, který v originále pocházel ze skladby "Amen, Brother" od projektu The Winstons ze 60. let. Poprvé byl tento sampl použit ve skladbě "King Of The Beats" projektu Mantronix. Jsou ale i další oblíbené a hojně používané samply v breakbeatu. Například ty ze skladeb "Funky Drummer" nebo "Give It Up Or Turn It A Loose" od Jamese Browna, "Apache" od The Incredible Bongo Band a v neposlední řadě také "Think (About It)" od Lyn Collinse. Za jednu z prvních breakbeatových skladeb vůbec se považuje track "Bones Breaks" od Frankieho Bonese. Ten jako DJ vytvářel nepravidelné rytmy za pomoci dvou totožných desek s tím, že jednu z nich pouštěl záměrně s nepatrně jinou rychlostí o něco později, než tu druhou. Prvotní breakbeat si hodně oblíbili hip-hopoví DJs jako třeba Afrika Bambaataa či Grand Wizard Theodore, kteří ho stále vylepšovali. Populární byl tento styl také v klubech a halách, protože při delších breakových pasážích se mohli velmi dobře předvést tanečníci breakdanceu. Na začátku 90. let začal breakbeat pronikat do tehdejšího acid houseu a dal vzniknout stylu breakbeat hardcore, tedy rave music, která dala později vzniknout jungleu a drum'n'bassu. Krásným příkladem této hudební evoluce je Goldieho album Timeless.

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-the_amen_break_sample.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: Sampl tzv. amen breaku. Níže je jeho grafický zápis.

Amen break

K : Kick
H : Hi-hat
S : Snare drum (malý bubínek)

Video: Slavná skladba a také sampl z ní pocházející, hojně používaný ve stylu breakbeat: "Apache" od The Incredible Bongo Band. Jedná se o fanouškovské video

V současné době se snaha o rozškatulkování hudebních stylů do mnoha sub-žánrů, dotkla i breakbeatu. Big beat, nu school breaks nebo progressive breaks jsou jen zlomkem všech možných i nemožných škatulek. Breakbeatem jako takovým se snaží okořenit své sety řada house, trance, ale i techno DJs a tak na prvky tohoto stylu můžete narazit takřka u jakéhokoliv DJe či producenta. Nejoblíbenější sety pro vmíchávání breakbeatu jsou pak právě ty tranceové a samotný trance se občas vzdává svého 4/4 rytmu na úkor toho breakového. Už současný stav breakbeatu dává pohledět na nejbližší budoucnost tohoto stylu, která bude dle mého nejspíše patřit skladbám s rytmem ne až tak znatelně zlámaným. Příkladem budiž produkce třeba Chrise Cartera nebo velký hit Gutterpump od projektu Noisia. Ovšem klasický rytmus breakbeatu taktéž určitě nevymizí a jeho oldschool zvuk nás jistojistě bude doprovázet na věky věků. Jen si myslím, že na sebe bude čím dál více roubovat prvky z jiných stylů, hlavně pak z electra.

Chris Carter

Video: Adam Freeland má na Česko jen ty nejlepší vzpomínky, teda jestli si vůbec nějaké vybavuje :) My na něj ovšem nezapomeneme a to nejen díky tomuhle skvělému hitu

ZÁKLADNÍ ŽÁNRY

nu skool breaks: Styl zahrnující futuristickou vizi drum'n'bassu, zvuk techna či basovou linku z dubu. Styl často obsahující prvky z electra a hip-hopu, pohybující se okolo 130-140 BPM. Počátky se dají přisuzovat k práci Rennieho Pilgrema okolo jeho labelu TCR. Jeho kompilace Nu Skool Breaks 1 a 2 jsou stěžejní. Doba nu-skoolu však již skončila. Dříve tato hudební škatulka vznikla kvůli odlišení jedné muziky od druhé, a to od big beatu. Nyní by se o hudbě níže uvedených představitelů mohl říkat pouze jednoduše – breakbeat. Ovšem poslední dobou je slýchat v klubech trochu jinačí muzika, které se také říká breakbeat ( například již výše zmíněný Chris Carter), která má strukturu beatu poměrně jinou a kdo ví, možná se termín nu-skool breaks opět začne používat pro její odlišení od stávajícího klasického breakbeatu.1

Kdo: FREQ NASTY, ILS, AQUASKY VS. MASTERBLASTER, PLUMP DJS, STANTON WARRIORS, KOMA & BONES, THE BREAKFASTAZ, ADAM FREELAND, EVIL NINE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-nuskulbreaks-stanton_warriors-shake_it_up.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: STANTON WARRIORS - "Shake It Up"

Fatboy Slim

big beats: Pokud uslyšíte termín "chemical breaks", pak se jedná o tentýž styl. Objevil se v polovině 90. let, aby mohl souhrnně popsat hudební styl takových veličin jako The Chemical Brothers, Fatboy Slim či The Prodigy. Big Beat se vyznačuje zdeformovaným a zkompresovaným breakbeatovým rytmem ve středně rychlém tempu od 90 do 140 BPM. Obsahuje často acid syntezátorové linky a jazzové loopy. Dále je charakterizován vlivy
rokovějších kapel typu Led Zeppelin, což je ostatně v nahrávkách níže uvedených kapel a projektů patrné. Tedy časté kytarové rify, divoké samply a rockovější atmosféra.

Kdo: APOLLO 440, FREESTYLERS, THE CHEMICAL BROTHERS, THE CRYSTAL METHOD, JUNKIE XL (první dvě alba), FATBOY SLIM, PROPELLERHEADS, BENTLEY RHYTHM ACE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-bigbeat-fatboy_slim-everybody_needs_a_303.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: FATBOY SLIM - "Everybody Needs A 303"

Way Out West

progressive breaks: Když může být progresivní trance nebo house, tak samo sebou i breakbeat. Tento žánr se vyvinul z australského pojetí nu skool breaků a progressive houseu. Obsahuje často atmosférické melodie blízké těm tranceovým a často se producenti tohoto žánru věnují zvlášť také progressive houseu či tranceu.

Kdo: HYBRID, WAY OUT WEST, MOMU, LUKE CHABLE, FLUKE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-progressivebreaks-hybrid-just_for_today.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: HYBRID - "Just For Today"

breakstep: Tento styl je breakbeatem okořeněná UK garage muzika, která se vyvinula z 2stepu a která ve svých počátcích byla nazývána jako "breakbeat garage". Breakstep má určité podobnosti s dubstepem, a občas může činit problémy oba dva styly od sebe odlišit, zvláště pokud jeho autoři, vydávají muziku napříč oběma žánry. Poměrně zásadním pro tento styl bylo v roce 1999 vydání singlu "I Don't Smoke", který měl na svědomí DJ Deekline. Následoval ho pak experiment DJ Zinca v podobě tracku "138 Trek", ve kterém svou drum'n'bassovou muziku narouboval na tempo UK Garage (138 BPM).

Kdo: DJ DEEKLINE, TOASTY BOY, DJ DISTANCE, QUIET STORM

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-breakstep-dj_deekline-i_dont_smoke.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: DJ DEEKLINE – "I Don't Smoke"

hardcore breaks: Tento hudební žánr vychází z old school rave music či chcete-li breakbeat hardcoreu při použití moderních hudebních technologií. Jeho hudba se skládá nejčastěji
z jednotlivých smyček breakbeatového rytmu, intenzivní basové linky, melodického piána, staccato rifů syntetizátorů, a nejrůznějších vokálních samplů, často vzatých z postarších houseových nahrávek. Rychlost se pohybuje mezi 145-155 BPM.

Kdo: BRAINSTORMER, LUNA-C, PHUTURE ASSASSINS, DJ DELAY, STU CHAPMAN

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/breakbeat-hardcorebreaks-brainstormer-out_of_control.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: BRAINSTORMER – "Out Of Control"

Poznámka 1: Jako ostatní hudební styly, také breakbeat má určitou geografickou podobu, která je v daném místě populárnější, než jakákoliv jiná. Oním místem pro breakbeat je stát Florida v USA, kde se vyčlenil tzv. "florida breaks" styl, označován také jako "funky breaks". Tento žánr byl populární v klubech jihovýchodní USA během poloviny a koncem 90. let a začátkem nového tisíciletí. Dříve byl jeho zvuk popisován jako funky a často jste v něm mohli najít odkazy na pop, funk a hip-hop 80. let minulého století. V současné době je již hodně podobný nu-skool breakbeatu, ačkoli je také ovlivněn i jinou muzikou, zejména freestylem, electrem a miami bass (odnož hip-hopu). Zástupce: DJ Icey

Poznámka 2: V některých zdrojích se v kolonce "breakbeat" uvádí také pod-styl broken beat. Záměrně ho zde neuvádím jako samostatný podstyl, protože s jeho zařazením do breakbeatu nesouhlasím. Broken beat stojí někde na pomezí breaků a downtempa. Vyjadřuje hudební odkaz breakbeatu v hudbě projektů jako třeba Breakestra, pro které je doménou převážně funky a soulová muzika. Takováto hudba je pak charakteristická pomalejším tempem (80-110 BPM) a často živě nahranými bicími.

Další styly: acid breaks (Zak Baney – "Acid Break", 1987), organic breaks (M.I. Loki), breakbeat hardcore (The Prodigy), 4-beat (Slipmatt), anthem breaks (Music Instructor)

Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Kaplickovi!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016