CLANEK
6. díl: Bicí a basa, je něco víc třeba?
Stejně jako breakbeat, i drum'n'bass resp. jungle preferuje striktně zlomený beat. Ovšem v případě dnb si při tanci mnohonásobně lépe protáhnete své kosti v těle. Rychlost tracků v tomto stylu roste do velkých výšek a ty nejrychlejší skladby mají i přes 180 BPM. Kromě historie a popisu jednotlivých podstylů se v dnešním díle zaměřím také na spory rozdělující svět na dvě poloviny: je jungle a drum'n'bass jedno a totéž anebo každý styl má na scéně své místo?
Obliba drum'n'bassu je všeobecně poměrně vysoká a není tomu jinak ani v Česku. Hodně lidí, co už nenachází nic zajímavého v technu či houseu, se nechává unést strhující strukturou rytmů a zvuků, které kolikrát na první pohled nemají žádný vnitřní řád. Dlouholetí příznivci tohoto stylu sice mluví o celkové vyčerpanosti dnb, ale v současné době, jak už je zvykem, se tento styl mísí s dalšími žánry a dle mého má před sebou ještě poměrně slušnou budoucnost. Krásným příkladem toho jsou poslední vydání klubových akcí Let It Roll a Bush, které hlásily vyprodáno. A ještě jedna perlička: někdejší nejznámější a nejpopulárnější česká dnb DJka IM Cyber tvrdí, že "dramec" má ty nejinteligentnější fanoušky :)
IM Cyber
Ještě donedávna patřili mezi nejpopulárnější dnb DJe u nás Koogi a IM Cyber. Letošní výsledky dnb awards však pasovaly na první tři místa Pixieho, Sayka a Philipa TBC.
Na scéně se dnb objevil začátkem 90. let. Charakterizuje ho rychlé tempo zlomeného beatu okolo 160-180 BPM, s často velmi komplikovanými basovými linkami. Postupně se tento styl vyvinul z hardcore breakbeatu a raveu a od začátku v sobě spojoval prvky převzaté z dancehallu, electra, funku, hip-hopu, houseu, jazzu, heavy metalu, rocku, ale i techna či tranceu. Krom dechovky teda všecko :) Jak je vidět, drum'n'bass má nespočet podob a mohlo by se zdát, že nějaká jeho základní hudební charakteristika nemůže spolehlivě fungovat. Přeci jen pár základních hudebních vzorců se v dnb najít dá. Název drum'n'bass rozhodně neznamená, že by hudba byla složená z těchto dvou elementů v názvu obsažených. I když právě na nich tak nějak nejvíce záleží. Basová linka je kapitolou sama pro sebe. Její charakter je opravdu různorodý a většinou udává řád celé skladby. Nejčastěji se objevuje v syntetizované formě, často se také sampluje z jiných skladeb. Při nahrávání basové linky je obvyklé používání nejrůznějších efektů jako třeba různé dynamické komprese a další a často také specifické techniky, jako například "Reese Bass". Nejde ani tak vlastně o techniku, jako spíše o stupeň úpravy zvuku. Pro představu si poslechněte skladbu "Just Another Chance" od Kevina Saundersona, která patří mezi ty z "reese bass" nejznámějších. Úměrně důležitý je také "808" kopák a bass drum čerpaný hlavně třeba z Rolanda TR-808. Komplikovaný synkopický rytmus vychází z mnoha rytmických vzorců, mezi které stále patří starodávné samply amen breaku, apache breaku nebo sampl funky drummer (viz díl o breakbeatu). Tím nejobvyklejším je však sampl "tramen", který podle určitých zdrojů vychází z kombinace amen beraku se samplem pocházejícím ze skladby "Tighten Up" od Archie Bell & The Drells. Důležitou součástí drum'n'bassu je pak ještě jedna věc – MC. A vlastně i DJ. Mnoho skladeb je designováno přesně pro použití DJe. V tomto stylu je třeba jako v hip-hopu časté scratchování. MC doprovázející DJe v klubech anebo producenty ve studiích mají své kořeny v hip-hopu a reggae. Za úkol mají hlavně publikum ještě více rozpumpovat svými rýmy. Mezi nejznámější patří Dynamite MC, MC Conrad či Shabba D.
Jungle vs. Drum'n'bass
Drum and bass je též známý jako jungle. Názorů na to, jak moc je v těchto stylech rozdílů anebo naopak jak moc jsou stejné je hodně a pravda bude někde mezi nimi. Já osobně zastávám názor, že v současné době vydělovat oba dva tyto žánry je poněkud nadbytečné a vesměs se tak ani nedělá. Všeobecně se tyto škatulky zaměňují.
Jestli vám to ale stejně nedá spát a prostě nemůžete s přimhouřeným okem přejít skutečnost, že jungle se v současné době tak nějak rovná to co drum'n'bass, pak tu mám pro vás alternativu. Ona neexistuje žádná všeobecně přijímaná verze. Pro jedny jsou oba termíny za totéž, pro druhé je jungle starší forma drum'n'bassu (styl jungle techno poté, co se odpoutal nový styl od hardcoreu, viz níže) a pro třetí je jungle pouze zkráceninou stylu ragga jungle, který by se dal chápat jako jedna z odnoží samotného drum'n'bassu. Ve spojených státech má dokonce určitou popularitu kombinovaný termín "jungle drum'n'bass" (JDB), ovšem nikde jinde se toto označení neuchytilo.
Zastánci rozdílů mezi junglem a dnb argumentují těmito hudebními rozdíly:
1) Drum'n'bass má bicí integrovány spolu s basovou linkou, zatímco jungle ve svých nahrávkách používá obě dvě ingredience separovaně.
2) Relativně jednoduchý beat drum'n'bassu (obecně jako třeba v 2-stepu) je mnohem méně komplikovaný, než beat v jungleu.
3) Oba dva styly dále rozděluje užívání ragga vokálů
4) A v neposlední řadě jungle je muzika raných 90. let, zatímco drum'n'bass se objevil mnohem později
Tak jako tak nejrozšířenějším názorem nadále zůstává fakt, že drum'n'bass rovná se jungle a jungle rovná se drum'n'bass.
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-ukazka-evolution_of_drumandbass.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: Evoluce drum'n'bassu v kostce.
Tak by se dala nazvat tato dvou minutová ukázka, ve které vám nabízím 4 tracky, na kterých je krásně slyšitelný vývoj této hudby. Nejprve prvotní forma jungle ve skladbě "Tribal Bass" od Rebela MC z roku 1991, poté "Here I Come" od producenta Jah Screwze z roku 1995 představující moderní formu jungleu. Ze stejného roku také pochází G funk remix této skladby od XTC a DJe Keena Nottinghama v podobě prvotního drum'n'bassu a nakonec moderní Aphroditův remix skladby "Tribal Natty" od Tribe Of Issachar v rytmu jump-upu. Všechny ukázky vycházejí ze stejného vokálního samplu z reggae skladby "Here I Come" od Barringtona Levyho.
Grooverider
Pokud se v drum and bassu objevují znaky tolika stylů, jak jsou výše uvedeny, pak najít ten pravý moment vzniku tohoto žánru není vůbec jednoduché. Pojďme to tedy tentokrát vzít z trochu jinačí stránky a než se věnovat první drum'n'bassové skladbě na světě, raději se podívejme na vznik slova jungle, který je s dnb velmi úzce spjat. Zhruba se dá říci, že jungle se poprvé objevil v textech jamajsko-karibských "toasting", což byli předchůdci dnešních MCs. Odkazy na "jungle", "junglists" či "jungle music" jste mohli nalézt v tehdejším dubu , reggae a dancehallu. Zajímavé také je, že shodou okolností byl termín "jungle music" použit už v letech 1920-1930, kdy tak byla popsána hudba Dukea Ellingtona. Jeho exotický a rytmický styl, inspirovaný bubnováním z africké hudby, v té době chytl i další kapely a říkávalo se jim "The Jungle Band on flyers". Přesuňme se ale v čase podstatně blíže současnosti. V létě roku 1992 se v londýnském klubu Rage schylovalo k menší hudební revoluci. Stále více komerční rave scéna se už nelíbila rezidentním DJům Grooveriderovi a Fabiovi a tak odstartovali posun tehdejšího hardcoreu do dalšího levelu. Rychlost hudby narostla ze 120 na 145 BPM. Mnohem více narostl vliv ragga a dancehallu, naopak vlivy techna, disca a houseu postupně klesaly. Stále se zrychlující a více komplikující beat už bylo nemožné míchat v setech s tradičním ravem a poté, co tahle hudba ztratila definitivně "four-on-the-floor" beat a výrazně zesyrověla své perkuse, oldschollový raveři měli před sebou nový styl, který (spíše hanlivě) nazývali jungle-techno. Nová škatulka se ale ujala velmi rychle a tak její rozvíjení nezastavil ani fakt, že v roce 1993 se definitivně zavřely dveře za klubem Rage. Za zmínku ještě stojí, že označení drum and bass poprvé vstoupilo do dějin díky soul & funkovým pirátským rádiím v Londýně. Na triko si to vzal známý guru tamní pirátské scény, Trevor Nelson, který tímto označením popisoval funky muziku hlubšího, tvrdšího a "rare groove" charakteru, která byla toho času v Londýně velmi populární.
Video: Duke Ellington and his band – It Don't Mean A Thing
Jungle to skutečně moc nepřipomíná :)
Poznámka: Na začátku éry jungleu probíhala v komunitě debata nad užíváním právě termínu "jungle", který byl podle některých lidí příliš rasistický a očerňoval hudbu ovlivněnou reggae a z jejích fanoušků dělal černé divochy. Paradoxně to byli právě mladí černí Britové, kteří na ostrovech tuto hudbu ve velkém rozjeli.
LTJ Bukem
Pravá éra ragga jungleu skončila někdy před deseti lety. V současné době jsou populární dvě větve stylu drum'n'bass. První, temnější, s větším vlivem minimalistických postupů a druhá, naopak světlejší, plná ambientních nálad. Drum and bass se také v současné době vydělil do několika různých linií a nejpopulárnější jsou jump-up a pak tvrdší odnože jako třeba tech-step. Největší boom drum and bassu z poloviny 90. let se tak má ještě šanci vrátit a alespoň z pohledu jeho stoupající popularity u nás se zdá, že to nemusí ani tak dlouho trvat.
Info: Velmi rozsáhlá historie drum'n'bassu v Češtině rozepsaná do šesti kapitol pro zájemce zde.
Video: LTJ Bukem – Horizons
Zástupce moderního zvuku drum'n'bassu, tzv. intelligent neboli atmospheric dnb.
London Elektricity
ŽÁNRY:
liquid funk: Je to škatulka, která v Česku nemá příliš mnoho DJských "patronů". Možná je to proto, že mu dominuje klidnější atmosféra, časté jsou melodické plochy, spousta vokálů a mimo parket si jej bez problému užijete i při domácím poslechu. Podobný je i intelligent drum´n´bass, ale rozdíly jsou patrné v čerpání vlivů. Zatímco liquid se vzhlédl v discu, latinu, jazzu, soca (hudba pocházející z Trinidad a Tobaga) nebo funky music, IDB je více syntetický. Své počátky má v roce 2000, kdy ho tak pojmenoval Fabio a ukázal jej světu na stejně pojmenované kompilaci vydané na labelu Creative Source. Velkou popularitu si získal v roce 2003 a 2004 a o rok později to byl jeden z nejprodávanějších žánrů dnb. To odpovídá jeho univerzálnímu použití.
kdo: HIGH CONTRAST, NU:TONE, LONDON ELEKTRICITY, SOLID STATE; CZ – JUANITA JUAREZ
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-liquidfunk-high_contrast-racing_green.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: HIGH CONTRAST - "Racing Green"
inteligent drum'n'bass: IDB zvýrazňuje vlivy lounge music a ambientu do klasického drum and bassu. Hudba tohoto sub žánru je velmi atmosférická a charakteristická je pro ní hluboká a temnější basová linka. Časté je také použití samplů klavíru, flétny či kytary a daleko méně vokálů, než třeba u liquidu. Synonymy jsou pak atmospheric dnb či "good looking sound" podle jednoho z hlavního labelu vydávajícíh IDB, Good Looking Recordings.
kdo: LTJ BUKEM, BLAME, OMNI TRIO, NOOKIE, BLU MAR TEN
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-intelligentdnb-nookie-you_cant_hold_me_back.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: NOOKIE - "You Can't Hold Me Back"
jump-up: Sub-žánr drum'n'bassu, který byl nejvíce populární na konci 90. let a byl předurčen ke hraní v mainstreamových klubech. Jump-up proto, aby dav začal skákat a tančit. Časté bylo vkládání samplů z hip-hopu. Kritici k tomuto stylu přistupovali spíše zamítavě jako ke stylu, který je více přístupný náhodnějším posluchačům a tudíž méně kvalitní. U nás patří mezi ty nejpopulárnější.
kdo: DJ ZINC, PENDULUM, APHRODITE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-jumpup-dj_zinc-its_like_that.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: DJ ZINC - "It's Like That"
Ed Rush and Optical
techstep: Jeden z hlavních sub-žánrů drum'n'bassu. Je charakteristický svojí temnou, sci-fi náladou a vlivy z industrialu a techna. Je to jakási hudební koláž plná abstraktních syntetických zvuků a ruchů, obsahující nejrůznější samply, pípání a čvachtání. Taktéž jeden z těch nejpopulárnějších.
kdo: ED RUSH & OPTICAL, DOM AND ROLAND, BAD COMPANY, TEEBEE, STAKKA & SKYNET
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-techstep-stakka_skynet-timelines(stakka_skynet_remix).mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: STAKKA & SKYNET - "Nightlore" (Stakka & Skynet Remix)
darkstep: Známý též jako hard drum'n'bass. Tento styl začal být populární koncem 90. let. Kombinuje elementy z darkcoreu (druh hardcoreu) s energickými breaky. Typickým znakem pro darkstepové nahrávky je intenzivní rytmus a zvláštní ambientní a ponurá atmosféra.
kdo: NOISIA, CALYX, TECHNICAL ITCH, DIESELBOY
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-darkstep-noisia-the_tide.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: NOISIA - "The Tide"
neurofunk: Pionýry toho žánru jsou Ed Rush, Optical, Matrix a MC Ryme Tyme. Vznik tohoto stylu se datuje mezi roky 1997 a 1998 v Londýně jako progrese techstepu (dobře slyšitelné na albu Wormhole od Eda Eushe s Opticalem, vydané na Virus Recordings v roce 1998). Na tomto stylu se podepsaly vlivy techna, houseu, jazzu a temnějšího funku. Nejlepším příkladem je asi Essentials mix Ed Rushe a Opticala, který odehráli na Radiu 1 v roce 1998.
kdo: ED RUSH & OPTICAL, MATRIX
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-neurofunk-ed_rush_and_optical-compound.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: ED RUSH & OPTICAL - "Compound"
John B
trancestep: Stejně tak electrostep (a obdobně také poměrně nová škatulka futurestep kombinující drum'n'bass s elementy z hardstyleu a dalších žánrů. Futurestep hledejte deskách "Hold Your Colour" od Pendulum či "Escape From Planet Monday" od DJe Freshe). Trancestep vznikl kombinací melodických linek z tranceu a electra s typickým dnb rytmem. Časté jsou ve skladbách tohoto stylu vokály.
kdo: JOHN B, CONCORD DAWN
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-trancestep-john_b-romantic.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: JOHN B - "Romantic"
jazzstep: Vznikl v roce 1995 zkombinováním rytmiky drum and bassu a současné elektronické jazzové scény. Typická pro tento styl je jazzová rytmika a použití řady akustických nástrojů.
kdo: GOLDIE, RONI SIZE, 4HERO, EZ ROLLERS
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-jazzstep-roni_size-phizical.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: RONI SIZE - "Phizical"
ragga jungle: Styl čerpající z reggae či dancehallu dostal v letech 1991-1992 název díky interpretům jako Rebel MC, Ragga Twins či Genaside II. Vznik stylu se připisuje zařazení černé komunity do jungleové scény a přispěl k rozdělení subkultury v UK na "bad boy" a "rude boy". Rychlejší forma tohoto stylu je pak "raggacore"
kdo: SHY FX, RAGGA TWINS, REBEL MC, LEENIE DE ICE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbass-raggajungle-ragga_twins-ragga_trip.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: RAGGA TWINS - "Ragga Trip"
dril'n'bass: Tenhle hudební směr je již uzavřenou záležitostí. Fanoušci hudby Luke Viberta, Squarepushera nebo Aphexe Twina si jí vymysleli v polovině 90. let minulého století. Tento podstyl je charakterizován velmi komplexními a detailně naprogramovanými bicími, často samplovanými ze známého amen breaku (viz díl o breakbeatu). V roce 1999 tento styl však zmizel ze světa. Pouze několik málo umělců, třeba projekt The Flashbulb, stále lpělo na jeho zachování. V moderní éře se z něho však vyvinul, třeba díky projektům Venetian Snares či Doormouse, styl zvaný breakcore (viz díl o breakbeatu).
kdo: SQUAREPUSHER, LUKE VIBERT, APHEX TWIN, BOGDAN RACZYNSKI, ?-ZIQ
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/drumandbas-drillnbass-aphex_twin-come_to_daddy.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: APHEX TWIN – "Come To Daddy (Mummy Mix)"
poznámka 1: Jako styly v předcházejících dílech, také drum'n'bass dostal v určité geografické oblasti svou specifickou tvář. Tato tvář se jmenuje "sambass" a nejspíš vás okamžitě napadlo, že jde o fúzi samby a drum'n'bassu a kde že asi tak tato forma je populární. Ano, v Brazílii. Tuhle muziku pěkně pohromadě hledejte například na čtyřech dílech kompilace Sambass Vol. 1-4 anebo hledejte v produkci producentů jako DJ Marky, XRS aka XRS land, DJ Patife či Drumagick
poznámka 2: Byť jungle tak trochu ustoupil do pozadí oproti dnb anebo se s tímto stylem vesele zaměňuje, i on má své, o poznání jednodušší dělení. Již výše zmíněný "ragga jungle" je silně ovlivněn jamajskou reggae scénou a jeho počátky byste měli hledat na začátku 90. let. O tři roky později se objevily další dvě pod-škatulky: "darkside jungle/darkcore" jakožto více instrumentální forma jungleu s minimalistickými postupy a "intelligent jungle" s velkým vlivem ambientní hudby.
Poznámka 3: U Drum´n´bassu obzvlášť je kolikrát těžké rozřadit jednotlivé producenty do určitých škatulí a tak výše uvedený výčet jmen berte s rezervou. I mnoho fundovaných d´n´b DJů se škatulemi příliš nezabývá a jednoduše hrají "jen" drum´n´bass. I mnoho nových talent na poli této hudby je těžké kamkoliv rozřazovat a proto uvedu jen jejich jména. Naděje tohoto stylu můžou být například Culture Shock, Brookes Brothers, Sigma, Break nebo Silent Whitness.
Další styly…: drumfunk (Seba, Paradox, Fanu), hardstep (Usual Suspect, Aphex Twin), histep (J. Smooth, I-Cue), clownstep ( Generation Dub, Clipz, Wickaman, J Majik, Twisted
Idividual)
Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Koogimu (Shadowbox.cz) a 2K (Swadowbox.cz, Techno.cz)!