CLANEK
7. díl: "Tančit a relaxovat zároveň? Zajisté!"
Hodit se do pohody, relaxovat a vnímat každičký zvuk je s hudbou, kterou bych vám dnes rád představil, mnohem snadnější, než s kteroukoli jinou. Je různá. Nebudu-li teď striktně trvat na jejím žánrovém dělení, souhrnně by se dala označit za downtempo či downbeat anebo klidně i chill-out music, byť s některými žánry nemá označení "chill-out" vůbec nic společného. Dnešní díl je proto trochu jiný. Představím vám hned několik hudebních linií, které toho kolikrát mnoho společného nemají, ale právě pomalejší tempo a jejich vesměs klidnější charakter je pojí k sobě a proto občas názvy jako ambient, IDM nebo onen chill-out jsou pro někoho jedno a totéž.
Downtempo
Představa východu Slunce a pohodové muziky je lákavá a na Ibize to musí platit minimálně trojnásob. Není tedy divu, že downtempo má své kořeny právě na tomto party ostrově. Ovšem není tomu zase tak dávno, jak by se mohlo zdát. DJové a promotéři začali touto muzikou lákat lidi na překrásné ranní chvíle až v 90. letech. Na jejich konci mělo popularizaci downtempa na svědomí duo Kruder & Dorfmeister, kteří se ujali remixů nejrůznějších popových, hip-hopových a drum´n´bassových skladeb, do kterých přispívali prvky soul jazzu 70. let.
Downtempo je takový písničkový, rádiový styl. Často v něm narazíte na prvky popu či kytarové muziky, ale i dubu, funku, hip-hopu, jazzu, soulu či bossa novy. Je to vděčná muzika pro domácí poslech. Velmi podobný downtempu je trip-hop (ten je o něco rychlejší na tempu), acid jazz nebo ambient, který je často s downtempem zaměňován. Každý má však svá specifika a downtempo se od ambientu liší hlavně perkusemi, které tu mají mnohem důležitější místo. Downtempo je vynikající hudební kulisou v různých (lepších) kavárnách, kde mají obstojného barmana či šéfa a který vám nepouští jen rádio Blaník. Také je celkem známá věc, že při této pocitové a romantické hudbě se velmi dobře miluje :)
Poznámka: Je fakt, že z dowtempa se stal poměrně slušně výnosný byznys a udělat líbivou pomalou písničku se sladkým vokálem dokáže téměř každý. Důkazem toho jsou desítky takto zaměřených kompilací vycházejících každý měsíc. Obrnit se trpělivostí v hledání skutečně hodnotných titulů je tedy na místě.
Interpreti: AIR, THIEVERY CORPORATION, KRUDER & DORFMEISTER, RÖYKSOPP, ZERO 7
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-downtempo-thievery_corporation-until_the_morning.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: Thievery Corporation – "Until The Morning" (feat. Emiliana Torrini)
Info: Historie ambientu, chill-outu a downtempa v kostce.
Kruder and Dorfmeister
Chill-out music
Když vám někdo řekne chill-out, tak trochu vám rozkazuje hodit se do pohody a relaxovat. Pusťte si k tomu odpovídající muziku a účinek bude dokonalý. Chill-out, ať už se název tohoto stylu píše s pomlčkou či bez anebo dohromady nebo jen prostě chill, nepopisuje ani tak samostatný hudební žánr jako spíše spojuje nejrůznější hudbu jemného až "nasládlého" charakteru a pomalejšího tempa. Samotné označení "chill-out music" přišlo o poznání později, než se hudba do něj patřící těšila své popularitě. Majitelé klubů pochopily, že chtějí-li své návštěvníky udržet v jejich podniku až do rána, musí jim nabídnout i prostory, kde si budou moct odpočinout. Nejen fyzicky, ale i duševně. A tak main floory s dunivým beatem doplnila second stage, tzv. "chillout room", kde většinou byla spousta místa na sezení a válení, příjemná hudba a člověk si dáchnul a nabral nové síly. První zmínky o chill-out roomu pocházejí z Madchestreského klubu Konspiracy.
Chillout v klubu Roxy
Poznámka: Ovšem nedejte se zmýlit. Pokud vyrazíte do klubu u nás, u kterého je napsáno, že jeho součástí je druhá stage "chill-out", většinou o žádnou takovou hudbu nejde. Ne nadarmo se občas říká spíše "kill-out", protože na opravdové chill-out roomy narazíte na našich akcích a v našich klubech velmi zřídka. U nás naopak platí pravidlo, že v chill-outech to vře častokrát více, než na hlavním pódiu.
S interprety, kteří by čistě spadali pouze do chilloutu to máte těžké. Přeci jen jde o mix nejrůznější muziky a podobnost s downtempem tu není vůbec náhodná. Synonymem pro chillout je DJské a producentské jméno José Padilla a pak série kompilací Café del Mar. Pokud ale chcete něco více náročnějšího, doporučuji vám rok co rok nový díl povedené série Pop Ambient.
Pop Ambient
Poznámka: Celá řada komerčně úspěšných interpretů pochopila sílu chillout music a tak je častým jevem přidávání bonusových CD právě v tomto žánru k jejich jinak žánrově odlišně zaměřeným albům. Za všechny příklady uveďme Maura Picotta, Blank & Jones či ATBho.
Info: Všeobecně chápaným synonymem pro chillout music je také lounge music. Ovšem z historického hlediska nejsou oba termíny jedno a totéž. Lounge music popisuje hudbu populární zejména v 50. a 60. letech minulého století, zahrnující hudební styly jako exotica, easy listening či space age pop. Prvotní forma lounge se objevila už ve 20. letech, tehdy známá jako "light music".
Ambient & IDM
Downtempo a chillout jsou laicky řečeno těmi méně náročnějšími hudebními žánry, byť jim tímto nechci ubírat na jejich kvalitách. Oproti nim se pak Ambient a IDM snaží o progresi a v klidnějším tempu často rozehrávají experimentální a abstraktní zvukové koláže. Dobrým příkladem může být label Warp Records v čele s Aphexem Twinem. Ambient využívá prvků z jazzu, new age, moderní klasické hudby a world music za přispění celé řady noise zvuků. Jeho BPM kolísá mezi 50 a 110. Základním prvkem je melancholický tok hudby zaměřený na silný pocitový zážitek. Rytmika je často lámaného charakteru. IDM jde v té abstrakci ještě více do hloubky a snaží se za pomocí celé řady nejrůznějších ruchů, zvuků a útržků melodií vyždímat co nejvíce. Hranice mezi tím, co je IDM a co ambient možná nemá valného významu. V současné době jsou kolikrát jako IDM označované skladby, ve kterých se žádné velké abstrakce a experimenty neuplatňují a spíše tato hudba čerpá z broken beatu, minimalu a deep houseu. Módním nešvarem je také označovat za IDM všechno to, co nepasuje do žádných jiných škatulek.
Ambient se začal vyvíjet začátkem 20. století díky francouzskému skladateli a pianistovi Eriku Satieovi. Ten svojí rannou formu ambientní tvorby označil za "furniture music", kdy chtěl svou hudbou pouze navozovat určitou atmosféru ke konkrétní činnosti, třeba večeři, než že by chtěl poutat pozornost na hudbu samotnou. Prvotní užití termínu ambient music se ovšem připisuje Brianovi Enovi, který tak popsal daný žánr v polovině 70. let.
Info: Podrobně o ambientu v článku Chrise Melchiora. Detailní historii tohoto žánru pak najdete také zde.
Aphex Twin
Vraťme se do roku 1992. Ten rok vyšel na Warp Records první díl kompilace Artificial Intelligence, na kterém jste mohli nalézt tracky od Autechre, Aphexe Twina či The Orb. Právě tyto jména patřili v té době k hlavním představitelům tzv. Intelligent dance music. IDM to ale nikdy nemělo jednoduché. Kritika k označení tohoto stylu přicházela z nejrůznějších stran a není se čemu divit. V září roku 1997 se vyjádřil v jednom rozhovoru Aphex Twin, že ho označení IDM nutí k smíchu. Jak sám řekl, "IDM naznačuje, že tahle hudba je inteligentní a ostatní hudba je blbá." Kid 606 byl ve svém prohlášení ostřejší: "Nenávidím IDM a jeho hlavní představitele. Dělají z hudby něco víc, než doopravdy je. Je to pojem vymyšlený PR agenturami. Miluji ten zvuk, ovšem nenávidím to, co si s ním lidé spojují." S označením IDM nesouhlasí celá řada producentů a často své nahrávky raději označují jednoduše "electronic music" anebo pro ně používá již zavedené škatulky jako acid house či drum'n'bass. Aphex Twin spolu se svým vydavatelstvím Rephlex se dokonce snaží prosadit užívání termínu "braindance". I přes veškerou kritiku se IDM vesele používá dál pro všechno možné a nalézt tuto hudební škatulku můžete spolu s clicks'n'cuts, housem, minimalem, downtempem a vlastně téměř vším.
Video: Richard H. Kirk – Reality Net. Tahle skladba se objevila na druhém pokračování kompilace Artificial Intelligence, která byla vydaná opět na labelu Warp Records
Interpreti: FUTURE SOUND OF LONDON, TELEFON TEL AVIV, MONOLAKE, AUTECHRE, APHEX TWIN, BOARDS OF CANADA, SQUAREPUSHER
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-IDM-telefon_tel_aviv-ttv.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: Telefon Tel Aviv – "T.T.V."
Další, základní žánry
ambient house: Hudební žánr vzniklý na konci 80. let. Popisuje acid houseovou hudbu s vlivy ambientu, hlavně jeho atmosféričnosti. Typický je pro něj four-on-the-floor rytmus a malebné vokály. Klíčovými alby jsou například desky Air od Peteho Namlooka, Microgravity od Biosphere či Chill Out od The KLF. A samozřejmě téměř všechno od The Orb.
Kdo: THE ORB, BIOSPHERE, THE KLF, SYSTEM 7
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-ambient_house-the_orb-aftermath.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: THE ORB - "Aftermath"
Brian Eno
drone music: Nebo-li drone-ambient. Hudba působící hluboce na lidskou duši a mysl. Hudba meditační s etnickými prvky, tzv. "drones". Můžete je najít napříč různými žánry, třeba i v metalu, kde se díky nim vyděluje hudební žánr "drone doom"
Kdo: BRIAN ENO, MATHIAS GRASSOW, COIL, KLAUS SCHULZE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-drone music-brian_eno_feat_robert_wyatt-files.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: BRIAN ENO FEAT. ROBERT WYATT - "Files"
illbient: Termín pro tento žánr vymyslel DJ Olive začátkem 90. let, aby tak popsal hudbu producentů okolo Williamsburgu v Brooklynu. Slovo "illbient" se skládá z dvou částí: "ambient" a "ill", což je hip-hopový slangový termín. Je to nejmodernější a nejnovější žánr ambientu. Zůstává u jeho původní myšlenky, ovšem nechává se ovlivnit dalšími hudebními směry s důrazem na nejrůznější efekty. Illbient často vychází z dark ambientu..
Kdo: DJ SPOOKY, SPECTRE, DJ OLIVE, BYZAR, WE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-illbient-dj_olive-bank.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: DJ OLIVE - "Bank a, b, c, d, e"
psybient: Znám též jako ambient psy, ambinet goa nebo psychill a psydub. Spojuje prvky goa/psytranceové hudby s ambientem, world music a new age. Časté jsou také vlivy dubu a občas může zní psybient podobně jako glitch.
Kdo: BLUETECH, ENTHEOGENIC, CELTIC CROSS, SHPONGLE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-psybient-bluetech-embrace.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: BLUETECH - "Embrace"
glitch: Synonymem je označení clicks and cuts, které se uchytilo díky stejnojmenným kompilacím z labelu Mille Plateaux. Typická laptopová hudba, která se rozšířila spolu se zdokonalováním počítačového hardwareu a softwareu. Spojuje v sobě minimalistickou rytmiku a řadu, často těžko definovatelných zvuků, různého pípání a cvakání. Glitch pochází z New Yorku, kde ho prvně "představil" japonský umělec Yasunao Tone v roce 1985 ve svém představení Techno Eden. První regulérní glitch album se objevilo v roce 1993. Jmenovalo se Wohnton a nahrál ho projekt Oval. Poměrně moderním přírůstkem do rodiny žánrů glitch je tzv. glitch hop (Click hop, blip hop,…) s umělci jako The Glitch Mob, Prefuse 73, Dabrye a další. Celá kompilace v tomto žánru je pak Electric Ladyland: Clickhop Version 1.0.
Kdo: APPARAT, PAN SONIC, VLADISLAV DELAY, LUSINE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-glitch-vladislav_delay-i_saw_a_polysexual.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: VLADISLAV DELAY – "I Saw A Polysexual"
technoid: Technoid je hudební žánr čerpající své vlastnosti z IDM, experimentálního techna a noise music. Vlivy v něm najdete také od industrialu. Interpreti v tomto žánru často používají nekonvenční zvuky, čerpají z přírody nebo samplují staré 8-bitové hry. Není neobvyklé, kdy jsou dvě po sobě jdoucí alba jednoho interpreta v tomto žánru diametrálně odlišné a takřka z nich nepoznáte, že obě nahrál stejný člověk. Nejlepším příkladem pro tuto hudbu bude německý label Hymen Records. Mnoho interpretů se pod své nahrávky navíc nepodepisuje a vydávají v utajení na labelech jako právě Hymen Records nebo Mirex, A AntZen Records či Hands Productions.
Kdo: GRIDLOCK
Portishead
trip-hop: (aka bristol sound) Zavedl ho britský magazín Mixmag k popsání specifického instrumentálního hip-hopu DJe Shadowa. Trip-hop se vyvinul v roce 1994 v anglickém Bristolu kombinací elementů z hip-hopového a drum and bassového beatu. Přidala se k nim ambientní atmosféra, snížila se rychlost a Portishead mohli konečně vydat své první album :) Trip-hop patří mezi zásadní downtempové žánry, čerpá z hip-hopu a houseu a často se opírá o breakbeat. Charakteristické jsou také procítěné vokály a spíše depresivní nálada jednotlivých skladeb.
Kdo: BJÖRK, MORCHEEBA, PORTISHEAD, MASSIVE ATTACK, LAMB, DJ SHADOW, HOOVERPHONIC, TRICKY, DJ KRUSH
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-triphop-portishead-requiem_for_anna.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: PORTISHEAD - "Requiem For Anna"
nu jazz: Styl zaštiťující hudbu spojující klasické jazzové postupy s nejrůznějšími styly napříč elektronickou scénou, hlavně pak housem a electrem. V nahrávkách je cítit funky nádech a volná improvizace. Občas ho najdete také pod označením "jazztronica", "jazz house", "phusion" či "future jazz". "Nu-jazz je k tradičnímu jazzu to co punk nebo grunge k rocku". Tony Brewer, All About Jazz.
Kdo: JAZZANOVA, KOOP, THE CINEMATIC ORCHESTRA, JAGA JAZZIST
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-nujazz-jazzanova-that_night.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: JAZZANOVA - "That Night"
acid jazz: Nebo také club jazz označuje hudbu spojující soul, funk a disco s repetitivním beatem a typickou harmonií.Vyvinul se během 80. a 90. let minulého století
Kdo: 4 HERO, MR. SCRUFF
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-acidjazz-mr_scruff-get_a_move_on.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: MR. SCRUFF - "Get A Move On"
new age: Éterická hudba často bez jakéhokoliv beatu, pouze snové melodie hrané převážně na klasické nástroje. Časté jsou chorálové vokály. Hudba vycházející z "new age" náboženství.
Kdo: ADIEMUS, ENYA, ENIGMA, JEAN MICHEL JARRE, VANGELIS
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/downtempo-newage-adiemus-hymn.mp3 neexistuje na serveru]
ukázka: ADIEMUS - "Hymn"
poznámka: podobně zaštiťujícím termínem, jako je třeba chill-out music, je také "space music." Tento termín popisuje hudbu vyvolávající prostorovou hloubku a rozjímání. Termín space music se může defacto použít s jakýmkoliv hudebním žánrem, nejčastěji je však spojován s ambientem a new age.
další styly: shoegazer (Ulrich Schnauss), nu-gaze (Nathan Fake), folktronica (John Leafcutter), lowercase (Steven Roden)
Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Myclickovi!