CLANEK
9. díl: Británie – tam kde se určují nové trendy
Jsou ještě určité hudební styly, na které se v předchozích dílech naší encyklopedie EDM nedostalo a přesto na ně můžete v našich klubech poměrně snadno narazit. Ne sice tak často, jako na techno, house, trance či drum'n'bass, ale poslední dobou stále častěji. Jedno mají společné: většinou se jejich kořeny váží k britské scéně a k pojmům UK garage, urban music či hip-hop. V dnešním díle bych vám rád představil ty nejznámější styly, ale také ty, o kterých ještě není moc slyšet, ovšem brzy by tomu mohlo být přesně naopak.
UK GARAGE
UK garage (garage, UKG) se dá chápat různě. Jako hudební styl, který má své počátky v letech 1994-1996 v klubech okolo Vauxhallu v jižním Londýně anebo tak, že to vlastně není ani tak hudební styl, jako spíše souhrnný název pro mnoho podob moderní elektronické hudby, která má nejvíce co dočinění s house music. V každém případě odkazuje na hudební evoluci houseu v polovině 90. let. Odvěká rivalita Velké Británie a USA se promítla i do chápání termínu garage hudby a tak zatímco v UK jí chápou tak, jak bylo zmíněno výše, v USA odkazuje na 80. léta a tamní hudební styl New York house. Proto se občas můžete setkat také s termínem US garage.
Paradise Garage
Termín garage music své pevné místo na scéně získal koncem 90. let. Již mnohem dříve se ovšem tento termín používal, a to minimálně v úspěšném klubu Paradise Garage, ležícím na 84 King Street v New York City. Jeho éra spadá mezi roky 1976 a 1987. Právě tamní jedinečný mix tehdejšího disca a dance music definoval i díky názvu klubu jednotný název pro tuto muziku a úspěšní DJs tohoto klubu ho pak v 90. letech přenesli dále do Evropy. Současná garage hudba ovšem zní o poznání jinak. Opírá se o styly jako hip-hop, rap nebo r'n'b, tedy o tzv. urban music
Info: Pomyslným mostem mezi UK a US garage je Todd Terry a Armand van Helden
K jednotlivým stylům patřícím do garage music se dostaneme vzápětí a současně s tím i k jejich zástupcům. Ovšem jeden příklad k udělání si prvotního obrázku o garage hudbě zmíním již nyní a to úspěšnou sérii kompilací Pure garage, která vychází od roku 2000 a kterou pravidelně mixuje DJ EZ, podle mnohých nejlepší DJ světa tohoto žánru. Zatím poslední díl vyšel v prosinci roku 2007 pod názvem "Pure Garage Rewind Back To The Old Skool". Užít si ho můžete hned na čtyřech CD discích.
2-STEP GARAGE
MJ Cole ve světě a Béla En u nás. Troufám si tvrdit, že tyto propagátory jednoho ze dvou nejrozšířenějších sub-žánrů UK garage music budete znát asi všichni. Zkráceně se tomuto stylu říká 2-step. Nepřesně se pak termín uk garage uvádí jako synonymum právě pro 2-step.
Ve Velké Británii, kde hudební styly jungle a techno hrály v době vzniku 2-stepu prim, se "garážová muzika" hrála především na druhých stageích jungleových parties a fungovala podobně jako chill-out pódia při technu. Jakože měl jungle mnohem větší rychlost svých tracků oproti garage, začali tamní DJové navyšovat její rychlost tak, aby byla vhodnější nebo snad příjemnější pro jungleové publikum. Média v té době začala mluvit o tomto navyšování rychlosti jako o vzniku nového stylu "speed garage", což byl právě předchůdce vznikajícího 2-stepu. V té době byste v těchto nahrávkách hledali vokály většinou marně. DJs hráli hlavně dub verze speed garážových tracků (verze bez vokálů). Ovšem tohoto volného prostoru ve skladbách si všimli MCs, kteří začali do těchto skladeb rýmovat své první rýmy. V té chvíli dostala speed garage a uk garage scéna novou a životadárnou tvář. Její rozvoj podpořily pirátské rádiové stanice jako Freeze FM, Deja Vu, Erotic FM nebo Kiss FM. V počátečních fázích speed garage se tomuto stylu říkalo také "the sunday scene", protože promotéři speed garážových akcí měli většinou šanci pronajmout si pro ně místo v klubech jen v neděli. Pátky a soboty si majitelé klubů rádi nechávali pro akce populárnějších stylů. Vášnivá debata se vede nad první speed garážovou nahrávkou, mezi které se určitě počítají "Love Bug" od dua Ramsey & Fen (dříve k nim patřil i MJ Cole), "R.I.P. Groove" od Double-99 anebo remix Armanda van Heldena ke skladbě "Proffesional Window" od Tori Amos. Mezi velké speed garage talenty je jistě nutno počítat slavný projekt 187 Lockdown.
Video: 187 Lockdown – Gunman
MJ Cole
Pokud byste se ptali jak vlastně speed garage zní, pak odpověď hledejte ve skladbách s poněkud zrychleným "zhouseovatělým" beatem s typickou basovou linkou pro drum'n'bass té doby, která je charakterizována zdeformovaným a často i pozpátku puštěným zvukem. Typické pro speed garage jsou také zefektované a nasekané samply. Se vznikem 2-stepu se řada věcí na speed garage změnila. Především asi vokál, který je spolu s funky atmosférou skladeb spíše podobný stylu r'n'b. Rytmus také doznal mnoha změn a jeho rytmický vzorec se značně odlišil.
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step_vzorec_1.mp3 neexistuje na serveru]
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step_vzorec_2.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázky: Dvě různé podoby rytmických vzorců 2-stepu.
Info: Více o stylu 2-step najdete v článku zde.
Základních charakteristik pro zvuk 2-stepu je cca šest. Kopák (1) nepřichází na každou dobu v taktu, což je charakteristika rytmu "four to the floor", tedy 4/4 rytmu známého třeba z techna nebo houseu. Zpravidla chybí na druhou a čtvrtou dobu. Vedle toho, kdy první kopák přichází na první dobu, jsou ostatní kopáky o něco posunuté z hlavních dob a vytvářejí tak "skákavý" zvuk. Celou strukturu pak pohromadě drží menší bubínky (snare drums), které přicházejí na druhou a čtvrtou dobu. Dalším specifický elementem jsou perkuse (2). Jejich množství, použití a struktura se liší skladbu od skladby. Jejich rozlišení a rozpoznání je často nemožné kvůli jejich zdeformovanému zvuku díky úpravám za pomoci nejrůznějšího hardwareu a softwareu. Jsou ovšem pro celkový groove 2-step hudby nepostradatelné. Basová linka (3) je taktéž pro 2-step charakteristická a často na ní stojí a padá celá skladba.. V klubech s kvalitním sound systémem, který vám dobře hraje zvuky o nízkých frekvencích vám často bass z 2-stepu rozvibruje celé tělo. Pro zvuk této odnože uk garage je také charakteristický swingový nádech (4) skladeb. To znamená, že rytmický vzorec je méně "metronomicky" přesný a zní více živě. Melodie (5) v 2-stepové produkci je dvojího druhu. Jednak může znít velmi pozitivně s velmi bohatou a zářivou vokální výbavou. Druhou tvář pak charakterizují více basově orientované skladby. Většinou existují na singlech verze jedné skladby v obou dispozicích. Jak sem již zmínil výše, celou kapitolu 2-stepové produkce tvoří MCs (6). Na singlech se často objevují verze jak s MC, tak bez a v klubu většinou při DJi vystupuje MC live a rýmuje do DJem pouštěných nahrávek, většinou dub verzí, aby měl MC dostatek prostoru.
Info: To že občas 2-step zní jako jen o málo tanečnější pop není náhodou. Například známý singl "Sweet Like Chocolate" od Shanks & Bigfoot z roku 1999 je garageovou odpovědí z UK na US r'n'b od Timbalanda či Aaliyah.
Interpreti: MJ COLE, SO SOLID CREW, THE ARTFUL DODGER, SUNSHIP, THE ARCHITECTS, SHANKS & BIGFOOT, WOOKIE, ED CASE, HEARTLESS CREW, CONTROL-S
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step-mj_cole-attitude.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: MC COLE – "Attitude"
4x4 GARAGE
4x4 garage patří spolu s 2-stepem ke dvou základním pod-stylům uk garage. Jak už je asi z názvu patrné, od 2-stepu se liší hlavně v rytmickém vzorci, kdy kopák přichází na každou dobu v taktu – podobně jako u house music. Dokud se neobjevil 2-step, byla právě tato forma garage music nejpopulárnější. V poslední době se ovšem tato forma rytmu v garage opět navrací do módy.
Nightclub Niche
4x4 je velmi populární v Birminghamu, Manchesteru, Leedsu a Sheffieldu. Některé prameny chybně tento styl nazývají za "niche music", ovšem jde pouze jen o hudební klub, kde byl tento žánr velmi populární (viz kapitola o bassline houseu níže). Nové vlivy ve 4x4 čerpají hodně ze stylu drum'n'bass, ale vždy si zachovávají rovný, four-to-the-floor rytmus.
Interpreti: DND/INSIDAZ, DELINQUENT, THE WIDEBOYS, QUALIFIDE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-4x4-Jai_Box-Looking_for_love.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: JAI BOX – "Looking For Love" (Revelations 4x4 Mix)
Info: Podle singlu "Sambuca" dua The Wideboys si Béla En pojmenoval svou dřívější ukg party v klubu Radost FX.
GRIME
Grime a dubstep. Dva styly, které teď v rámci urban music hýbou nejvíce světem a který z nich je úspěšnější je asi nemožné rozhodnout. Různé zdroje tvrdí různé věci a tak dám na svůj vlastní pocit a to ten, že dubstep máte větší možnost slyšet na elektronických parties, ovšem grime má asi početnější fanouškovskou základnu, přeci jen má blíže k hip-hopu. Ale jak říkám, za slovo mě raději neberte. Prvně se grime objevil v Londýně na začátku nového tisíciletí a důvod, proč ho zmiňuji v díle o uk garage je takový, že z toho stylu, podobně jako dubstep, mimo jiné čerpá sílu. Stejně tak také z drum'n'bassu či hip-hopu.
Wiley
Hudební žánr grime se postupně vyvinul z rave scény těsně před koncem 20. století. Vznik grimeu a jeho rozšíření je spojeno s britskými pirátskými radiovými stanicemi, které mají svůj velký podíl i na šíření ostatní urban music a uk garage. Na těchto stanicích se mnoho umělců postupně zdokonaluje a nabírá zkušenosti, aby pak do mainstreamu nastoupili již téměř jako hotové hvězdy. Mezi první tracky ve stylu grime se počítá skladba "Eskimo" od producenta Wiley a "Pulse X" od projektu Musical Mob. Právě Wiley založil asi největší a nejznámější britský uk garage/grime projektu Roll Deep, do kterého později přistoupil Dizzee Rascal, kterého Wiley objevil. Společně dostali styl grime v roce 2003 do mainstreamových médií a tak do podvědomí širokého spektra lidí. Jde o desky Boy in Da Corner (Dizzee Rascal) a Treddin' On Thin Ice (Wiley). Dizzee za své debutové album dostal navíc v roce 2003 cenu Mercury Music Prize, což je ocenění pro nejlepší album roku pocházející z Británie či Irska. Loni byl Dizzee opět nominován za desku Maths and English, ovšem cenu mu vyfoukla kapela Klaxons.
Info: Více o grimeu, o jeho producentech, albech, rádiích a mnohem dalších atributech se můžete dočíst na obdobě wikipedie pouze pro tento žánr, tzv. "grimepedii". V češtině se pak spoustu zajímavých informací dočtete přímo v líhni uk garage scény, na serveru ukgarage.cz. Třeba tady, nebo tady.
Video: Dizzee Rascal – I Luv U
Grime je žánr, pro něhož je typický řidší, minimalistický, 2-stepem ovlivněný zlomený rytmus, zpravidla o rychlosti 130 BPM. Mimo jiné čerpá z uk garage scény, drum'n'bassu, hip hopu, ale také třeba punku či electra. Zvuk grimeu kombinuje futuristické hudební elementy a temnou basovou linku a je často zajímavý zejména díky svým vokálům, které se dotýkají sociologických a politických témat. Pro velmi rozmanitou podobu nahrávek grimeu se řada jeho producentů uchyluje k jeho rozškatulkování do dalších hudebních šuplíků jako sublow, 8bar nebo eskibeat.
Interpreti: WILEY, DIZZEE RASCAL, LADY SOVEREIGN, LETHAL BIZZLE, LADY FURY, MIZZ BEATS, CRAZY TITCH; CZ – ISCREMABOYS, SHADOW D
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-grime-wiley-avenger.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: WILEY – "Avenger"
Info: Komu se zachce grimeu ve větší dávce a nechce hledat jednotlivé alba, pak může zkusit vynikající sérii kompilací Run The Road anebo se prohrabat katalogem labelu Boy Better Know.
Poznámka: Tinchy Stryder je další z interpretů, který produkuje grime, ovšem silně ho kombinuje se soundem popu a mimo jiné díky němu se začala užívat specifická pod-škatulka rhytm'n'grime.
GRINDIE
Fúzí stylů grime a indie rock se na počátku roku 2006 vyvinul v Londýně styl zvaný grindie. Pionýry tohoto celkem čerstvého a stále vesměs neznámého a málo populárního stylu jsou Marv the Marsh, Lethal Bizzle, Dizzee Rascal, Darker aka The Black Chris Martin nebo Statik (prvně definoval název stylu grindie). První skladbou nahranou v tomto hudebním hybridu byl song od Marvina The Martian aka Marv The Marsh a jeho projektu Why Lout? nazvaný "Stay Off The Kane".
Info: Je nový styl grindie zvukem britského mládí nebo pouze reklamní trik? Více v zamyšlení od Sophie Heawood.
Nové kapely, jako třeba Hadouken!, tíhnou v současné době více k rockovější charakteristice své tvorby a ke grindie resp. grimeu se odkazují pouze díky MC's, kteří je doprovázejí. Někteří kritici to s touto formou hudby vidí obdobně skepticky jako v případě nu-rave.
Video: Hadouken! - That Boy That Girl
Interpreti: MARV THE MARSH, STATIK, HADOUKEN!
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-grindie -why_lout-i_love_it.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: WHY LOUT? – "I Love It"
DUBSTEP
Nerad se opakuji, ovšem v případě dubstepu opět musím použít slůvka jako Londýn, uk garage a letopočty 2000 a dál. Přesně v těchto intencích si razil dubstep poprvé cestu mezi své první a postupně rychle se rozšiřující řady fanoušků. Název vytvořila organizace Ammunition Promotions, která například spravuje dubstepové labely Tempa, Soulja, Vehicle a řadu dalších. Nejprve se držel se svou popularitou pouze v malých lokálních scénách a šířil se hlavně po internetu díky nejrůznějším diskusním fórům či blogům. Do podvědomí širšího spektra lidí se dostává až pár posledních let.
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarge-dubstep_vzorec.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: Typický rytmický vzorec užívaný v dubstepu. Níže je jeho notový zápis.
Dubstepový notový zápis
Zvuk dubstepu má svůj původ v hudbě producentů jako El-B, Oris Jay, Steve Gurley nebo Zed Bias. Je charakteristický pro svou temnější náladu, řídký nerovný (synkopický)
rytmus o rychlosti většinou 138-142 BPM a důrazem na všudypřítomnou basovou linku a s charakteristickými "rewindy". Poprvé se dubstepové tracky objevovaly jako experimentálnější tváře klasické garage hudby na B stranách singlů. Nejčastěji je instrumentálního charakteru a typická je pro něj mollová tónina melodií s často disharmonickými zvuky. Mnoho dubstepových producentů se ve své hudbě dále nechává ovlivňovat i dalšími žánry počínaje klasickou hudbou přes techno, reggae až třeba po heavy metal.
Info: Roots of dubstep pěkně s ukázkami v plné délce si nejlíp můžete nastudovat na stejnojmenné kompilaci vydané na slavné značce Tempa. Anebo raději mluvené slovo? Pak si o dubstepu můžete poslechnout názory důležitých lidí ze scény v tomto videu.
Interpreti: SKREAM, YOUNGSTA, MRK1, PLASTICAN, KODE9, DIGITAL MYSTIKZ, BENGA, DJ HATCHA; CZ – MATOA, SIDE9000, ANS
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-dubstep-dj_hatcha-conga_therapy.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: DJ HATCHA – "Conga Therapy"
Video: Benga & Coki – Night
BASSLINE HOUSE
Bassline house, nebo jednoduše jen bassline, je dalším stylem řadícím se do skupiny uk garage music. Míchá v sobě přísady ze speed garage, 4x4 garage a r'n'b a také sdílí určité podobnosti s dubstepem a grimem pro jeho důraz na basové disproporce. Začátky basslineu se váží k roku 2002 a k městu Sheffield. Jeho významnost dále rostla během dalších let hlavně v oblasti severní Anglie. V roce 2007 pak díky skladbě "Heartbroken" od projektu T2 a jeho úspěších v hitparádách začal zvuk tohoto stylu zajímat i major labely.
Podobně jako 4x4 garage, i bassline house, který je tomuto stylu podobný, si získal první střípky popularity a tedy i známky života v klubu Niche v Sheffieldu. Ten byl nicméně 27. listopadu roku 2005 uzavřen po policejní razii nazvané "Operace repatriace", kdy do klubu vniklo na 300 policistů. Nikdo nebyl zatčen. Nicméně policejní složky byly ve střehu, protože nárůst zločinu spojovaly ponejvíce s kluby, kde byl bassline populární (s projevy násilí mají stejně tak problémy styly grime či dubstep). Steve Baxendale, někdejší vlastník klubu Niche, byl ovšem toho názoru, že uzavření klubu a tím pádem i ustoupení basslineu ze světel reflektorů mělo za následek akorát tak zvýšení popularity této hudby. Pro promotéry bassline nocí nicméně bylo a stále je těžší party pro fanoušky uspořádat z důvodu větší policejní represe. Sám Baxendale je nyní pořadatelem klubové noci "Hanky Panky" v Sheffieldském klubu Vibe – jedné z nejoblíbenějších nocí tohoto stylu.
Video: Gemma Fox – Boxers
Hudební charakteristika basslineu je celkem jednoduchá – hutný bass a rovný beat poděděný ze 4x4 garage a speed garage music a odlišující jej od grimeu a dubstepu. Skladby jsou často ryze instrumentální charakteru, ale jako i v ostatních žánrech uk garage, i zde se mohou vyskytovat výjimky, a to nejčastěji v podobě ženských r'n'b vokálů, či samplů vokálů z grimeu. Basová linka je podobná té z 2-stepu. Bassline house je často popisován také jako "nový pop".
Interpreti: T2, JODIE AYSHA, H TWO O, GEMMA FOX. KILEAK, DANNY BOND, JAMIE DUGGAN, SIDEN & COUNT
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-basslinehouse-T2-heartbroken.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: T2 FEAT. JODIE AYSHA – "Heartbroken"
Poznámka: Do kategorie uk garage náleží také hudební styl breakstep. Více o něm se dozvíte v díle věnovaném stylu breakbeat.
Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Bélovi En (Radio 1, Frisbee), Flyboyedovi (Techno.cz) a Karlovi Veselému (Musicserver.cz, Street,…)!