CLANEK
Rubrika Young Gods: Gap, t(aj)emný zbrojnoš z Ostravy
Jsou všude. Ale ví o nich jen hrstka lidí. A přece by jejich tvorba obstála v domácí i mezinárodní konkurenci. K úspěchu jim chybí jediná, ale nejdůležitější, věc. Protřelé jméno. Řeč je o začínajících nebo méně známých československých producentech elektronické hudby. P.S. Pokud o někom takovém víte, napište mi na ondrej@techno.cz.
Při sepisování minulého dílu rubriky Young Gods s drum´n´bassovým producentem Andelsem jsem narazil na další mladou ostravskou krev. Jedná se o mnohem temnějšího producenta Gapa, což může před Vánocemi působit jako zrezivělý ocelový kartáč v oku, a to je správný důvod představit jej Česku právě teď.
Radim Žvak aka Gap patří ke generaci producentů, kteří nezažili atmosféru dřevní doby taneční hudby v Česku ani první přelomová vystoupení zahraničních DJs v našich klubech. K muzice se dostali prostě proto, že je zajímala. "Jako konzument jsem k hudbě přičichl docela brzy. Nevím jistě, jestli jsem chodil ještě do školky nebo už do školy, kdy jsem si pobrukoval u The Prodigy," vzpomíná nyní Radim. "D´n´b jsem poznal v roce 2000. Popravdě se mi vůbec nelíbil, hrozná hudba," směje se.
Jak ses tedy dostal k jeho tvorbě, když se ti vůbec nelíbil? "Otevřel jsem tehdá s klukama náš první software a někdo řekl: ´tak co budem´ tvořit?´," reaguje Radim a jedním dechem dodává: "A já na to: co třeba ten drumandbass?" Docela vtipný začátek producenta, který má už coby vysokoškolák řadu releasů u zahraničních labelů. "V d´n´b jsem našel něco nového, co mi nemohl nabídnout žádný jiný styl," nabízí Radim jednoduchou a logickou odpověď.
Jenže to bylo v době, kdy coby producent začínal a d´n´b procházel nejlepším obdobím. Ostatně sám Gap potvrzuje, že tenhle styl stagnuje."V posledních letech se z něj drobánek vytratila invence a v mých očích se pár měsíců nehnul z místa," vysvětluje. Proto může znít otázka na producentské vzory bezduše, ale Radim reaguje bleskově. "Aktuálně mě hodně ovlivnila tvorba lidí, kteří se něčím od ostatních liší, vyčnívají z řady, neuznávaj´ zákony a jedou si svou. Jmenovitě snad Cooh a Kathasys."
Tahle definice sedí i na Gapovu tvorbu. Zatímco velká skupina producentů jde po aktuálním úspěchu, a vytváří tak skladby na objednávku posluchačů, Radim působí i v ostravské realitě coby samorost. Tamější producenti Morebeat a No Money zaznamenali v poslední době obrovský úspěch, dostali se do světových distribucí a jejich jména působí na line-upech nesmírně atraktivně, jenže Gap se coby DJ prosazovat nechce. "DJing mě nikdy nelákal. Teď mě asi pár lidí ukamenuje, ale DJing je pro mě něco jako hrabání listí," usmívá se.
Ostatní producenti dělají reklamu svému jménu i na parties a coby DJs vlastně většina z nich začínala, Gap musí vsadit pouze na svou studiovou dovednost. A ta je na velmi kvalitní úrovni. Doteď mu vyšlo šest tracků na newyorské značce Mindsaw Recordings a jeden remix na Zardonic Recordings. Tedy na labelech, které se zaměřují na temnější a důraznější odnože d´n´b. Gapova tvorba se totiž pohybuje právě v radikálních oblastech, které se na domácích parties a od českých tvůrců příliš neslýchají. Mnohdy už nejde ani o taneční hudbu, ale o experimentální industriální výlety do breakcoreu, které předvádí světová extratřída jako Panacea, Venetian Snares či Bong-Ra. Radim jakoby správně odtušil, že pokud má zlámaná hudba fungovat i dál, musí se otevřít novým vlivům a posunout se. Ale ne k vyčerpanému a povrchnímu mainstreamu, kde už je stejně přeplněno, ale k okrajovým žánrům, které ještě stále nabízejí mnoho prostoru.
Díky tomu Gap zřejmě nikdy nebude naším nejznámějším producentem, ale to nemění nic na tom, že dělá na českou úroveň originální, a proto mnohem kvalitnější, muziku než řada známějších a protřelejších. Stačí si poslechnout jeho myspace a zjistíte, že sílu a progresi, jíž jste obdivovali u zahraničních producentů, nabízí i jeden mladý Ostravák.
"Od doby kdy bylo mým snem ovládnout software, udělat poslouchatelnou hudbu, vydat několik tracků, roztančit klub a získat pár fandů, už mám v plánu jen zlepšovat své nedostatky a dělat lepší hudbu než doposud," uvažuje Radim.
Pro nás ostatní je škoda, že ho zatím nemůžeme potkávat v klubech. Protože jeho muzika je přesně to, co by v současnosti zafungovalo jako živá voda na neustále se opakující atmosféru parties a vyčpělou taneční hudbu. Ale kdoví, možná jej to hrabání listí, jak definoval DJing, jednou chytne. Anebo najde jinou cestu, jak dorazit za posluchači.
Rozstřel s Gapem:
Nejoblíbenější rádiový pořad.
Nemám.
Nejdůležitější postava současné české hudby.
Já to asi nebudu, co?
Přelomové domácí album.
Album…!!?
Nejlepší koncert.
Koncert…!!?
Radio vs. televize.
Asi televize, tam je i rádio.
Hokej vs. fotbal.
Asi hokej.
Koho bys pozval na večeři?
Vy mě teda krmíte…
Jak si představuješ ideální léto?
Sluníčko, voda, pytel peněz a pár ženskejch.
Jakou skladbu si necháš zahrát na pohřbu?
O tom jsem ještě neuvažoval, freak to asi nebude
Jak do Gapa: