Filmová recenze: Válka světů

Blízká setkání třetího druhu nemusí vždy probíhat stylem "Ahoj, tak jsme tady". Nemusí ani vypadat jako milostný vztah mladé japonské slečny se slizkou chobotnicí. Někdy to může být E.T. s plamenometem a docela slušná válka světů.

Ray: "Nejsou odsud."
Robbie: "Myslíš, jako že jsou z Evropy?"
Ray: "Ne Robbie, nejsou ani z Evropy."

Steven Spielberg to s mimozemšťany myslel vždycky dobře (Blízká setkání třetího druhu, E.T. Mimozemšťan), dokud při práci na filmové adaptaci klasické sci-fi povídky P. K. Dicka Minority Report nenarazil na Toma Cruise. Trvalo to ještě další dva laskavé filmy (Chyť mě, když to dokážeš a Terminál), ale protože ty dva adaptování sci-fi klasik zřejmě hodně baví, byl jejich aktuální filmový hit jen otázkou času.

Válka světů vychází ze stejnojmenné knižní předlohy H. G. Wellse a kromě dávné filmové adaptace z padesátých let nebo o něco aktuálnějšího nezávislého kousku, který běžel v britských kinech, jste na podezřele známé téma střetu Zemí s Marsem mohli narazit i v druhé komiksové knize Ligy výjimečných. Je třeba říct, že mistrný vypravěč podivuhodných příběhů Spielberg je ze všech nejrealističtější.

Ray Ferrier (Tom Cruise) je obyčejný rozvedený dělňas, který má rád rychlou jízdu ve svém fešáckém autě. O vybraných víkendech také snaživě předstírá, že ví, jak má vychovávat téměř dospělého syna Robbieho (Justin Chatwin) a zatím mladičkou dcerku Rachel (Dakota Fanningová). Tolik expozice, teď se můžeme po hlavě vrhnout mezi slizké emzáky.

Zatímco Ray vypíná zpravodajství o podivných elektromagnetických bouřích, které kdesi ve vzdálené Ukrajině zlikvidovaly veškerou elektroniku, jedna taková už začíná za jeho barákem. Vítr fouká špatným směrem, strašidelný blesk udeří několikrát za sebou do stejného místa a před kostelem prorazí beton hodně divný stroj. Přihlížející Ray jen tak, tak unikne započatému vraždění, naloží děcka do jediného fungujícího auta a vůbec netuší, co by měl dělat.

Naštěstí chce Rachel maminku, maminka by měla být v Bostonu a tak se jede za maminkou do Bostonu. Což je zhruba celý příběh, protože podstatná část Války světů je jakýmsi katastrofickým road movie a hrdinové budou rádi, když nucený výlet vůbec přežijí.

Narozdíl od Emmerichova Dne nezávislosti, který rozhodně považuju za dobrý film, nevypráví Spielberg Válku světů z "globálního hlediska". Takřka vůbec ho nezajímá, co se děje v Evropě nebo Japonsku. Víme jen, že tam je to určitě taky hodně špatné. Takřka vůbec ho nezajímají ani velkolepé, hrdinné bitvy americké armády s mimozemskou technologií. Vypráví civilně, čistě z pohledu úplně obyčejného, prakticky bezvýznamného člověka. A o to je vše působivější.

Atmosféra je po celou dobu trvání filmu napjatá, stísňující a strašidelná. Lidé skoro nemají kam prchnout, armáda se snaží civilisty chránit, ale neubrání ani samu sebe a na každém kroku se hrdinové setkávají s příznaky toho, že se děje něco vážného. Spielberg neukazuje všechno. A v divákovi sílí pocit něčeho zlověstného.

Mezi nejlepší scény patří ta, ve které Ray se svými dětmi a dalšími uprchlíky na cestě do Bostonu prochází přes upatí kopce, za nímž se evidentně bojuje na život a na smrt. Frontová linie se otřásá v základech, obrněné hummery vyráží do útoku spolu s tanky, vzduchem lítají stíhačky, vrtulníky a všude se střílí. Pokud jste měli aspoň na začátku Zachraňte vojína Ryana pocit, že nacistům dýcháte na krk, tady vám na něj budou dýchat mimozemšťané.

To je jen jedna z mnoha scén, které jsou tak působivé i proto, že v nich představitelé hlavních rolí podávají velmi slušné herecké výkony. Tom Cruise není ani tak výborný jako spíš zkušený herec, který pod dobrým režijním vedením prostě umí. To už víme dávno (Magnólie). Znovu ale překvapuje malinká ale výtečná Dakota Fanningová, na jejíž hraní je radost pohledět!

Spielberg je mistrný vypravěč. Mám rád velkou spoustu jeho filmů. Mohl bych být teoreticky naštvaný, že kvůli Válce světů se stále nedostalo na roky slibované čtvrté dobrodružství Indiany Jonese. Prakticky jsem ale nadšený, že Steven s Tomem do toho šli!

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

War Of The Worlds
USA 2005, 117 min