RECENZE

 

Komiksová recenze: Hellblazer

Johna Constantina budou čeští fanoušci znát spíše z filmu Constantine. Populární (černovlasý) herec Keanu Reeves v něm dává zlobivým démonům na frak - v jedné ruce cigáro, v druhé "svatou brokovnici". Ale s původním komiksovým Constantinem má ten filmový společné snad jen to cigáro.

 

Démon: "Porušili jste kruh. Teď vás můžu zabít."
Vyvolávači v čele s Constantinem: "To my tebe taky..."

Hrdina hitové komiksové série amerického vydavatelství DC, respektive její pobočky s názvem Vertigo, je Angličan, blonďák a v boji volí spíše politiku pasivní resistence. Nemluvě o tom, že v komiksech určených odrostlejším čtenářům si může dovolit mnohem ostřejší slovník. Sto dvaceti čtyř stránková kniha John Constantine, Hellblazer: Syn člověka rovnou představuje jeden z nejslavnějších příběhů, který se objevil v sešitech # 129 – 133.

Cynického mága tentokrát dostihnou stíny minulosti. A nejde o žádné příjemné přítmí, ale o pořádnou za nehty zalézající, dávivou temnotu. Před šestnácti lety totiž Constantine narazil na krále londýnského podsvětí Harryho Coopera. Tedy přesněji řečeno, Harry Cooper se postaral, aby jejich "schůzku" Constantine nezmeškal.

Cooperův syn totiž nepřežil čelní srážku s náhodně projíždějícím automobilem a o Constantinovi se už tenkrát proslýchalo, že dokáže nemožné. Jenže exorcismus je jedna věc a obživování mrtvých druhá, to sluší spíš doktoru Frankensteinovi. Gangster ovšem Constantinovi pohrozil smrtí jediných dvou lidí, na kterých mu kdy záleželo, a tak se v mágově mysli zrodil plán. Nebo aspoň něco na ten způsob.

S pomocí přátel vyvolal z Pekla prvního (no, vlastně až druhého) démona, který se namanul, vrazil do něj svou pečeť a přinutil ho zalézt do chlapcova těla. Jediný Constantine věděl, že pečeť je jen obyčejná rána a jako obyčejná rána se časem zahojí a zajizví. Démon se vymaní z Constantinova vlivu a… ocitne se přímo uprostřed nejmocnější mafiánské rodiny v celém širém Londýně. Constantine se snaží ze všech sil zapomenout. Samozřejmě mu to je platné jako Frankensteinově monstru župan.

Syn člověka pochází z pera severoirského scénáristy Gartha Ennise. Pro britské vydavatelství 2000 AD psal Ennis sci-fi příběhy autoritativního Soudce Dredda, které mu otevřely dveře právě do slibně rozjeté vertigovské série Hellblazer. Cynický mág, který není nijak nadšený tím, že kolem sebe vidí démony v jejich pravé podobě, natož aby byl nadšený, že je vůbec vidí, Ennisovi prostě sedl.

Narozdíl od jiných sérií, kterým se Ennis věnoval později sice Syn člověka nenabízí tak bombastickou kresbu (Darkness), nadupané akční scény (Punisher), hravou nadsázku (Hitman) nebo gejzír vulgárních hlášek (Preacher). Je ale pořád dost sprostý a úchylný na to, aby vaši milou babičku přinutil zamilovat si Frankensteinovo monstrum, byť by bylo jen v županu.

Kresba je spíše tuctová, kreslířská technika Johna Higginse prakticky ničím neoslňuje. O působivé obálky sešitů, které v knize oddělují jednotlivé části příběhu od sebe, se ovšem postaral komiksový malíř Glen Fabry (známý i z u nás vydaných alb Batman vs. Soudce Dredd: Zmeřít smíchy nebo Sláine: Zabiják démonů a Sláine: Královna čarodějek).

Zatímco Sandman od Neila Gaimana je dospělým komiksem v tom pravém literárním slova smyslu, John Constantine, Hellblazer: Syn člověka spadá do té samé kategorie, především proto, že je úchylný a vulgární. A zábavný, pochopitelně. On ten scénář není ani náhodou blbý. Ennis obohacuje žánr tak zvané městské fantasy o zmlácené hlavní hrdiny - nihilisty a sexu chtivé homosexuální síly Zla. Což ještě více podtrhuje Hellblazerův statut kultovního čtiva. 

Hodnocení: 80%

John Constantine, Hellblazer: Syn člověka
CREW, brožovaný, B5, barevný, 124 str., 349 Kč
scénář: Garth Ennis
kresba: John Higgins
překlad: Štěpán Kopřiva
www.crew.cz


       

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016