RECENZE
Knižní recenze: Octobriana a ruský underground
Octobriana je prsatá bojovnice s rudou hvězdou na čele. Za éry Sovětského svazu na stránkách ruských undergroundových comicsů bojovala za ten "pravý" socialismus… Ale bylo to tak doopravdy? Ne, nebylo!
"Octobriana je bojovnice s rudou hvězdou na čele a s vysoko uvázaným ohonem světlých vlasů…"
U nás je postava nepřemožitelné divoženky s tvary á la Pam Andersonová takřka neznámá. V zahraničí ji někteří comicsoví fandové ctí jako výtvor sovětských undergroundových kreslířů, ale nejsou na tom o moc lépe, než neznalí Češi! Octobriana je ve skutečnosti výsledkem velké mystifikační aféry podivuhodného Petra Sadeckého.
Kniha Octobriana a ruský underground – neuvěřitelný příběh P. Sadeckého se věnuje spíš jemu než nejznámější, a přece zcela neznámé, české comicsové hrdince. Sadecký ještě za hluboké totality emigroval z východního bloku. Na západě se pokusil udat comics, na kterém už dříve pracoval hlavně s malířem Bohumilem Konečným (obálky dělal známý Zdeněk Burian).
Jenže Amazona byla na západní poměry zastaralá. A tak Sadecký, aniž by přátelům a spolupracovníkům cokoli řekl, sám překreslil původně čistě dobrodružnou Amazonu na hodně zpolitizovanou Octobrianu, její obrázky doprovodil smyšlenými informacemi a senzace byla na světě.
"…Přišla k nám ze sovětského Ruska a bojuje za svobodu utlačovaných."
Smrt Amazony a její znovuzrození jako Octobriany je hodně zajímavou historií, nakonec se ale dostává více prostoru rozporuplné osobě Petra Sadeckého. Nezkrotný fantasta žil ve svém vlastním světě a vůbec si nepřipouštěl, že by s jeho chováním mohlo okolí nesouhlasit. Měl neuvěřitelný talent přesvědčit lidi o své (ne)pravdě. Což mu vydrželo až do předčasné smrti na počátku 90. let.
Autorem výtvarně působivého přehledu, stylizovaného do podoby strojopisu opatřeného řadou ručně psaných poznámek a dodatečných příloh, je odborník na umění Tomas Pospiszyl. Na fenomén Octobriany narazil náhodou. Plavovlasá bojovnice se za dobu své existence stačila stát kultem nezávislé comicsové scény.
Zbožňoval ji David Bowle, který v 70. letech údajně hovořil dokonce o filmu. Bryan Talbot ji použil v i u nás vydané knize Dobrodružství Luthera Arkwrighta a následovala ho celá řada dalších autorů, kteří usoudili, že je Octobriana „postavou k použití“. Tomu, že na Octobrianu neexistují autorská práva se ostatně věnuje jedna celá kapitola (napsaná Tomášem Prokůpkem z fanzinu Aargh!) hodně zajímavé knihy.
Hodnocení: 80%
Octobriana a ruský underground – neuvěřitelný příběh P. Sadeckého
Labyrint 2004, formát 230x165 mm, brožovaný, černobílý, 280 stran
text: Tomáš Pospiszyl
www.labyrint.net