Hudební recenze: William Orbit – Hello Waveforms

Je to výrazná postava taneční, popové, ale i rockové scény, kterou využívají k dosažení dokonalosti tak různorodé hvězdy showbyznysu, jako jsou No Doubt, Blur, All Saints, Melanie C, Pink, Sting anebo Madonna. Stejně tak jako dokáže pomoct s produkcí kvalitní kytarové desky, umí udělat i decentní album plné klasické muziky a stejně tak dokáže roztančit i lidi na tanečním parketu. Stále mluvím o jedné a té samé osobě - o Williamu Orbitovi.

Kdo by neznal výše zmíněné interprety, kteří využili kvalit Williama Orbita. Hlavně Blur a Madonna jeho služeb využili mnohokrát za sebou. On sám však se svou vlastní tvorbou nezůstává pozadu a už od osmdesátých let vydal mnoho desek pod nejrůznějšími pseudonymy. V drtivé většině případů šlo o velmi klidnou a pomalou muziku a ty jeho dva největší hity, které znáte i vy z rádia, televize nebo přímo z diskoték, nejsou vlastně přímo jeho prací. Je pravda, že ve většině případů je uvedený jako autor těch krásných tanečních fláků právě William, ale bez remixéra Ferryho Corstena by z toho takové megahity nebyly a Ferry se na těchto dvou singlech ukázal ve své nejlepší formě. Samozřejmě mluvím o singlech Barber´s Adagio For Strings a Ravel´s Pavane Pour Une Infante Défunte z alba Pieces In A Modern Style, na kterých vzdal William hold klasikům vážné hudby. Nutno podotknout, že velmi originálně a krásně.

Pokud se nepletu, tak minimálně 5 let už Williamovi nevyšlo žádné autorské album. Ani pod jinou přezdívkou, ani pod žádným jiným projektem, na kterých se spolu s jinými podílí (například nejznámější Torch Song). Až teď, přesněji 17. ledna 2006 vyšla zbrusu nová deska Hello Waveforms na labelu Sanctuary Records, na které najdete 11 nových skladeb.
Na tomto rozsáhlém labelu, který skýtá útočiště celé řadě sublabelů, vychází zpravidla úplně jiná muzika, než co dělá William Orbit a jména jako Kelly Osbourne, Fun Lovin´ Criminals, Wu-Tang Clan, RZA, De La Soul, Black Sabbath, Simple Minds nebo Saint Etienne jsou toho důkazem. Nakolik to ale má nebo nemá vliv na Orbitovu současnou muziku se dozvíte hned vzápětí.

Orbitovo fušování do popového a rockového mainstreamu se tak trochu podepsalo na té jeho nové desce. Několik skladeb jakoby vyloženě z oka vypadlo nějaké známé zpěvačce z rádií, které jen Orbit dodal zajímavější zvuky, aby se malinko lišila od ostatních. Nejvíc si toho všimnete asi u skladby Spiral. Tak jako se Orbit dokázal před několika lety vcítit do role novodobého Vivaldiho či Beethovena, tak se v současnosti dokáže docela věrohodně převtělit do nějaké slibné soulové zpěvačky. Musím uznat, že to Orbitovi docela jde a určitě by z něho byl schopný producent i v této oblasti, ale stejně ho mám raději v úplně jiné poloze.

Kromě více či méně popových skladeb naleznete na novém albu i klasické éterické skladby plné krásných tajemných, až kosmických melodií. Přesně tak, jak je William Orbit vždycky uměl. Právě tyto skladby vás zavedou do hlubin Orbitova mozku, kde nyní není žádný Vivaldi nebo Handel, ani Madonna či všichni z Blur. Najdete tam Jeana Michela Jarreho. Kdo máte rádi Jarreho tvorbu, se kterou můžete na jeho koncertě zažít opravdu nevšední zážitek, byť jeho skladby jsou rámcově vystavěny stále na tom stejném základu, pak budete mít rádi i Willama Orbita, pokud se tak již nestalo. Orbit by klidně mohl být i budoucím pokračovatelem Jarreho, protože jeho skladby, přestože jsou v hrubých obrysech velmi podobné, i co se jejich zvukové stránky týče, jsou tak trochu nasáklé magičností a mystikou. A to se lidem líbí. A že je třetina skladeb docela stejná už pak nikomu ani nepřijde. Že by se ale William Orbit opakoval příliš okatě se zase říct nedá. Pouze první track Sea Green vyloženě kopíruje zvuky použité v některý skladbách z alba Pieces In A Modern Style. Na kráse jí to ovšem neubírá.

S nový albem Hello Waveforms nečekejte žádné hudební zázraky. 11 poctivých skladeb je tu hlavně proto aby ve vás navodily takové to příjemné šimrání na duši. Dopomoct vám k tomu mají líbezné elektronické zvuky spolu s kopou živých nástrojů, příjemná melodická a funky basa a tu a tam uklidňující rytmus či andělský vokál. Říkejte si tomu jak chcete: chill-out, ambient, pop. Jedno je však jisté. I když Orbit s touto deskou určitě nesklidí takový obdiv jako s tou předešlou, může vám udělat dobře a můžete si při ní příjemně odpočinout a relaxovat.

William Orbit - Hello Waveforms formát: CD
čas: 57:21
label: Sanctuary Records