Léto u Tribal Vision

Bývá zvykem, že s létem přichází sezona okurek. Nejen těch záhonových, ale také těch novinářských a ty zrovna dvakrát chuťově dobré nejsou. Porušit tuhle milou tradici se letos snaží český label Tribal Vision a do světa progresivních černých dvanáctipalců a jeho o něco menších stříbrných brášků vypouští celou kolekci zajímavých hudebních počinů včetně dalšího tracku našeho neúnavného producenta a DJe Raie.

Pokud mě paměť neklame, Tribal Vision v čele s Michalem Smetanou (Slater) a Michalem Růžičkou (Schwa) při zrodu tohoto labelu holdovali především psy-tranceové muzice. Podívám-li se do jejich katalogu právě dnes, vidím mnoho progresivně laděných alb a vinylů a to mi činí velkou radost. Nejenom proto, že jde o český label, který má styky se zahraničními umělci, ale také proto, že opravdu jde o kvalitní progresivní hudbu a přesvědčit se o tom můžete klidně sami a třeba s jejich nejčerstvějšími přírůstky do rodiny.

Prvním takovým přírůstkem je dvoj-áčkový vinyl Elektrika / Aquaristika srbského producenta Dusana Sekice, který si říká Duca, pokud produkuje progresivně laděnou muziku, anebo Anax , pokud se věnuje ve svém studiu psy-tranceu. Tento vinyl vychází pod hlavičkou Duca a je jasné, že řeč je tedy o progressiveu, respektive o progressive tranceu. Oba dva tracky jsou toho jasným důkazem a v létě vás na festivalech jistě roztančí. Track Aquaristika za pomoci lehce komerčnějšího hávu, který možná nepadne do noty každému z vás hned na poprvé a druhý v pořadí, track Elektrika s přispěním razantnějšího beatu a tribalových prvků. Nenechte se při prvních sekundách zmást relativně pomalým rytmem. Takový je teď v módě a alespoň na parketu pořádně ukážete, co ve vás je. Když ale desku porovnám například s podobně laděnými tracky našeho Raie, vychází mi o něco horší průměr, snad kvůli méně propracované melodické složce obou skladeb.

S EPčkem Divine, se na scénu vracejí dvě velká jména švýcarské progressive houseové scény. Sonic Cube a Greed. Jejich středobodem je Tobi Wirz, který je členem obou těchto projektů. Jinak si jdou oba dva projekty svojí vlastní cestou a sbírají úspěchy kde se jen dá. Sonic Cube například u labelu Tribal Vison, kde vydali jak své EP Cloudbuster, tak také poslední album Filter. Na Divine EP naleznete dva nové tracky a jeden remix k tomu. Stěžejní je určitě skladba Divine, která se zde nachází ve dvou velmi podobných verzích. Dub Mix a Vocal Mix od sebe příliš k rozeznání nejsou a je to asi jediná velká chyba tohoto vinylu. Hudebně jde ovšem o melodickou progressive tranceovou záležitost s electro spodkem. S poslechem tohoto tracku se tak trochu vrátíte zpátky v čase. Přece jenom tenhle zvuk je na scéně již nějaký ten pátek a robotické vokály originálnosti příliš nepřidávají, ale na škodu to v tomto případě vůbec není.

Další track Wilde má celých devět minut a jinak než pastvou pro uši se nazvat nedá. Osobně mám velmi v oblibě tyto předlouhé taneční skladby, ve kterých se zdánlivě příliš mnoho neděje, ovšem žádná nuda to rozhodně není. Sonic Cube respektive Greed si na zabřednutí do nudy dali velký pozor a postupnou jemnou gradací dělají z této deepovější proggy skladby velmi zdařilou záležitost, které nechybí nic z toho, co u takovéto skladby má být: dlouhá rytmická pasáž, melodický breakdown a poté pěkně všechno dohromady. Jednoduchá formulka a jak funguje! Posledním trackem na tomto EP je remix skladby Trance Popper německého projektu Prisoners Of The Sun, který se nachází na albu Creating Social Success. V katalogu labelu Tribal Vision ho taktéž najdete. Je vidět, že roboti jdou opět do módy a na místo sekání trávy či vaření nám teď budou ze všeho nejvíce zpívat. Svůj čas si vybrali i v této skladbě, kterou Sonic Cube a Greed převedli do jemně elektrizujícího provedení.

Když jsem už mluvil o albu Creating Social Success od dua Prisoners Of The Sun, nemůžu nezmínit jejich novinkové CD, které vyšlo teprve před pár dny. Jmenuje se Social Success Remixes a jistě jste pochopili, že jde o remixovou podobu jejich předešlého dílka. Kromě výše zmíněného remixu na něm najdete celou řadu zajímavých remixérských prací od projektů Tegma či Parrket. Hlavně na něm ale najdete remix našeho Raie, který se, ačkoliv jsem celé album ještě neměl k dispozici, jistě zařadí k vrcholům všech zdejších remixů. Z několika remixů, které jsem měl možnost slyšet je právě ten od Raie bezpečně nejlepší. Na první poslech je na něm zajímavý zlomený rytmus, na druhý poslech výborné zvukové aranže a na ten třetí a další poslech si uvědomíte, že vlastně žádné z výše uvedených tracků od zahraničních interpretů zdaleka nestačí na laťku, kterou Rai vysoko nastavil.

Tohle není ale zdaleka všechno. U Tribal Vision nejspíš neznají slova léto či dovolená a s novinkami se brzy roztrhne další pytel. Těšit se můžete na mixovanou kompilaci Lime Light 02 mixovanou DJem Slaterem či na autorské album projektu Fitalic. Z dvanáctipalců jistě stojí za zmínku vinyl 4 A.M. našeho Raie, včetně remixů od projektů Parham a Plaza.

Pro více informací či objednání muziky z labelu Tribal Vision stačí naklikat www.tribalvision.cz, či navštívit www.beatport.com.