Filmová recenze: V zajetí rychlosti

Burt Munro na svém předpotopním veteránu zlomil hned několik rychlostních rekordů. Jeho jízda ale nebyla vůbec bezstarostná.

Tom: "Nebojíš se, že když se nabouráš, zabiješ se?"
Burt: "Ne… Za pět minut na takové motorce zažiješ víc než někteří lidé za celý svůj život."

To, že nevyjel na bezstarostnou jízdu, nemusí nutně znamenat jen tolik: Burt Munro (Anthony Hopkins) nekouřil trávu a nepašoval kokain. Známená to mnoho víc. Když skutečný Burt Munro vyrazil do Boneville v USA, aby konečně zjistil, na jakou maximální rychlost si jeho podomácku vylepšený Indian z dvacátých let může troufnout, už dávno nebyl mladík a dokonce byl po infarktu.

Teď si představte svého dědečka, kterak nasedá na mašinu, co se může každou chvíli rozpadnout na sbírku starožitností, a tůruje na 100, 150, 200 a více kilometrů v hodině. A teď si svého dědu představte s ksichtem Hannibala Lectera. Antikváři a sběratelé starožitností budou muset ještě chvíli počkat. Burt Munro svůj stroj vylepšoval skoro celý život a jeho snem bylo zajezdit si s ním v Boneville v severní Americe.

Na tamních solných pláních, které zbyly po vyschlém jezeru, se totiž dá jet hodně dlouho rovně, a proto i hodně rychle. Padlo tam několik světových rekordů v překročení rychlosti a je jasné, že Munro se těch svých přes všechny peripetie nakonec taky dočkal (protože není žádný Cimrman). Je to jen nemajetný podivínský důchodce z Nového Zélandu, který už skoro nedoufá, že se mu jeho sen vyplní.

Burt: "Jsi vážně milá holka, Tino."
Tina: "Víš Burte, já nejsem holka…" (o poznaní hlubším hlasem) "Jsem KLUK."

Příběhy o skutečných osobnostech podle skutečných událostí jsou tím oblíbenější, čím těžší to ony osobnosti měly. Kdyby třeba takový Kolumbus jednoho dne podnikl pohodovou ničím nerušenou výletní plavbu na jejímž konci by byla Amerika, nebylo by to zas tak moc zajímavé. Nebo zajímavé možná, ale ne filmařsky a divácky vděčné. Munroe to jednoduché vůbec neměl, takže je film o něm docela napínavý a bohatý na zvraty.

Přestože se ve filmu „závodí“ až na úplném konci, nejrůznější příběhové kličky dokáží lehce vtáhnout do děje. Přitom jde o celkem obyčejné věci „ze života“ – koneckonců když jste dávno v důchodu a k tomu z Nového Zélandu, nemůžete čekat, že pochopíte americký Babylon. Role zajímavě sedla působivě sešlému Anthony Hopkinsovi. Je prakticky v každé scéně, zůstává přesvědčivý a o svůj šarm ani um se sedmdesátkou na krku prostě nepřišel.

To by za čas mohlo platit i pro samotný film. Scénárista a režisér Roger Donaldson dříve dělal na věcech jako Bounty, Mutant, Útěk do Mexika nebo Rozpoutané peklo. Jestli není V zajetí rychlosti rovnou jeho nejlepším kouskem (aspoň ve smyslu „konvenčních snímků“), určitě patří na špičku jeho filmografie. Když chcete navodit pohodu staroškolsky střiženým retrem, je to ta správná volba.

The World's Fastest Indian
Nový Zéland / USA 2005, 127 min
scénář: Roger Donaldson