Filmová recenze: Angel-A

Manžel Brutální Nikity Luc Besson se po několika letech vynořil z Magické hlubiny, aby oprášil svůj režijní um. Výsledkem je Pátý element jménem Angel-A.

André vyřvává do nebes: "Proč mi to děláš?!!"

André (Jamel Debbouze) má zásadní problém. Dluží hodně peněz a na krku má nůž. Když brzy nezaplatí, nůž zaúřaduje. André se to snaží řešit. Na americké ambasádě, kam směřují jeho kroky se mu ovšem vysmějí. Argument „moji rodiče prolili krev za nezávislost téhle země“ moc nefunguje. Přičmoudlý André má totiž akorát Zelenou kartu, kterou vyhrál v loterii.

Dokonce ani na policii ho nechtějí. André by rád do chládku, ale drobný podvodníček pro své netradiční choutky překvapivě nenajde pochopení. A tak André stojí na jednom pařížském mostě a chvilku poté, co vynadal Bohu, se chystá skočit. Naposledy se rozhlédne a… zjistí, že není sám. Jen kousek mod něj se do vln Seiny vrhne dlouhonohá bledá blondýna.

Zmatený André ji zachrání. Angela (Rie Rasmussenová) se asi řídí nepsaným indiánským zákonem, protože od té chvíle vše funguje podle hesla "můj život je tvůj, dělej s ním co chceš". A najednou jde všechno jako po másle. Angela řeší Andrého dluhy i další trable a dokonce ho naučí, že má mít rád sám sebe i svoje ženské stránky.

Angela: "Nauč se mít rád tu ženu, která v tobě je."

Luc Besson natočil celou řadu bombastických filmů, které jsme si zvykli považovat za umění. Patří k nim Magická hlubina, Brutální Nikita, Leon i ten Pátý element. Luc Besson produkoval ještě mnohem více béček, u kterých jsme si zvykli na veskrze spotřební (ne)kvality. Patří k nim série Taxi, prapodivný rádoby cool akční film Yamakasi i nedávné Sexy Pistols.

Luc Besson by rád dokázal, že pořád umí dělat UMĚNÍ. Proto je Angel-A černobílá, fylozofická, ubíhá v rozjímavém tempu a tváří se trochu avantgardně. Chvílemi to funguje. Hlavně zezačátku, kdy pouze tušíte, že Angela je ve skutečnosti Andrého strážný anděl a trochu s obavami trochu s radostí čekáte na to, až to jemu samotnému dojde.

Pak se ale začne řešit osudová LÁSKA bez ohledu na původ a předurčení hrdinů. Film začne tlačit na pilu "tragičnosti" děje, jenže ten už je ve skutečnosti protivný a nudný. Doslovně didaktický konec zatříská do téhle umělecky sbité rakve definitivně poslední urputný hřeb. Najednou je vše jasné. Angel-A sice stojí za vidění. To nejzajímavější je ovšem fakt, že se Besson po dlouhé době snažil vyprodukovat "hodnotný" film. A že se mu to nepodařilo.

Angel-A
Francie 2005, 90 min
režie: Luc Besson