Recenze: James Figurine - Mistake Mistake Mistake Mistake

Jimmy Tamborello z The Postal Service a Dntel má nový projekt - jmenuje se James Figurine a na debutovém albu se výrazně podílel tech-houseový guru John Tejada. Přispěl také Erlend Øye z Kings of Convenience a další. Máte-li rádi synth-pop, tech-house, minimal & electro, přečtěte si více v recenzi FlyBoyEdy.

Nijak vás nenadchl nový James Bond? Pak nezoufejte, náladu by vám mohl spravit James Figurine, jehož debutové album vám prostě nemohu nedoporučit, byť s menším zpožděním. Ač by tak mohl působit, James Figurine není ve světě hudby žádným nováčkem. Za tímto projektem se skrývá neúnavný Jimmy Tamborello, který za běžných okolností úřaduje coby autorsky velmi plodný frontman projektů The Postal Service a Dntel. Jimmy možná trpí občasnými záchvaty hyperaktivity, možná je ale jeho debutové album pod hlavičkou James Figurine - Mistake Mistake Mistake Mistake jen dalším pomyslným stupínkem jeho přirozeného hudebního vývoje.

Veselá "historka z natáčení" vypráví, kterak byl Jimmy nucen během jednoho krátkého turné s Lali Punou neustále poslouchat minimal techno, neboť jeho tour manažerka plnící zároveň funkci řidičky zkrátka ve svém autě žádným jiným žánrem nedisponovala. Jimmy tomuto zvuku ale velmi záhy přišel na chuť, a tak není divu, že jeho nové album inspiraci touto škatulkou nezapře a vychází na americkém west coast labelu zaměřeném na experimentální elektronickou hudbu – Plug Research. Také není náhodou, že právě na tomto labelu vyšla i obě alba kanadského producenta s česky znějícím jménem Milosh, kterého tak rád vychvaluje Josef Sedloň. Lidé z tohoto vydavatelství mají zkrátka dobrý vkus.

Hudební sféry, ve kterých Jimmy Tamborello působil v rámci The Postal Service a Dntel jsou pro mě poměrně neprobádanou krajinou, proto vynechám rozsáhlé žánrové rozbory jeho předešlé tvorby, je však zcela zřejmé, že tak úplně se následků jeho předchozích působišť nezbavil. Spíše je doladil a obohatil o nové elementy, z experimentálního synth-popu se tak Jimmy aka James přesouvá spíše do sféry inteligentního tech-house/minimal/electro/synth-techno-popu, který si libuje ve velmi přemýšlivé až melancholické náladě, výrazně harmonických, snadno zapamatovatelných melodiích a civilním či spíše ledabylém vokálním projevu. Tato stylizace však v konečném důsledku působí až překvapivě podmanivě. Zdá se vám tato kombinace podivná? Věřte mi, že málokterá deska vydaná během tohoto roku zní tak dobře.

K tomuto pozitivnímu efektu výrazně přispěly také nijak komplikované avšak po lidské stránce velmi sympatické texty o obyčejných věcech a pocitech takzvaně ze života. Ne, není to jen fráze, například ve skladbě "55566688833" si Jimmy stěžuje na problémy s telefonem a v něm integrovaném fotoaparátu, ve skladbě "Apologies" zas dumá nad problematikou "umění odpouštět". Právě takové texty jsou (někdy trochu překvapivě) velkým plusem této desky, konkurovat jim může snad jen hodně kvalitní sestava přizvaných hostů, pomocníků anebo spíše věrných kumpánů. Starý známý John Tejada (Palette Recordings, Plug Research) vypomohl asi nejvíce! Podílel se na produkci, konečném mixu, aranžmá několika skladeb a částečně vypomohl také autorsky, snad proto ten výrazný příklon k atmosférickému tech-houseu a minimálku. Jako bonus se pak postaral o jeden z nejpříjemnějších tech-house/minimal remixů současnosti, když si elegantně pohrál s písní Apologies (ten na albu bohužel není). Coby vokalisté a sem tam i textaři přispěli kromě hlavního protagonisty také Sonya Westcott (Arthur and Yu), Morgan Nagler (Whispertown 2000), profesionální melancholik Erlend Øye (Kings of Convenience, Whitest Boy Alive), Jenny Lewis (Rilo Kiley, The Postal Service) a designér, animátor & básník v jedné osobě - Geoff McFetridge.

Co dodat? Mistake Mistake Mistake Mistake je klasický případ na první poslech poměrně nenápadné desky, ze které se ale opakovaným poslechem vyklube senzační a po všech stránkách skvěle fungující záležitost. Vřele doporučuji a přeji příjemný poslech, snad vám tohle album zpříjemní pár chladných zimních večerů.

Album by se vám mohlo líbit, máte-li rádi interprety: Unai, The Junior Boys, Hot Chip, The Whitest Boy Alive, The Postal Service, Dntel, Figurine, John Tejada, Ellen Allien & Apparat.

James Figurine - Mistake Mistake Mistake Mistake (2006 – Plug Research)

Ukázky v mp3: