Recenze: Kosheen - Overkill (Is It Over Now?)

Fanoušci Kosheenů mají důvod minimálně k bdělosti. Jejich oblíbená trojice se chystá co nevidět vydat své třetí album Damage a v rámci turné s ním zavítají po půl roce opět do Česka. A aby si snad Morava s Čechy byla za dobře, tak po zářijovém Semtex Culture v Brně přivítá Darrena, Marka a Sian také Praha. Ochutnávkou k jejich albové novince a chystanému koncertu budiž nový singl Overkill (Is It Over Now?).

První album Resist bylo pastvou pro uši všech milovníků breaků a drum´n´bassu. Druhé Kokopelli nabídlo skladby především pro vyznavače kytar a downtempově laděné hudby. Pro koho bude třetí deska Damage?  První singl z ní by mohl napovědět. Original Mix této skladby hned zpočátku prvních taktů překvapí čistě elektronickým charakterem. Výlet do nové hudební databanky ovšem nečekejte. Po chvíli se přidají tolik očekávané kytary a nebude těžké si domyslet, že styl Kosheenů z alba Kokopelli je zpět a ze svých zajetých kolejí příliš nevybočil. Asi největším kladem této skladby je poměrně jednoduchá, ale snadno se do vaší paměti zarývající melodie a samozřejmě charismatický až čarovný vokál Sian Evans. Pokud vám tedy není proti srsti stále stejný kosheenovský pop-break-downtempo styl, originál skladby Overkill vám udělá nejspíš radost.

Kosheen podruhé, tentokrát ve verzi Kosheen DJ Mix. Téměř sedmiminutová verze je protáhlým originálem v electro-houseovém kabátu. Kytary zůstaly, melodie také, jen jednotlivé pasáže získaly dvakrát tak dlouhou délku, což v závěrečné fázi skladby vytvoří neuvěřitelně nudnou pasáž vhodnou snad akorát pro dlouhé mixy v rukách DJů. Tato verze jiné, než party využití mít nemůže a bohužel při existenci téměř stejného originálu, jen s ubraným počtem BPM, je ještě o něco méně důležitá, než si asi sama myslí. To dvojice Martin Eyerer a Ali Khalaj aka Namito dala dohromady mnohem povedenější mix. V tranceovém duchu, ošetřeném navíc deep, ale i progressive medicínou, vyniká pořádný basový spodek a Sianin vokál, který tu má neuvěřitelnou hnací sílu. Kytary tu neuslyšíte, za to si užijete vynikající klubovou jízdu, která vás donutí vyrazit na parket.

Pokud si namísto maxi singlu pořídíte vinyl, čekají na vás další dvě verze. Obě má na svědomí německý producent Marcus Layton. Přestože jeho tracky najdete převážně na tranceových výběrech, jeho remix pro Kosheen se tak vůbec nechová. Marcus ponechal hlavní melodický motiv originálu i Sianin zpěv a posadil je na electro-breakbeatový základ. Marcusovy verze dub a club jsou po originálu tou nejlepší alternativní verzí pro poslech, a to nejen na party. Club verze je proti dubu více údernější a zvučnější, ale jinak se takřka neliší a to je snad jediná výtka ode mě směrem k Marcusovi.

Vypadá to, že Kosheen zaseli svým novým materiálem na další úspěch. Jejich Overkill (Is It Over Now?) není žádným velkým přínosem do světa hudby, ale líbivost a velká srozumitelnost znamená v tomto případě víc. Remixy jsou vesměs kvalitní a tak kromě koncertních pódií se noví Kosheeni budou vesele protáčet i pod rukama DJs a to je pro trojici z Anglie naprosto dokonalá reklama. Jejich potenciál je ale určitě větší.

PS: Na dalších vinylech by se měla objevit i verze Alvarez & Jab Mix. Mohla by zabodovat, protože se nese v poměrně easy duchu na pomezí tranceu a houseu.

PS 2: Kosheen zahrají v Roxy v rámci Damage Tour 22. dubna. Předskokany jim budou Kanadští The Vincent Black Shadow.

Hodnocení: 68%