RECENZE
Datum: 06.08.2002
Napsal: Myclick
OVER3 - Woman In Space / DJ Tráva - Nighttrain
Techhouse je ještě stále mým favoritním stylem a já jsem rád, že pokud se sem vozí převážně z britských ostrovů, konečně můžeme i my na oplátku nabídnout černé kotouče s nálepkou Czech Made. Hudba zkrátka nemá hranic a vše už jen závisí na dostupnosti nejmodernějšího technického zázemí. Nápadů mají jak OVER3, tak naši další muzikanti, stále víc než dost...
OVER3 - Woman In Space / DJ Tráva - Nighttrain Label Lex Records, se kterým hospodaří DJ Tráva, nedávno představil svůj další titul. Stalo se jím EPčko, kde na jedné straně najdeme Trávův track Nighttrain, přičemž druhou "okupuje" skladba Woman In Space od začínajícího projektu OVER3. Vzhedem k tomu, že o Trávovi se stále mluví v hojné míře a OVER3 zdaleka nejsou tolik "profláknutým" seskupením, dovolíme si vás dnes s nimi seznámit, předtím než se podíváme na obě strany nového kotouče na pultech obchodů s muzikou. Navíc exkluzivně pro náš web (který oba členové často sledují), nám OVER3 poskytli track Think U Rthink U R (new).mp3, který nikde jinde nevyšel. Vy si ho při čtení této recenze můžete začít užívat právě teď.
Přestože se jmenují OVER3, ještě stále jde o projekt dvou mladých pánů. Risto Sokolovski i Richard Tauchman pocházejí z Hradce Králové a znají se již hezkou řádku let. Pokud si lámete hlavu s tím prvním jménem, pak vězte, že Risto, který 24. září oslaví šestatřicáté narozeniny, má makedonského tatínka a proto pro čecha obklopeného Nováky, Procházky a Svobody tolik nezvyklé jméno:-). Odkud se tedy vzal název OVER3? Nechme mluvit Rista: "Dělat společnou muziku jsme začali s Richardem na podzim roku 2000, kdy jsme se vrátili z dovolený v Chorvatsku. Abychom se nemuseli jmenovat Risto + Richard, ptali jsme se kamarádů, jaký že ten název bychom si měli zvolit. Každý krčil rameny a pak padl návrh, že když si tolik zakládáme na těch hudebních smyčkách, že bychom se mohli pojmenovat Over Loop. Nakonec jsme si vzali jen tu první část a přidali trojku. Je to číslo, které máme oba rádi a může symbolizovat mimojiné i to, že do budoucna nemusí zůstat jen u nás dvou. No prostě něco pod heslem, "možná přijde i zpěvačka...". Před tím rokem a půl, než se vylouplo první demo s pár skladbami na profesionálnějších hudebních prográmcích, měl Risto doma Playstation a první zvukové kombinace objevoval v jeho hudebním programu Music 2000. Ten ještě dneska všem začátečníkům doporučuje, protože pro mnohé primitivní program disponuje stovkami samplů, jež si můžete v pohodě skládat do různých hudebních trackerů. Risto, díky své práci v Praze, rád zavítal do podzemí Roxy, kde často nasával tu pravou hudební inspiraci do svých skladeb. Preferoval hlavně párty MIX, které mu svým techhouseovým zaměřením učarovaly. To se logicky promítlo i do společné tvorby s Richardem. Osmadvacetiletý Richard, který to má z Hradce do Prahy přeci jen dál, vysvětluje, odkud inspiraci čerpal on: "K techhouseu jsme se oba dostali dost klikatou cestou. Zatímco dřív jsme poslouchali popík, jako Duran Duran a New Order, postupně jsme také objevovali kouzla mašinek. Já sám jsem již s počítačovou hudbou experimentoval a díky Depeche Mode a skrze elektronickou vlnu Front 242 a The Prodigy přišla náhle změna. Do rukou se nám dostala CDčka od Get Fucked, nebo Circulation a naše sbírka se pozvolna začala měnit. Techhouse v jejich podání nás vzal hodně za srdce a bylo rozhodnuto". Každý má teď doma své malé zázemí, jenž s úsměvem Dušan Lipert z Ohm Square označuje jako Bonzai studio:-). Zatímco Richard má na starosti hlavně beaty a celkovou rytmiku skladby, Risto tráví hodiny a hodiny hledáním optimálního zvukového aroma. Vzhledem k tomu, že do svých skladeb nevykrádají samply druhých, dá to docela fušku, vymyslet něco originálního. V praxi to vypadá tak, že společně bádají v různých hudebních programech a získané zvuky různě efektují, editují, deformují a transformují, dokud přesně nepasují tam, kam mají. Na první pohled se zdá, že jde o strojovou práci, ale opak je pravdou - záleží na momentální náladě a pohodě. Zkrátka tracky vznikají intuitivně, na základě odrazu vnitřních emocí a zážitků.
Každého asi bude zajímat, jak vlastně došlo ke spolupráci s Trávovým labelem Lex Recordings. Kdo by očekával protekci díky nějakým společným mejdanům, či doporučení kamarádů, bude překvapen. Nechme opět mluvit Rista: "Za všechno může tak trochu moje manželka. Znovu se potvrdilo heslo "Za vším hledej ženu!:-)". Viděla, kolik u tý muziky trávím času a jak moc mě to bere, takže jednoho dne mě popostrčila. Když prý mě to tak baví a rád chodím na MIXy, proč třeba Trávovi nedám nějaký demo? Nejdřív mi to připadalo jako šílená utopie, nicméně jednou jsem si dodal odvahu a udělal to přesně podle ní. Vyškrábal jsem se nahoru na pódium, když Tráva hrál a podal mu minidisc s našimi tracky. On jen zakýval hlavou a zasunul ho někam do kapsy. Nepřikládal jsem tomu tenkrát moc velkou naději. Asi po dvou měsících (to jsem na celou záležitost skoro zapoměl) mi Tráva zavolal a první otázka zněla, proč jsem mu vůbec tu muziku dával:-). Vysvětlil jsem mu okolnosti a on, že hudebně se mu to docela líbí, že to má nápady a jediný, co ho odrazuje, je ten šílený zvuk. Dohodli jsme se, že si s tím dáme ještě práci a předěláme to. Tak jsme se taky dostali do studia k Dušanu Lipertovi, se kterým je fakt radost pracovat. S Richardem nás to taky neuvěřitelným způsobem nakoplo, protože jsme byli fakt příjemně překvapeni, že dneska dokážou věci fungovat sami od sebe normálním způsobem, bez protekce, či úplatků....
Brzy vyšla skladba Woman In Space na třetím dílu kompilace Tripmag - Czech That Sound a o něco později dva breakbeatové tracky Inside a Beated, které se točily ve studiu East Authentic na jejich profilové CD - Mix In Da 01. Skutečná premiéra živé podoby OVER3 proběhla 7. prosince v areálu ČKD na akci, jenž pořádala Amnesty International a od té doby kluci čas od času objíždí české kluby. Ať už to byla párty v Barchově, v klubu Sépie v Týništi nad Orlicí, či chrudimském R-Klubu, tam všude posluchačům zprostředkovali kontakt se svým nejnovějším materiálem. Jejich zhruba osmdesátiminutové vystoupení, jenž obsahuje většinou dvanáct, třináct skladeb, už také nenápadně představuje materiál pro debutové album. Přesvědčit se o jejich kvalitách mohlo i pražské publikum - 6. května na populárních Free Mondays, kde zahráli společně s DJ Trávou. Ti mimopražští je mohli shlédnout i na letních festivalech Zámostí, Tripmag Party v Hradci Králové, na Mixu u příležitosti Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a již brzy potěší uši návštěvníků Summer Of Love. Jak se zdá, na nezájem si tedy opravdu stěžovat nemohou.-). Jejich live act doprovází na bonga a perkuse Petr Mikolášek (Significant Brother) spolu s Fantomasem.
Od Free Mondays s OVER3 funguje také zvukař Kuba, který se bude do budoucna starat o to, aby to na koncertech hrálo tak, jak má… Rodina OVER3 se tak postupně ke společnému potěšení rozrůstá. Stále se však čeká na nějakou zpěvačku, která by mohla v projektu fungovat jako nezávislý subjekt, bavila ji dobrá muzika a mohla tak OVER3 dodat na živosti. Pokud by některá měla zájem to s kluky zkusit, stačí jedna jediná věc. Kontakt najde na oficiálních stránkách projektu http://www.over3.cz, pak už jen stačí sebrat odvahu a hurá na koncertní pódia. Jak říká Risto: "My nekoušeme, my jsme hodní kluci:-)". Když bychom nahlédli do pracovního diáře Dušana Liperta ze studia East Authentic, tak od 3. července, na tři parné týdny, zde najdeme čas pro Over 3 rezervován. Je to doba, kdy budou vybrané tracky dostávali svoji finální podobu. Zatím se ještě stále vybírá z pětadvacítky skladeb a debut by měl být celý v houseovém duchu, i když v poslední době kluci objevují čím dál populárnějším breakbeat, takže se stejně musíme nechat překvapit, jak nakonec vše dopadne. Album bude vydávat Lex Records a už teď se ví, že pokud vše půjde hladce, na pultech obchodů by se mělo objevit v září, maximálně říjnu. O všem vás budeme samozřejmě pravidelně informovat.
Teď však zdvihám přenosku a pokládám ji na zaváděcí drážky vinylu s modrou středovkou, o který se OVER3 podělili s DJem Trávou. Woman In Space nenačíná pouze jeden osamocený úder bicího automatu. Ten tu samozřejmě spustí svoji pravidelnou písničku, ale už od počátku má k sobě dalšího společníka - řachtavý zvuk, tolik připomínající starý plechový kýbl. Krátce nato se ozývá první počítačový efekt, který roste do vysokých frekvencí a svojí originalitou dává najevo, že je ještě stále co vymýšlet a nové skladby nevykrádají pouze už jednou vyrobené. Po jeho naechovaném odeznění spouští svůj monolog řádně usyčené hi-haty a track tak dostává svůj konstantní rytmus. V dálce se začne vynořovat filtrovaná linka, jenž stále přibývá na intenzitě a vy ji slyšíte čím dál zřetelněji. Objevuje se vytleskávaný doprovod, linka opět mizí, aby se vrátila s ještě kovovějším zabarvením. Po třech minutách přichází první delší breakdown, který okupuje pouhých pár tónů, jenž jsou filtrovány hlavně ve středech a postupně je jim propůjčováno stále ostřejší zabarvení. Vkusně je vše vygradováno a my můžeme pokračovat dále.over010 Kdo se techhouseovým skladbám věnuje delší dobu, dokázal by se smířit s tímto polotovarem a pouze by očekával, že se vše bude s matematickou přesností opakovat a smyčky rotovat stále dál a dál s celkovou stopáží sedmi, osmi minut. Tady však budete překvapeni - až po nájezdu basové linky si totiž uvědomíte, že vám přeci jen něco ke kompletní spokojenosti chybělo. Basa však nechce opakovat pouhé tři tóny, jedná se o takzvanou basu "povídací", tedy tu, která dokáže elektronickou muziku oživovat svými příběhy temných tónin.
Protože je techhouse stylem hlavně k tancování a tanečníci bojící se o výpadky z rytmu těch změn potřebují pokud možno co nejméně, těží se z toho, co už bylo řečeno v úvodu a jednotlivé paterny skladby se stále opakují dál a dál, bez nějakých větších výkyvů. Pouze se místy na osm úderů tlukot bubeníka vyjme, aby mohl vzápětí pokračovat dále svou započatou cestu. Ještě filtrování efektu na závěr a přenoska už odjíždí do odpočinkového území této strany a netrpělivě čeká na sondování druhého bonbónku. Sečteno, podtrženo, OVER3 odvedli velice dobrou práci, kterou kazil snad jen nepříliš kvalitní záznam, kdy o posluchačovu pozornost soutěžili spíše středy, než kompletní přehlídka stereofoního pásma...
Pokud otočíte desku, jako první vám padne do oka ručně malovaný obrázek indiána. Tahle strana patří DJ Trávovi a jeho tracku Night train. Na vinylové provedení se čekalo přeci jen docela dlouho, protože posluchači se s ním měli poprvé šanci setkat prostřednictvím Trávova "žlutého" MIXu, kde ho náš druhý nejpopulárnější diskžokej vklínil mezi skladby od Timmyho S. a Bushwacky! Nighttrain vyfasoval podobnou barvu bicího automatu, jako třeba Yellow Machine Funk od Isuo Tam a myslím, že i vy budete přemýšlet, jestli je ještě nějaká šance začít techhouseové skladby jinak, než tolik oposlouchaným a pro někoho dokonce nudným automatem. Po pár perkusích a nových přechodech, soutěžících o váš zájem, si povšimnete zvonivého zvuku v pozadí, který je stále zřetelnější. Jako by vypadl z oka mnohem tepavějšímu a rychlejšímu Oceánu od Significant Other. Vnáší do skladby určité tajemství a posluchačovým smyslům tušení něčeho velkého... Když basový bubeník vypoví na chvilku službu, objeví se syntetické zvuky, jenž mi sem zrovna příliš nepasují a které působí hodně lenivým dojmem. Zkrátka jako kdyby muselo povinně dojít ke změně a nutně se vymyslet nějaký ten předěl. Možná za to může nezajímavá, až starodávná barva, ale rozhodně bych se bez této části obešel. Naštěstí pokračujeme dál, zvonivý rejstřík utichá a na řadu přicházejí řádně naechované sci-fi efekty, které jsou tu příjemně rozhozené do prostoru. Vzápětí vás doslova obejmou neskutečně zvýrazněné plochy, které vás lapí do svého reje. Příliš snivé, příliš vábivé na to, abyste odolali. Nádhera s velkým N! Teď se postupně přidává všechno, co jsme ochutnávali na začátku a jednotlivé prvky si užívají společné tepavé jízdy. Každý tuší, že už tu k převratným zázrakům nedojde a vše se opakuje tak, aby si tanečníci přišli na své a vzrušením nabitý track si užívali, co nejdéle to půjde. Rozhodně je Trávova skladba i po té vinylové prodlevě srovnatelná se současnou produkcí předních světových producentů a místo na talíři našich diskžokejů má předem zajištěné.
Závěr: Kromě nepříliš přesvědčivého zvuku, který už jsem zmínil, nemám co vytknout. Techhouse je ještě stále mým favoritním stylem a já jsem rád, že pokud se sem vozí převážně z britských ostrovů, konečně můžeme i my na oplátku nabídnout černé kotouče s nálepkou Czech Made. Hudba zkrátka nemá hranic a vše už jen závisí na dostupnosti nejmodernějšího technického zázemí. Nápadů mají jak OVER3, tak naši další muzikanti, stále víc než dost... Tracklist:
OVER3 - Woman In Space / DJ Tráva - Nighttrain
Logo Side: DJ Tráva (Nighttrain)
This Side: OVER3 (Woman In Space)
Vydal: Lex Recordings 02 Ukázky ve formátu mp3:
think U R (new).mp3 - exkluzivně pro Techno.cz
inside WebCut.mp3
beated WebCut.mp3
Womaninspace.mp3
Nighttrain.mp3
© 2002, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: Foto: Mellow, Martin Tryščuk, archiv