Hudební recenze: James Ruskin - The Dash

Po předlouhých sedmi letech vydává James Ruskin nové album. Je to už doslova dávno, co světlo světa spatřilo poslední album "Into Submission". Nová deska, nazvaná "The Dash", vyjde stejně jako předchozí deska na německém labelu Tresor. Sice až 3. března, ale díky našemu recordshopu Nula2 se na ni můžeme podrobně podívat už teď.

Hned na úvod si neodpustím hlášku: "je to oldschool jako prase". Prostě je to tak. Nečekejte žádné vlivy minimalu, ani jiných podobných módních vln. James Ruskin zůstal sám sebou a potvrzuje to v celém průběhu alba. Jak uvedl v promo textu, doprovázejícím tento release, album je výsledkem vstřebávání rozlyčných vlivů na jeho život a dění na hudební scéně. V neposlední řadě je třeba zmínit, že James Ruskin tohle parádní album věnoval zesnulému Richardovi Polsonovi (1969 - 2006), jehož byl dlouhá léta dobrým přítelem a spolupracovníkem na projektu Outline. To dokládá i slovy "May your journey through the stars be peaceful".

James Ruskin

Přejděme ale k samotné hudbě. Většina z dvanácti obsažených tracků je vynikající oldschool a to především v tom smyslu, že autor pracuje velmi efektně s čistými, a pro něj charakteristickými samply. Stejně jako British Murder Boys naprosto brilantně kombinuje staré prvky s novým zvukem a produkci tak dotahuje do dokonalosti, jak po hudební, tak zvukové stránce. Ve většině tracků je evidentní vliv někdy i dávné minulosti. James Ruskin však dává své hudbě současnou moderní tvář a formu.  Nedá se ani jednoznačně prohlásit, že je to čistě technoalbum. Je zde skutečně cítit vliv mnoha stylů.

Ale vezměme to pěkně od začátku. Album otevírá nádherná zasněná záležitost "Scene" s křišťálovými ruskinovskými samply. V polovině se přidá drsná mordující basa, která účelně kontrastuje s dějem na vrchu kompozice. Opravdu pěkný a originální úvod! Druhý track "Turridon Void" je mutantem moderního dubstepu a odleželé kvalitní elektroniky. Ovšem ve velmi tanečním a dynamickém podání. "Under 3" je přímočarý technotrack s celou řadou prostorových efektů a rytmických gradací. Další kousek, "Road Trip", začíná pěkným sférickým intrem, do kterého se rozběhne nerovná, rozkopaná a energická rytmika. Atmosféru prořezávají ostré hi-haty a track je doslova prošpikován elektronikou. Asi tříminutová pauza na oddech nás pak čeká prostřednistvím klavírní downtempové hříčky "Glasshoppers". Titul "Lahaine" vyšel jako singl a naprosto oprávněně. Jeho melodický ústřední motiv mi velmi připomíná silnou emotivní záležitost od Tropic Of Capricorn z legendární série X-MIX. Track je však opatřen důrazným detroitským beatem a oldschool aranžemi. Následuje další taneční pecka "Surfaced". Nerovný rytmus, do nějž promlouvají tentokráte temné prostorové efekty, nahánějící strach. Z propasti temnot vás opět vysvobodí "Izzygan" s grime-breakovým nádechem. Své tady vykonají i zdigitalizované hlasové samply. A opět melodie, James Ruskin je  prostě král melodických ingrediencí a nakládá s nimi na výbornou! Devátý v řadě  je "Outlined". Rovná tepající technomašinérie s oldschoolovým, kovově acidovým motivem. Desítka, neboli "Vox" je deepovější přímočarý produkt, ponořený do klidné,  zasněné atmosféry, do prostor, kde se nedávno přehnala nicota a vzniká tu nový život. Předposlední a breakem podložená "JJ" pomalu dává vědět o konci alba, avšak rozhodně si i tahle pomalejší záležitost najde svoje příznivce. Ústřední křišťálový motiv je tady opět jednoznačným podpisem Jamese Ruskina. Samotný konec patří závěrečné "Your Journey". Ta plní funkci jakéhosi outra, ale nezaostává za ostatními kompozicemi ani náhodou. Je to takový elektronický bombónek na  samotný závěr.

Pokud bychom to měli shrnout, "The Dash" je albem s velkým A. Hlavně proto, že to není jen jednostranně zaměřený longplayer, ale různorodá sbírka produkce všemožných směrů a stylů. Rozličné tracky tu však spojuje hudební vyspělost a notná dávka hudebního umění. V neposlední řadě je celé album použitelným DJským nářadím, které bude pracovat za vás. Myslím, že sedm let je dlouhá doba, ale v tomto případě dlouhého čekání vůbec nelituji a dávám si album "The Dash" do jedné z předních pozic svého recordbagu. Budu po něm totiž sahat určitě často a věřte mi, že až si tenhle fajnový kousek pořídíte, budete to dělat úplně stejně.)

hodnocení:  95%
formát:  CD
čas:  73:25