Hudební recenze: Autechre - Quaristice

Snad každé nové album projektu Autechre, jednoho z nejodvážnějších a zároveň nejrespektovanějších subjektů na poli experimentální elektronické scény, hlavního koně stáje Warp, je vždy velkou událostí a to nejen mezi skalními fanoušky. 3. března vyšlo nové album "Quaristice", pojďme se tedy pokusit proniknout do jeho těžko dostupného nitra.

Album bylo sice k dostání v digitální podobě někdy již na počátku února na serveru Bleep.com, avšak vstřebat a s nadhledem ho zhodnotit si vyžádalo značnou dobu. "Quaristice" samozřejmě vyšlo také jako doublevinyl a CD. Vyvolení si pak mohou vychutnat i limitovanou edici 2CD, která vyšla v limitovaném počtu 1000 kusů. Teď se díky mě můžete na chvilku stát "vyvolenými" i vy, protože když jsem viděl preorder na toto limitované doubleCD na www.warpmart.com, neváhal jsem ani minutu a ve vteřině jsem odbouchnul "Order"!  Do dvou dnů na tom samém místě visela cedule "Sold Out"!  Nyní tenhle skvost seženete na Ebayi, nebo Discogsu, ovšem řádně si budete muset připlatit! (Dnes se cena tohoto limitovaného vydání pohybuje až na hranici 5000,- KČ!) Rozhodně je to pokušení. Papírový booklet je zasunut uvnitř velmi exkluzivního kovového obalu, na němž je text obsahu chemicky vyleptán. Když se mi CD dostalo do rukou, dlouho jsem na ten skvost jen nadšeně zíral.

Měli bychom se ale konečně dostat k hudbě samotné. Od začátku jsem byl velmi zvědavý, zda budou Autechre tímto albem pokračovat v elektronickém extremismu, který započali posledním albem "Untilted". Šlo o absolutní "brainwashing" a jen tak někdo tohle album nerozdýchal. V jistém směru a momentech v tom pokračují dále, ale nadruhou stranu je "Quaristice" prudkým obratem nebo alespoň pohledem do minulosti. (Nebudu rozlišovat mezi normálním a limitovaným CD, protože obě jsou ve stejném duchu. Bonusové CD nese název "Quaristice Versions" a přináší nové a  remakované varianty na původní skladby). Album otevírá klasická autechroidní melodie, při níž srdce každého fanouška Ae vřele zaplesá. Teleportujeme se až do roku 1995, do roku legendárního alba "Tri Repetae", které bylo protkáno podobnými melodiemi. No a teď to začne (nebo nezačne)! A je to tak trochu na vás nebo tedy přesněji na vašem domácím soundsystému. Pokud hraje jak by měl a není to laciné stereo z vietnamské tržnice, máte šanci album "Quaristice" pochopit. Od druhého tracku se na vás začnou valit prostorové basové bubliny. Prostorem budou lítat ostré kovové špony a vy budete mít co dělat se v té změti zvuků zorientovat. Je pravdou, že vždy na pár chvil si při nějaké "starší" melodii odpočinete, ale nikdy ne dlouho. Náznaku rovnější rytmiky se dočkáte jen stěží, spíše vám beaty nebezpečně zamotají hlavu. Slabší povahy budou mít už v půlce prsteníček na tlačítku Stop. Vy statečnější to ale rozhodně nedělejte. Postupem času se totiž do celého alba bezmezně zamilujete a na ty dráždivé okamžiky budete vlastně podvědomě čekat.

Jen těžko budeme rozebírat jednotlivé skladby a ještě hůř budeme hodnotit, zda je nějaká horší, či lepší než ty ostatní. Jasně, mám svoje favority, ale to zde nic moc neznamená. Dobrá, vyzdvihnu jednu jedinou, temnou, plazící se hmotu "Tankraken", ta mě srazila na kolena a plně jsem jí propadl. Pokud se vám nepodaří sehnat onu limitovanou edici, nevěšte hlavu. I originální release "Quaristice" vám poskytne víc jak kvalitní hudební zážitek. Rozhodně však tomuto albu věnujte pozornost! Věřím, že vám, kdo jste dočetli až sem, nemusím takové věci připomínat ani v nejmenším!

hodnocení:  100%
formát:  CD, vinyl 2x12", Mp3 Download
čas:  CD1 - 73:24,  CD2 -  67:56