Komiksová recenze: Usagi Yojimbo - Cesta poutníka

Ačkoliv v tomto komiksu vystupují samá zvířátka, není zrovna určen pro děti. Zvířena po sobě hází shurikeny a zabodává do chlupatých druhů naostřené katany. Uznejte sami, že tak by nemělo vypadat typické čtení pro caparty. Odrostlejší ale dokáže potěšit, o čemž svědčí neutuchající zájem po dalších příbězích s Usagi Yojimbem.

Vítejte v období feudálního Japonska, kdy na trůn po konci občanských válek z přelomu 16. a 17. století dosedl nový šogun. Tím sice skončily krvavé souboje o nejdůležitější mocenský post, ale mnoho samurajů ztratilo své pravé uplatnění po boku svého pána. Začali se živit okrádáním již tak chudých vesničanů nebo se nechávali najímat na špinavou práci u těch, co si to mohli dovolit. Toto prostředí je výchozí pozice pro scénáristu a kreslíře v jedné osobě Stana Sakaie, který použil jako inspiraci k příběhům plným zrady a smyslu pro čest samurajské legendy. K nim přidal pár fantastických motivů a pohádkových situací, přičemž celou zemi vycházejícího slunce naplnil výhradně antropomorfními zvířaty. Usagi Yojimbo se tím dostává na úroveň dílek jako Maus, které dokáží vyprávět příběhy s vážnými zápletkami, přestože nemají k dispozici lidské postavy. Zde je konkrétně hlavním představitelem králík Miyamoto Usagi.

Možná si stejně říkáte, co vám bude do králíka, hrajícího si na samuraje kdesi v Japonsku. On si na něho nehraje, on samurajem je. Přesněji tedy byl. A to v době, kdy sloužil u lorda Mifuneho, který v jednom z urputných bojů zemřel. Z Usagiho se tak stal ronin, jenž se trochu neobvykle vydal putovat zemí, aby zlepšoval své duchovní a bojové schopnosti. Při svých cestách si najde nového mazlíčka a potká staré přátele i nové nepřátele. Book nazvaný Cesta poutníka obsahuje šest kapitol plus jeden krátký bonusový příběh. V něm se odehraje první setkání Usagiho s Ninja želvami. Leonardo rozjede divoký crossover o cestování v čase, který k samotné dějové linii nijak nepasuje, ale jako zábavná vložka funguje spolehlivě.

Celá série Usagiho Yojimbo pracuje skvěle s dobovou atmosférou. Autor ostatně pochází z Kyóta, takže má pro japonskou kulturu velký cit. V textech se dají nalézt také cizácká slovíčka, a tak není problém se při četbě lehce vzdělat navýsost atraktivní formou. Miyamoto Usagi je totiž sympaťák, kterého si snadno oblíbíte. Ušák má charakter čistý jako své dva samurajské meče před soubojem a chováním působí velice klidně a přátelsky. Když se ale někde před jeho očima odehrává událost porušující zvířecí práva, je ochoten tasit a pomáhat. A akce se zde najde skutečně dostatek.

V Cestě poutníka se vyskytuje mnohem více soubojů, než v pozdějších knihách. Poetické záběry na ve větru povlávající ušiska hlavního hrdiny nemají zrovna moc prostoru, přesto smysl pro vytvoření krásné atmosféry už je velice patrný. Akčním masakrům, kde roztomilá zvířátka umírají v bolestivých grimasách, tak předchází například úprk před bouřkou nebo představení lenošivého odpoledne roztomilé ještěrky. Takovéto drobnosti Sakaiově talentu nechybí, stejně jako smysl pro rozfázování panelů a zvládnutí techniky kresby.

Vizuální stránka působí jednoduše, ale v čisté kresebné lince se dá najít mnoho detailů, se kterými by si jiný autor hlavu nelámal. Vesničky pulzující životem, lesy se spoustou keříků a spadlých větví nebo promakané oblečení dávají na srozuměnou, že se Stan Sakai neflákal. Všechno je v přehledném a fešném balení. Jedinou výraznější výtkou pro mě zůstává přílišná infantilita ve vzhledu postav, která mi v několika místech zakazovala více se přiblížit ke zvířecím postavám a uvěřit tomu, když do sebe rubají na život a na smrt.

Cesta poutníka zkrátka přináší další dávku kvalitního dobrodružství těm, jejichž srdce už si Usagi získal. Pro nováčky by pravděpodobně bylo nejlepší chmátnout po úvodním Roninovi, ale i nejnovější česky vydaná povídková sbírka se dá přelouskat bez většího zmatku v souvislostech. Stan Sakai umí a jeho ušák je hrdina k pohledání.

Usagi Yojimbo - Cesta poutníka
Scénář: Stan Sakai
Kresba: Stan Sakai