Hudební recenze: Sylvain Chauveau – S.

Kolikrát  po pódiích klubů pobíhá tolik lidí, že je těžké je v jeden moment spočítat a přesto hudba zní vyčpěle a prázdně. A občas na tom pódiu jen tak tak spatříte jediného človíčka, který ovšem svým nadáním zaplní nejen ono pódium, ale i celý prostor klubu. Toho jsem byl svědkem ve středu 18. června v Paláci Akropolis, kam zavítal již podruhé Sylvain Chauveau a v doprovodu pouze klavíru, kytary, laptopu a svého hlasu (nebo hlasu své manželky) doslova pohltil celý sál velmi hřejivou hudbou. Moc mě zajímalo, jak budu jeho hudbu vnímat z CD a proto jsem neodolal a pustil si jeho loňské mini album "S.". Nemůžu se s tím nepochlubit i vám.

Naposledy jsem se podobně laděného koncertu zúčastnil, když také v Paláci Akropolis vystupoval Mathias Grassow, který do Česka vůbec poprvé přivezl subžánr ambientní hudby, tzv. drone ambient. To tehdy v Akropoli všichni návštěvníci při jeho vystoupení seděli na židlích jako v divadle. Sylvain Chauveau je dalším z představitelů tohoto specifického žánru, ovšem nevěnuje se jen jemu. Tentokrát posezení na jeho koncertě chybělo, ovšem doma si sednout můžete anebo ještě lépe, natáhnout se úplně. Album "S." vlastně není regulérním albem Sylvaina. Na jeho kontě jich je celkem šest, "S." je pouze pár desítek minut dlouhé EP, nebo chcete-li mini album, které v nerušeném mixu přináší pět kompozičně podobných skladeb. Navíc je to jeho prozatím poslední práce, byť jeho hudbu můžete nalézt i v nedávno vydaném albu "Roman Anglais", které nazpívala jeho manželka Felicia Atkinson a která ho doprovázela i na onom pražském vystoupení.

V krásném balení digipacku na jeho vnitřní straně je menším písmem napsáno doporučení, že pro větší realističnost máme tuto nahrávku poslouchat s nižší hlasitostí. Takže tedy nezvykle "volume doleva", ovšem pokud nemáte audiosystém s opravdu krystalickým zvukem, raději si volume nastavte tak, abyste o nic nepřišli. Prvních několik chvil totiž sekundy již dávno odpočítávají čas první skladby, ale příliš toho slyšet není. Doménou první skladby pojmenované "Composition 8" je "nekonečný" nízkofrekvenční tichý zvuk, kterým tu a tam
jako blesk z čistého nebe probleskne akustická kytara. Pokud jste kdy hledali hudbu k najití vnitřního klidu či popřípadě meditaci, hledat už nemusíte. Ani nepostřehnete, že se na displeji objevil track 2. Kratičká skladba "P." je lehce podobná a také v ní uslyšíte kytaru. Občas.

Také se vám zdál někdy sen o tom, že procházíte pustinou bez ničeho a jen v dálce vidíte obrysy stromů, domů, celých měst a tak tedy jdete k nim, dlouhé hodiny, ovšem všechno je pro vás stále stejně vzdálené ať jdete jak dlouho chcete? Možná vám v tom snu hrála tahle muzika. Další skladba "E/R" totiž má už jakési hmatatelné obrysy a "řád" s několika málo novými zvuky, ovšem ve stylu "minimalistického ambientu" i nadále zůstává. V pořadí čtvrtá skladba "N" zazněla i na Sylvainově pražském koncertu. V ambientním duchu zůstáváme i nadále, ovšem tentokrát se přesouváme k hudebnímu stylu modern classical. Sylvain je dobrým hráčem také na klavír a v této skladbě vás o tom určitě přesvědčí. Teda řeknu vám, porotcem nějakého historického battlu v moderní vážné hudbě mezi Sylvainem Chauveauem a třeba Bohuslavem Martinů, kdyby tu s námi ještě byl, bych být opravdu nechtěl :) Poslední skladba "A_" co do zvukové náplně nabízí nejvíc. Kratičké útržky vokálů, zastřené plochy a jemné elektronické ruchy. Stále tu ale vévodí melodičnost, snovost a také lehká melancholie.

Tuhle desku nebudete poslouchat stále dokola, ba dokonce přes léto u vody a na festivalech si na ní možná ani nevzpomenete. Ale i přesto, že její elektronika končí tam, kde většině z nás začíná, může se hodit. Minimálně na pročištění hlavy od všech těch tvrdých kopáků a nepřirozených zvuků. Navíc je skutečně krásná a čas se při ní vždy na přibližně dvacet minut zastaví. To je myslím v současné uspěchané době nenahraditelnou výhodou.

Hodnocení: 95%

SYLVAIN CHAUVEAU – S.
čas: 21:44