Komiksová recenze: O půlnoci zemřu

Neopětovaná láska dokáže člověka dovést do hodně prekérních situací. Až ničivých. Co třeba dělat, když spolykáte tubu prášků a vaše milá následně zaťuká na dveře s tím, že se chce vrátit? Comicsový autor Kyle Baker to vidí docela humorně.

Když ji miluješ, není sice co řešit, ale jen za předpokladu, že jsou půvaby vzájemné a opětované. Jinak je tu totiž dost velký problém, k jehož urovnání může zklamaný milovník přistupovat všelijak. Někdo se dokáže se vším vypořádat, jiný se rozhodne vydat na cestu, která dle věřících končí buď na nebeských obláčcích, nebo v kotlích pekelných. Třeba takový Larry. Z rozchodu s Muriel se stále nemůže vyhrabat, a tak do sebe o posledním dnu roku 1999 vyklopí celou tubu jedovatých prášků. Že to nebyl vůbec dobrý nápad mu docvakne o chvíli později, když se jeho životní láska objeví ve dveřích, protože se k němu rozhodla vrátit. Larry se tak musí vrhnout do přeplněného Manhattanu, aby se setkal s jedinou osobou, která mu může dát protilátku. Jenže ke vší smůle mu bude v jeho misi za životem zaclánět kromě oslavujících lidí ještě Murielin expřítel, který ho chce pro změnu zabít.

Takový je námět moderní comicsové grotesky Kylea Bakera, v níž se sice nedočkáme kopanců do zadku a šlehačkových dortů, ale předávkovaný hlavní hrdina, který maká na plné obrátky a zastavit ho dokáže jen pořádný knockout, není vůbec špatná náhrada. Larrymu jde o každou minutu života a příběh tomu rád podřizuje své dění. Neustále láduje jednu událost vedle druhé, čímž vytváří absolutně zběsilé tempo. Někdy sice scénáristickým kličkám chybí ucelenější pojetí, ale až na pár momentů to skvěle funguje, tudíž nezbývá moc času na přemýšlení, jestli šla ta či ona scéna za hranici přijatelné absurdity. Zápletka dokáže strhnout podobně jako ústředního aktéra, který také zrovna racionálně neuvažuje nad možnými následky svého unáhleného chování. Proč se tedy zabývat logickými drobnostmi u comicsu, kde je základním bodem humor.

A ten už drobným zklamáním být může, protože situační fórky, hlavní to zdroj Bakerovy komiky, pramálo vyvolají silnější reakce, než jsou milá pousmání. Bakerovo tempo je vražedné, jeho revírem je 64 stran a protivníkem představa, že by to celé fungovalo intenzivněji ve formě krátkého animovaného filmu. Stačilo by "jen" přidat několik set obrázků a ústřední motiv z Bennyho Hilla. Comics O půlnoci zemřu takto připomíná spíše detailní storyboard, jehož části jsou leckdy dělané stylem, aby se kýžený efekt dostavil až v rozpohybované formě. Dojem kresleného scénáře utvrzuje i veškerý text, který není nikdy vsunutý do klasických bublin a rámečků, ale většinou ho nalezneme pod jednotlivými obrázky.

Neznamená to však, že by Kyle Baker nezvládal komické situace. K nastolení pozitivní nálady se stačí podívat na perfektně nakreslené grimasy, z nichž je ihned patrné citové rozpoložení jejich stvořitelů. Poznáte, když Larry panikaří, spěchá nebo se akutně potřebuje vyzvracet a nemá kam. Baker má v hlavě očividně dost přesné vize toho, co a jak chce zrovna ukázat, a takovým způsobem to také zvládá dostat na papír. Například přehnaná gestikulace hlavních aktérů společně s vhodným užitím podhledů dokáží udělat akční scénu mnohem dynamičtější, a tím tedy nepřímo nutit k rychlejšímu čtení. Pravděpodobně si tedy až při druhém, podrobnějším listování povšimnete detailů na kreslených či počítačem vymodelovaných pozadích.

O půlnoci zemřu je oddychovka k pobavení a jako taková zkrátka potěší. Zápletka se neustále řítí vstříc destruktivnímu finále, a tak si až na konci vlastně uvědomíte, že si z toho moc neodnesete. Zážitek vyprchá během pár chvil, ale co na tom. Bylo to pěkné, netradičně kresebně pojaté a mělo to šmrnc.

O půlnoci zemřu
Scénář: Kyle Baker
Kresba: Kyle Baker