Hudební recenze: The Prodigy – Omen (+ Remixes)

Nová deska zřejmě nesmrtelných The Prodigy je už hotová, na oficiální vydání musíme počkat do 2. března. Zatím kapela vysílá do prodeje jen singly. Zatímco nad prvním trendovým Invaders Must Die se dalo jedině nadávat na syntezátorovou nepůvodnost, druhý Omen je jiná liga. A svůj podíl na tom má i "tsunami" remix holandského tria Noisia.

Samozřejmě že The Prodigy v roce 2009 nelze srovnávat s jejich postavením na konci 90. let minulého století. Tehdy kralovali taneční elektronické hudbě a Liam Howlett svou práci s technologiemi piloval na takovou úroveň, že legendární deska The Fat of the Land nemá ani jeden slabý moment a patří k tomu nejdůležitějšímu, co zůstalo ze zlatých časů taneční hudby.

Po poslechnutí nového materiálu je proto nejjednodušší kapelu zavrhnout, jak ostatně hlásila většina diskutujících na českých hudebních fórech po vypuštění singlu Invaders Must Die. Jenže s druhou skladbou Omen, na kterou už vlastně většina lidí ani nereflektovala, si The Prodigy spravují reputaci. Důvod je jednoduchý. Při Omenu se kapele podařilo vrátit o několik let zpět a čerpat energii v polozapomenutých postupech.

Jak je zvykem, Howlett si ječivé syntezátory opět neodpustil, ale vklínil je mezi natolik rozpraskanou a hutnou beatovou konstrukci a na místě je srovnání se zlatými časy kapely. Vzpomínáte si ještě na zařezávající se breaky, které způsobovaly davové šílenství i na kterékoliv menší diskotéce, a přesto si zachovávaly punc navýsost propracované taneční hudby?

Těžko říct, jestli si tenhle cíl dávají The Prodigy i ve studiu, ovšem s vědomím masového úspěchu si zřejmě znovu pohrávají, a tak nechali svůj track Omen raději zremixovat i producenty, kteří k hlavnímu proudu nepatří.

Dvojice Chase & Status předělala do pomalejšího drum´n´bassu skladbu Invaders Must Die a i když sice nejde o těžkotonážní rychtu (co taky čekat od projektu Chase & Status), je jejich verze funkčnější než originál.

Ovšem až remix skladby Omen ze studia holandské Noisie je důvodem, proč si aktuální release sehnat. Tohle trio několikrát přesvědčilo, že kralovat dokáže v breakbeatu, housu i drum´n´bassu najednou, jenže nyní se předvedlo se skladbou, která odbíjí v pomalejším tanečním rytmu, ovšem společného má mnohem víc s breakcorem. Noisia oprášila infernální samply použité v opusu The Tide, jenž svého času hrával i Aphex Twin, a jakoby se alespoň na chvíli distancovala od povrchních elektro hrátek na labelu Division. Ostatně i jejich nedávný remix Mobyho skladby Alice posluchače na okamžik vrátil k polozapomenuté beatové surovosti made in Noisia.

Oba zmíněné remixy fungují, ale těžko říct, jestli v DJských bagech nahradí nespočetné oldchoolové variace hitů The Prodigy, jak už několikrát psalo i techno.cz. Aktuální předělávky mají zásadní "nevýhodu": nepůsobí líbivě, a i proto jsou nespočetněkrát kvalitnější (hlavně tedy remix Noisie). A tohle bohužel není měřítko pro úspěšnost v taneční hudbě.

The Prodigy – Omen
Take Me To The Hospital, 2009
Hodnocení: 70 %