RECENZE

 

Filmová recenze: Kurýr 3

Jason Statham jako vynikající a vždy precizní kurýr Frank Martin nastupuje potřetí do své černé Audiny a po evropských silničkách vyráží splnit další úkol. Zatímco on však nemá na výběr, diváci už tímto základním privilegiem oplývají. Vyplatí se zaskočit na jeho nový kousek nebo je lepší zůstat u spolehlivé jedničky a solidně zábavné dvojky?

 

První dva díly Kurýra patřily k prototypům jednoduché zábavy, v níž se efektní akce nabalila na pochybný děj a charismatický Jason Statham v hlavní roli to dokázal udržet pohromadě. Šlo zkrátka o celkem poutavé oddychovky, od nichž nikdo nemohl čekat nic jiného, než že ústřední bijec seřeže na hromádku několik padouchů, přičemž se bude tvářit hodně naštvaně. I třetí díl vsází na stejné schéma. Akční pasáž střídá dialogovou výplň, poté přijde další slovní vata společně se soubojem, a takhle až  do konce, kde v pohotovosti čeká závěrečná bitka větších rozměrů. Celkem normálka, jenže tentokrát se to všechno pohybuje ve skutečně podprůměrných rovinách.

Frank Martin se v úvodu snaží držet stranou od všech problémů. V poklidu si rybaří, tlachá se svým policejním kámošem a zažívá idylku, kam adrenalin pasuje stejně jako cukr do polívky. Následující události se bohužel semelou tak rychle a blbě, že najednou opět sedí ve své černé krásce, vedle něho vyčkává pihatá zrzka Valentina a pan Johnson mu zadává úkol. Dnešní záporák s tváří Roberta Kneppera (známý hnusák T-bag ze seriálu Prison Break) Frankovi poručí cestu z francouzské riviéry na Ukrajinu, přičemž mu na ruku připojí náramek, který vybuchne, pokud se od auta vzdálí.

Scénáristické arcidílo se tedy samozřejmě nekoná, Luc Besson společně s Robertem Markem Kamenem sesmolili zcela obyčejný kousek. Jak již bylo řečeno, není na tom nic špatného, když se na Kurýra nechodí kvůli příběhu. Neakční scény postavené na rozhovorech mezi Frankem a Ukrajinkou Valentinou jsou přesto tak extrémně mimo, že se to nedá ignorovat. Koho by bavilo sledovat dvojici, jenž se neustále baví o jídle, aby se do sebe posléze zakoukala? Navíc je oním zamilovaným kurýr známý svým ortodoxním přístupem k pravidlům, které tím pádem bez většího rozmýšlení a odůvodnění zcela porušuje. Natalya Rudakova zase vypadá jako celkem sympatické děvče a dají se najít místa, kde se na ní hezky kouká, ale herecké kvality u ní lepší nehledat.

Nejsmutnější je na Kurýrovi především fakt, že ani bitky nedokáží uspokojit lačného diváka. Režisér s masivním jménem Olivier Megaton nechal souboje sestříhat ve skutečně zběsilém tempu, kvůli němuž nejde pomalu rozpoznat, co se zrovna děje. Ačkoliv choreografii dělal Cory Yuen, přičemž to vypadá, že svoji práci odvedl dobře, kvůli bídnému nasnímání vyjde jeho talent vniveč.

Kurýr 3 by se dal považovat za absolutní frašku, nebýt tu Jason Statham. Jeho naštvaný výraz pořád ještě dokáže přitáhnout pozornost, přičemž se to samé dá říci o jeho muskulatuře. Svalovou hmotu má dokonale propracovanou, a tak není divu, že v současnosti patří k akčním hvězdám první třídy.

Jeho role tu ale více než Franka Martina připomíná Cheva z anarchistické pecky Zastav a nepřežiješ. Paralely jsou především dvě – ignoruje pravidla a dělá nedobrovolně nadpozemské kousky. Zatímco Chev si musel neustále zvyšovat adrenalin v těle, aby mu nezačal účinkovat jed v těle, Frank je nucen podstupovat bizarní akci, aby nevybouchl náramek. Ideální premisy na komponování trhlých akčních scén.

Ke Kurýrovi s pořadovým číslem 3 takový extrém však nesedí. Jistě, už dvojka byla přepísknutá, ale obsahovala alespoň několik efektních soubojů a sexy záporačku, kdežto nyní se s nepřehlednou akcí vytratila zábava a zůstalo jen charisma Jasona Stathama. A ani to tentokrát nedokáže spolehlivě udržet Megatonův snímek na hladině skutečné atraktivnosti. Příště vyměnit režiséra a přestat číst restaurační menu při psaní scénáře.


 
Hodnocení: 40%

Kurýr 3

Česká premiéra: 19. února 2009
Francie 2008, 100 minut
Režie: Olivier Megaton
Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Kamera: Giovanni Fiore Coltellacci 
Hudba: Alexandre Azaria
Hrají: Jason Statham, Natalya Rudakova, Robert Knepper, François Berléand, Jeroen Krabbé a další

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016