RECENZE
Datum: 17.12.2002
Napsal: Myclick
Blow - Catch The Light
Myclick tentokrát recenzoval vinyl od Blow ..
Viktora Slavíka, jednoho ze spolumajitelů, jsem nalezl přímo na Třídě míru 109, v domě U Merkura, právě když třídil nové tituly, které si již druhý den budou moci zájemci o taneční muziku odnést. Zajímalo mě, co ho vlastně přivedlo k tomu, aby u nás začal černé dvanáctipalce prodávat. "Muzika mě vždycky zajímala a oproti jiným jsem byl ve výhodě. Naše město mělo jakýsi partnerský vztah s městem Selb v Německu, takže tu probíhaly určité výměny a já se třeba s fotbalem párkrát do Němec podíval. Už v roce 1990 jsem si tam koupil svý první placky, tehdy mě hodně brali "depešáci", ale brzy jsem se začal poohlížet i po jiných titulech. Neměl jsem peníze na CD přehrávač, takže jsem si z nakoupených desek dělal takový první kompilace na kazety, který byly poskládaný z toho, co mě zaujalo. Na střední škole jsem se seznámil s dalšíma čtyřma klukama, začali si desky tak nějak vyměňovat, pak jeden z nich odjel do Anglie a když se vrátil, přivezl sebou i to, co tam tehdy frčelo - Nightmares On Wax, Orbital, Roberta Armaniho, Hardfloor a my byli z těhle lahůdek v sedmým nebi. Tou dobou už otevíral krám Aiffel a tak jsme jezdili nakupovat i k němu do Prahy".
Viktor a jeho kamarádi byli do taneční hudby čím dál víc zapálenější a zdálo se, že se začíná blýskat na lepší časy. Otec jednoho z kluků byl připraven investovat své peníze do nového klubu v Pardubicích, kde by posléze kluci mohli hrát. Vše vypadalo nadějně, administrativní budova stála na pěkném místě, jenže, jak už to tak nějak bývá, na stavební povolení by se čekalo dva roky a to je přeci jen dlouhá a nejistá doba... Viktor tehdy kupuje i druhý gramofon a se svým bratrem se podívá do Anglie, kde je ve vinylshopech opravdu z čeho vybírat. Konečně se začíná formovat jeho styl bez toho, aniž by musel být vděčný za úplně každou desku, která se mu u nás dostala pod ruku. A kdy si mohl zahrát pro větší počet lidí? "Pardubická scéna je docela malá, všichni se tu mezi sebou tak nějak známe, což je určitě výhoda. Měl jsem svých pár domácích setů na CDčkách, ty jsem jednou dal Alešovi Blehovi a v roce 98´, když hrál Mr.C v L-klubu, jsem dostal prostor v chilloutu. Bylo to vlastně moje první velký hraní a já jsem za něj dodnes Alešovi moc vděčný". O rok později Viktor, teď už jako DJ Hech, vyplňuje pozvánku na berlínskou Red Bull Music Academy a k překvapení všech odjíždí reprezentovat Českou republiku. Jak se dalo předpokládat, byla to pro něho obrovská zkušenost - oproti jiným měl tu výhodu, že německy mluvil celkem obstojně, takže se seznámil s lidmi z branže, nahlédl do zákulisí pořádání akcí a jak Viktor sám říká - v Berlíně tak nějak dozrál k tomu, aby se mohl taneční hudbě věnovat ještě o něco profesionálněji.
Ovlivněn nadšením z Berlína rozjíždí v prosinci roku 1999 vinylshop U Merkura, o jehož fungování se kromě Viktora dnes starají Láďa Franc alias Mr. Pupitz a Pája Olivová, která zase hraje pod přezdívkou Lulu_rulez. Otevírací doba vinyshopu, do něhož se sjíždí diskžokejové z široka daleka, je v pondělí až pátek od deseti hodin do dvanácti a po dvouhodinové pauze můžete v jeho útrobách vybírat do šesté hodiny večer. Nechme však hovořit opět Viktora, který nám obchod trochu přiblíží. "Když jsme začínali, měli jsme v krámku asi stopadesát titulů, zatímco dnes se můžete probírat asi osmi stovkami desek. Od dubna roku 2000 si každý, kdo navštíví naši internetovou stránku www.umerkura.cz, může stáhnout ukázku ve formátu MP3, což mu výběr podstatně zjednoduší. Dneska spolupracujeme s pěti velkými distribucemi a za ty tři roky našeho fungování jsme dovezli asi 7 tisícovek desek od zhruba patnácti stovek labelů všech žánrů. K tomu u nás každý najde tradiční sortiment v podobě gramofonů, sluchátek, přenosek a základních typů mixážních pultů". Z vlastní zkušenosti vím, jak je někdy obtížné dočkat se ve vinylshopech volného gramofonu pro poslech. V Pardubicích byste s tímto nešvarem problém mít neměli. Tedy když se ovšem nesejdete v obchodě s dalšími čtyřmi stejně natěšenými kolegy. :) Pokud jste na tom časově špatně a nemůžete si do Pardubic dovolit každý týden dojíždět, není nic jednodužšího, než si na frekvenci 91,6 pro Rádio Life naladit každou středu mezi jedenadvacátou a dvaadvacátou hodinou pořad 4Fresh, který Hech pravidelně uvádí. Desky zde představuje maximálně s jednotýdenním zpožděním poté, co vyšly v zahraničí, přidává své komentáře a pečlivě vybírá i singl a album týdne, na základě vlastního vkusu. Pokud nejste z okolí Pardubic, měla by vás uspokojit adresa www.4fresh.cz, kde by záznam pořadu měl být ke ztažení. Měl, ale stále není. :( Sypat popel na hlavu by si měli především v rádiu!
DJ Hech, Mr. Pupitz i Lulu-Rulez když nejsou v obchodě s deskami, zřejmě zrovna někde hrají. Své "merkurácké" párty většinou plánují se dvěma pódii, protože každý z nich hraje přeci jen jiný styl. Nejčastěji je najdete v pardubickém okolí, například v chrudimském R-Klubu. Provozovatel zajistí zázemí, jinak je vše v režii silné trojky - propagace, světla, zvuk a samozřejmě i naplánovaný line-up. Jak je vidět, U Merkura se opravdu taneční hudbou žije téměř nostop a zdá se, že pro peníze to tohle trio neprovozuje. Zajímalo mě, v čem jsou vlastně jiní, než stále rostoucí konkurence. "Lidi, kteří u nás nakupují ví, že náš sortiment tvoří z 20% vyložený raritky, které nikde jinde v českých obchodech nenajdou. Mám pocit, že máme dobrý vkus a lidi se sem vrací hlavně proto, že u nás najdou ty desky, který by si nikdo jiný přivézt netroufl. Nikdo neví, jestli tenhle "byznys" pojede i za dva roky, takže skutečně o své zákazníky pečujeme, jak se jen dá".
Dalším překvapením, které nám vinylshop U Merkura připravil, bylo nedávné zahájení vlastní vydavatelské činnosti. Předtím, než vám však přiblížím, co na jejich prvním vinylu s kódem U Merkura 001 najdete, zajímaly mě okolnosti, které k tomuto kroku "Merkuráky" vedly. "Vydavatelská činnost určitě nebude to hlavní, na co se budeme zaměřovat", říká Viktor a pokračuje: "chceme vydávat věci, které se nám líbí a ke kterým máme nějaký vztah. Blow jsou naši kamarádi a tak jsme šli do tohohle projektu společně. Ani my, ani oni neočekáváme milionové náklady, spíš jde o to zprostředkovat zájemcům o domácí produkci kontakt na talenty u nás. My zajistíme vylisování, publicitu a případní zájemci, kteří u nás budou vydávat, už musí zvážit, jestli budou radši psát do šuplíku a nebo s minimálním výdělkem osloví ty, které jejich muzika může zajímat. Catch The Light vyšla v nákladu třista kusů, protože víc nemá smysl pro náš trh v první várce lisovat. Naše plány jsou takové, že bychom rádi vydávali tak tři placky ročně. To ale samozřejmě závisí hlavně na tom, jestli bude zájem u diskžokejů". Já v tuto chvíli děkuji Viktorovi za příjemné povídání a myslím, že je nejvyšší čas zjistit, co nám Blow zásluhou (teď už) labelu U Merkura připravili. Zvedám tedy přenosku a vzhůru do víru tanečního reje...
Strana A, která obsahuje pouze Sneer Mix (MP3) se nám točí pětačtyřiceti otáčkami a úvod byl svěřen nejrůznějším klepavým zvukům a tleskání, které mají společného jmenovatele - neotřelé programování... Věc v dnešní době téměř nemožná. :) Po krátké bubínkové exhibici následuje vůdčí dusot automatického bubeníka příjemné teplé barvy. Tempo je hodně svižné, hi-haty možná až příliš usyčené. Každých 15 vteřin se přidává další nástroj nebo se jednoduše rejstříky mění a velkým plusem jsou i časté gradace. Syntetická basová linka je jako vystřižená z populární Crimson od Circulation a nechybí ani filtrované hrátky se zvukem. Zpěvačka Candra Dewi se tu ke slovu nedostane téměř vůbec a posluchačům je zprostředkována pouze skrze sampler s jejími jedno až dvouvteřinovými útržky. Dlouhý breakdown umožňuje hrátky s acidovou figurkou a tolik změn nálad a invaze nových zvukových rejstříků v jednom tracku už jsem hodně dlouho nezaregistroval. Těch nápadů jak originál ozvláštnit měli autoři víc, než dost. V dnešní době, kdy na klubových nocích převažují minimalistické skladby, aby si tanečníci co nejdéle užili motiv, jenž jim vyhovuje, to nebude mít tahle verze zrovna jednoduché. Dalo by se říci, že je možná až přehnaně překombinovaná. Pro rádio ideální, je jasné, že změny příjemně oživují, ale na párty snad až moc k přemýšlení, než k užívání...
Obracím stranu a uvidíme, co nás čeká dále. Chris Sadler Remix (MP3) ve studiu poskládal rezident hojně navštěvované klubové noci Climax v pražském klubu Roxy. I přesto, že se v poslední době Chris do role remixéra opravdu obul, nedá se říci, že šije svá dílka jako Baťa cvičky. Co studiová práce, to naprosto originální přístup. Ta pro Blow není vůbec v jeho typickém hard-houseovém duchu. Opravdu ladně se pohybuje na tech-houseové vlně, občas sklouzne i přes vlnu tranceovou s hodně futuristickou atmosférou. Track je plný bublání, modulovaných ploch, ostrých zvuků, vynikající jsou i gradované rozjezdy z odpočinkových pásem. Ani tady si příliš Candra nešpitla. Chris totiž její hlas zabalil do smyčky, která se nad nástrojovou osnovou točí stále dokola jako v nějakém vzdušném víru. Nechybí elektronicky rozskřípané zvuky, tříštivé přechody, silný je tenhle kousek hlavně ve středech, možná tak trochu postrádá dynamiku... Překvapením je tady určitě i návrat nesmrtelných hammondek, které si Chris vypůjčil přímo z originální práce Blow! Jinak perfektně odvedená práce, která zaručuje pro talíře diskžokejů novou nadílku. O smíchání si přímo říká třeba s materiálem Over3 a jsem moc zvědavý, jak budou naši DJs desku v téhle verzi protáčet. Ambice na to každopádně má!
Z trojice verzí už na nás čeká pouze Blow Mix (MP3), který se objevil i na stejnojmenném albu - Catch The Light. Ten je pro taneční parkety jako stvořený! Celek je postaven na krátké basové smyčce, která v hodně ponurém prostředí bez výšek stále opakuje jednoduchý motiv. Netradiční je určitě onen ambientní doprovod, který zní v pozadí. Netradiční proto, že basová figurka i prozatím tajené tempo bicích pojede asi dvojnásobnou rychlostí. Po minutě strávené nasloucháním repetitivnosti se potenciometry mixážního pultu začínají konečně otevírat a tak se mohou uplatnit i vysoké frekvence schovaných hi-hatů. Počet BPM je i v této originální rychlosti opravdu vysoký a svým přístupem k využití všech moderních mašinek věrně připomíná třeba Mobyho Extreme Ways, v klubovém remixu od Junior Jacka. Blow jsou stejně "groovy", mnohem rychlejší, ale přesto mají tyhle dva studiové zásahy mnohé společné. Hlas Candry konečně našel prostor, je řádně zkreslen a naechován, takže pro někoho bude až příliš neživý a nebezpečně chemický. Přesto však svoji úlohu živosti do spletitosti nul a jedniček se sem podařilo vměstnat. Breakdown ubírá zbytečně na energii, na druhou stranu nabízí pohled do kuchyně programátorů, kteří vkusně zvuk deformují. Hammondky slyšíme i zde a v závěru už se čeká jen na pana diskžokeje v neměném prostředí, kdy že se mu bude chtít navázat další deskou...
Závěr: Již několikátý asfaltový titul z domácích studiových luhů a hájů určitě překvapuje neobyčejnou členitostí ve všech třech případech. Catch The Light rozhodně nebyla psána standardním modelem "stupidní automatický bubeník + laciná melodie = hotový track". Všichni zúčastnění propracovali své příspěvky do hloubky a výsledek přináší ovoce - doma a při práci vás nenudí, na parketu zase nepostrádá nutnou energii pro tanec. Přeji vinylshopu U Merkura hodně štěstí při výběru takhle nadaných muzikantů i do budoucna! Pokud tuhle trojku chcete teď vidět v akci, navštivte jejich Speciálni narozeninovou párty U Merkura v chrudimském R-klubu, která se koná 20. prosince.
Myclick
Blow - Catch The Light (tracklist):
Side A: Sneer Mix (MP3)
Side B1: Chris Sadler Remix (MP3)
Side B2: Blow Mix (MP3)
Vydal: U Merkura 2002
© 2002, Techno.cz. text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: archiv, Gonza, Mellow