Knižní recenze: KLF – Manuál (Jak se dostat na vrchol hitparády)

Exponát. To je možná nejdůležitější funkce českého překladu knížky projektu KLF, který se k nám v českém překladu dostává 22 let od svého vydání v Británii. Samozřejmě že řada postupů, jak udělat disko hit, zůstala stejná, ale to víme i bez manuálu.

Abychom si uvědomili, že většina světových hitů v kabátu eurodanceu či současného "rádiového disco-houseu" vzniká podle stejného a neměnného mustru, stačí několikahodinový poslech rozhlasových stanic. Diskotékové hity mají stejnou stavbu, podobné melodické prvky a vlastně i lehce zaměnitelný druh perkusí.

V tomhle ohledu nepřináší aktuální překlad žádný zlom. Samozřejmě že v době vydání šlo o velký šlágr a KLF tak potvrdili svou nekonformnost a touhu zasáhnout hudební byznys v jeho nejzranitelnějším místě. Na několika stranách odhalit jeho nemocné srdce a polopaticky pak vysvětlit, jak bez hudebního vzdělání, jediné libry a jediného hudebního nápadu vytvořit hit. Na to je už dnes ale pozdě. Ostatně sami Cauty & Drummond v knize píšou, že až Japonci sestrojí techniku, která umožní domácí nahrávání, budou jejich "rady" zbytečné.

Tahle etapa je tu několik let, DIY metody frčí, hudební trh je přesycen. A majorlabely už dávno nemají tu sílu, abychom o nich mohli říct, že každý mladý hudebník touží po smlouvě. Ovšem když se od časových smyček oprostíme, Manuál nám poskytne otevřenou vzpomínku na začátek dekády, která zrodila elektronickou hudbu.

Hned na začátku je ale třeba překonat úskalí českého překladu. Jiřímu Březinovi a Jakubu Janďourkovi se za cenu precizního překladu nepodařilo kontinuálně udržet břitký tón autorů. A otrocký překlad si někdy, bohužel viditelně, vybírá svou daň (například underground club doslovně přeložený jako podzemní klub). To jsou sice jen maličkosti, na vyznění a čtivosti knihy se bohužel podepsaly.

Nejdůležitější je ale obsah. A ten skutečně nabízí několika světovými hity ověřený postup. Ovšem, a to možná spíš, je to jedinečný dokument o kariéře kapely KLF. Těžko by se někdo v budoucnu podobně otevřeně přiznal k tomu, že jako naprostý hudební analfabet se stal hudební ikonou několika generací. U KLF, kteří spálili milion liber v krbu nebo vystříleli ze samopalu zásobník slepých patron do sedícího publika, to ale čtenář bere jaksi samozřejmě.

A tak i když je jasné, že podobným postupem se hudebními ikonami stala i jiná jména (čeští překladatelé jemnují za domácí hudbu například Petra Kotvalda a jeho skladbu Mumuland), pouze k dvojici Cauty & Drummond to sedí naprosto bezchybně. Jakoby se touhle knihou, alespoň pro českého fanouška, zakončil příběh KLF. Přesně podle linie, kterou svým chováním vůči showbyznysu kapela nastavila.

"Jak hluboká musí být ironie, abychom se v ní konečně utopili? Je čas na čaj. Máme toho dost. White Room nás volá," loučí se Cauty & Drummond se čtenáři.

Soutěžit o knihy KLF – Manuál (Jak se dostat na vrchol hitparády) můžete zde.

Anotace: