Komiksová recenze: Maska 1

Díky dalšímu soubornému vydání starých komiksových fláků si můžete zafixovat novou asociaci, když se řekne "zelená". K likéru, co se hodí na vykloktání, politické straně a pochybným popěvkům, v nichž zelená se line záře a jen zelená to může být, přidejte vyceněný úsměv antihrdiny, co šíří destrukci a zkázu. Je tady Maska!

Určitě se najde spousta těch, co si Masku pamatují z nějaké audiovizuální reinkarnace. Nešika a smolař Stanley Ipkiss, který se po nasazení magické škrabošky převtěluje do šílené bytosti se zelenou tváří, účinkoval v animovaném seriálu i hraném filmu s Jimem Carreym. A zapomenout na "čik čiky bum" nebo vynikající hlášky v podání Bohdana Tůmy dost dobře nejde. Ačkoliv adaptace obstojně ctily fantasmagorický základ komiksové předlohy a některé fórky doslovně přejaly, originál je přeci jen mnohem temnější, bizarnější a především agresivnější.

Slavná éra Masky začala v roce 1989, kdy ji zpracovali scenárista John Arcudi a kreslíř Doug Mahnke. Z jejich spolupráce vznikly tři obsáhlé příběhy, které najdete právě v tomto omnibusu. Zápletky fungují na celkem jednoduchém principu – když si někdo nasadí masku severského boha ohně Lokiho, dostane se pod jeho patronaci. Majitele se následně můžete pokusit rozstřílet na kaši nebo z něho udělat lidskou verzi ježka bez klece, ale stejně se dá za chvíli dohromady. V ten moment už byste měli být raději kilometry daleko, protože nošení dřevěného artefaktu dává průchod negativním vlastnostem. A dá se předpokládat, že vaše předešlé chování si bude žádat odplatu.

Je celkem jedno, jestli jste obyčejný srábek, policista, feťák nebo nerd, co by se chtěl stát superhrdinou. I sebelepší důvod, s jakým si postavy masku nasazují, se zvrhne v ničení a zabíjení. Jenže naštěstí je to ničení a zabíjení krajně zábavné. Asi je totiž zřejmé, že z hlediska příběhů slibuje Maska v podstatě stále stejný vzor. Z někoho se stane psychopatický maniak, který dělá ošklivé věci, ale nakonec si starodávný výtvor sundá a vezme si ho někdo jiný. Docela to sedí, jenže monotónnost si naštěstí vzala dovolenou.

Arcudi je dostatečně schopný scenárista, aby věděl, jakým způsobem nenudit. V průběhu se tedy svižně mění nositelé, přičemž každý se na svět dívá trochu odlišnou perspektivou. Neustále se něco děje, ať už to jsou infantilní fórky Masky nebo samotné zjišťování, co vlastně člověka nutí kosit nepřátele originálními způsoby.

Hlavní výhoda se dá přesto najít v tom, že na sebe všechny tři ústřední macaté části navazují. Prozatím se omnibusy skládaly jen z různorodých povídek a snahy o rozmáchlejší záležitosti (jako v případě Predátora 1) končily otráveným zíváním. Maska v tomto ohledu příjemně překvapí, protože nejenže se těšíte na to, co se bude dít dál, ale v poslední části si Arcudi právě s předvídáním budoucích událostí pohrává. Vysměje se vám sice do obličeje, ale dělá to tak sympaticky, že mu za to ještě poděkujete.

Ke kresbě Douga Mahnkeho se na přebalu píše, že Maska byla jeho první pracovní příležitostí a když si vezmete knihu do ruky, uvidíte, jak se doslova stránku od stránky vykresluje. K tomu se vyplatí jen souhlasně zamručet. Mahnke se proslavil svým pipláním s extrémním množstvím detailů, což nejprve není kdovíjak patrné. Když se ale v druhé půlce už dostane do tempa, určitě zjizvené tváře, poničené zdi a maniakální zelené ksichty oceníte.

První díl sebraných příběhů Masky představuje konzistentní zábavu. Někomu sice může připadat příliš brutální, někomu jinému zase nadměrně černohumorná a další si k ní najde jinou připomínku. Zavděčit se všem nedá, ale stále se dá předpokládat, že pro většinu čtenářů to bude doposavad nejnadupanější omnibus. A to je fajn, moc fajn.

Maska 1
Scénář: John Arcudi
Kresba: Doug Mahnke