Komiksová recenze: Gymnázium příšer

Pamatujete na střední školu? Nebo se dokonce právě nacházíte v období oněch začínajících alkoholových dýchánků, nadprůměrných sportovních výkonů a pravděpodobně také prvotních čuňačinkových zkušeností? Jestli ano, tak jste nezískali pražádnou výhodu, jelikož u Gymnázia příšer nejde o hezké vzpomínky.

Ještě před nepříliš vzdálenou dobou byla manga (tj. japonské komiksy) pro tuzemský trh nedosažitelná, jelikož a protože naše drobná čtenářská základna Japonce příliš nezajímala. Vydavatelé ale přeci jen zvládají každou chvíli něco vyšťourat, a tak se v současné době už dají splašit booky, které se čtou typicky zprava doleva. K největším peckám sice ještě stále cesta dlouhá, ale lepší Tokyopop v hrsti, než Kodansha na střeše, jak se tak říkává, že.

Dalo by se krátce debatovat o tom, proč zmiňovat japonskou tvorbu, když Gymnázium příšer pochází od dvou českých autorů a čte se způsobem, jak je u nás zvykem. Jednoduše proto, že inspirace mangou se citelně projevuje ve scénáři i kresbě. Jedná se o sbírku sedmi povídek, přičemž se všechny očekávaně odehrávají na střední škole a ve všech figurují prazvláštní potvory nebo prazvláštní události. Jednou jde o černohumornou záležitost se zombíky a za chvíli zase o siamské sestry, mezi nimiž je jedna hlava zlá a druhá hodná, které začnou chodit s klukem-chobotnicí. Však kdo by nechtěl randit s někým, kdo vypadá jako výsledek páření lidské dívky s Cthulhu.

Příběhy působí svěžím dojmem, což je zapříčiněno také kombinováním obrovských bizarností japonského střihu a českých reálií. Kupříkladu taková maličkost, jakou je jméno jedné hrdinky (Navrátilová), pobaví v povídce, kde se lidské tělo transformuje pomocí strojů a mění se v monstrum. Během louskání této pasáže se na povrch derou třeba vzpomínky na filmy Shinyi Tsukamoty.

Scenárista Antonín Tesař vytvořil zábavné, místy překvapivé a jednoduše řečeno spolehlivě fungující zápletky, o to větší škoda, že se stejné kvality nedají bez rozpaků připsat i k vizuální stránce Jiřího Tesaře. Do příběhů sice zakomponoval kresebné fórky a výsledek svižně prosvištíte, ale při bližším zaměření je celkem patrné, že na mnoha místech to zkrátka není ono. Jedním z příkladů může být strana 71, kde šikanující delikventi házejí ze střechy holubice s omotaným závažím. Jeden z mladíků by s prapodivně pokroucenou nohou, která stojí částečně mimo římsu, zřejmě nikdy nemohl poklidně stát na budově, ale spíše by se vydal stejným směrem jako nebozí ptáčci. Podobných fyzických nedodělků by se dalo nalézt vícero.

Gymnázium příšer jako celek je přesto velmi zábavná knížečka, po jejímž přečtení by se hodil nášup. Povídek, které si pohrávají s obdobně výstředními nápady, nebude totiž snad nikdy dost. A když pochází od českých autorů, potěší to ještě o trochu víc, protože u Japonců se vydávání komiksových šíleností dá přeci jen považovat za běžný standard.

Gymnázium příšer

Scénář: Antonín Tesař

Kresba: Jiří Tesař