Komiksová recenze: Sláine: Válečníkův úsvit

Frájové, kteří budou před Sláinem plácat něco o tom, že on má sice svaly, ale lepší jsou čáry, musí počítat s eventuální konzumací tekuté stravy po několik následujících dní. Tedy alespoň pokud bude mladý barbar předpokládat, že chvástání zavinila mentální nezpůsobilost. Jinak to skončí smrtí. Co jiného za takovou drzost čekat.

Když se do běžné kinodistribuce dostane jednou za čas žánrový snímek, u něhož si nikdo nedělá moc velké starosti s korektností, bývá to velmi osvěžující zážitek. Samozřejmě je přitom potřeba, aby veškeré chování zapadalo do daného kontextu, ale na to snad ani není potřeba upozorňovat. Namátkou se dá z poslední doby v tomto ohledu vyzdvihnout western Opravdová kuráž bratří Coenů, kde se bezohledně kope do indiánských chlapců a černoši se objevují výhradně v rolích sluhů. S takovými nekompromisními detaily je divoký západ hnedka reálnější a působivější. Stejně to funguje i u komiksů. První kniha sebraných dobrodružství barbara Sláinea nabízí hutných momentů kupříkladu celou řadu.

Jde o onen druh špinavé fantasy, kde se hlavní hrdina s náležitě vymakanou muskulaturou vypořádává se zástupy nepřátel. V divokém keltském světě Tir Nan Og se jen těžko hledají dobráci, spíše za každým rohem hrozí, že přijdete kvůli pár drobákům nebo prošoupaným botám o hlavu. Bláto se neustále mísí s krví bojovníků i prostých vesničanů. Ženy kvůli vychloubačným manželům končí pod koly vozatajů, v obřích proutěných figurách se zaživa upalují desítky lidí a ani děti nejsou ušetřeny smrtelným ranám. A tímto prostředím se pohybuje Sláine Mac Roth a jeho trpasličí poskok Ukko.

Kdo se s dvojicí ještě nesetkal (kupříkladu v magazínu Crew nebo v samostatných albech), má výbornou příležitost - Válečníkův úsvit představuje start jejich putování. Sláine vycházel v osmdesátých letech ve slavném britském magazínu 2000 AD, kde každý týden okupoval šest stran. Striktně omezený rozsah má samozřejmě svá specifika. Je potřeba, aby každá pasáž souvisela s těmi ostatními, ale zároveň by měla každá část nést nějaký krátký příběh sama o sobě nebo poskytovat pořádný cliffhanger, který by nalákal k dalšímu čtení.

Scenárista Pat Mills si s tímto formátem elegantně poradil obsazením chamtivého trpaslíka do role vypravěče. Ukko se primárně drží linie, v níž se Sláinem putují za kmenem barbarů, zatímco po nich prahnou drunoví vojáci. Během cesty ale potkávají staré známé, o jejichž minulosti je čtenář informován pomocí flashbacků. Události na sebe díky tomu veskrze přirozeně navazují, přičemž se tato plynulost uplatní především u souhrnného vydání, kdy se louská jeden segment za druhým.

Válečníkův úsvit se do ranku vynikajících fantasy posunuje i kresbou. Jde o pérovku, která v nekolorovaném provedení samozřejmě nádherně vyniká. A jelikož se na knize podílela trojice autorů, jejich vzájemné porovnávání či sledování postupného vývoje je nasnadě. Hlavně Mike McMahon upoutá na první pohled ohromujícím šrafováním.

Macatou knihu s příběhy z počáteční éry obdržel nedávno i Soudce Dredd. Sláine sice obsahuje o sto stran méně než povídky s nesmlouvavou rukou zákona, poskytuje ale kompaktnější a v konečném důsledku tedy větší zábavu. V obou případech dostane čtenář do pazour pořádné množství kresleného potěšení, sympatie jsou ale nakonec na straně divokého bojovníka. Snad se na tuzemském trhu proseká k pokračování.

Sláine: Válečníkův úsvit

Scénář: Pat Mills

Kresba: Mike McMahon, Angie Kincaidová, Massimo Belardinelli