Komiksová recenze: Indiana Jones: Omnibus 2

Přečetli jste si nadpis? Jestli jste takoví podfukáři a váš zrak na tom slavném jméně spočinul, nemá už smysl říkat vtipy, kolik chlápků s kloboukem a bičem je potřeba k výměně žárovky nebo jaký je rozdíl mezi archeologem a učitelem. Přestože to jsou fórky vydařené, druhý omnibus s Indianou má stále vyšší faktor zábavnosti, takže nemusíte truchlit.

Když se v omnibusech – souborných vydání komiksů, které u nás dostávají luxusní vázanou formu – objevily Hvězdné války, bylo otázkou času, než k nám zavítá také další známý produkt od George Lucase. I respektovaný archeolog Indiana Jones samozřejmě získal komiksovou podobu. Zatímco příběhy ze světa Star Wars krom zápletek ze všech koutů galaxie poskytují čtenářům i způsob, jak získat nové informace o oblíbeném univerzu, úvodní svazek s Henry Jonesem juniorem se musel spolehnout čistě na samotná dobrodružství. Komiks nepřeváděl sofistikovanost filmových předloh, které zvídavým divákům poskytují spoustu detailů z filmové historie. V papírové podobě šlo zkrátka o hledání legendárních artefaktů v duchu atraktivních snímků, ale absentovala komplexnější druhá vrstva.

Indiana Jones

A jak se dá zřejmě z předešlého odstavce odvodit, druhý omnibus už ji v jistých částech obsahuje. V prvé řadě se ale hodí upozornit, že jde primárně stále o kvalitní dobrodružnou zábavu. Tentokrát je k dispozici pětice příběhů - dvě kratší záležitosti a trojice stostránkových vyprávěnek. Využívají se v nich tradiční a ozkoušené prvky. Z magických předmětů takových historických hodnot, že by si každé muzeum učůrlo radostí, kdyby je mělo ve vitrínkách, se tentokrát pátrá po zlatém rounu, kamenu mudrců nebo kopí, kterým byl probodnut Kristus během ukřižování. Povinnou společností cynického chlápka s kloboukem a bičem je vždy krásná a okouzlující dáma a ve zlých časech přijde vhod i mladší pomocník. A leckdy potěší i starší asistent, obzvláště když se jedná o vašeho otce. Dané relikvie by se totiž zamlouvaly i dalším lidem. Představují se většinou jako "Holanďané", ale za jejich vytříbenými způsoby chování, blond vlasy a modrýma očima není těžké odhalit nacisty.

Indiana Jones

Žánrové putování opětovně baví slovními rozmíškami, zběsilou akcí a magickou atmosférou, leč přidanou hodnotou je zmiňovaná promyšlená struktura některých částí. Nejlépe se dá demonstrovat na posledním příběhu Indiana Jones a piráti Sargasového moře, kde se tradiční složky Indyho prolínají s... okamžik překvapení ...šestákovými pirátskými příběhy. Maličkostí, které na sebe v tomto směru upozorňují, se dá odhalit celá řada. Namísto impulzivního cestování po různých zemích se svižně mění druhy lodí, (polorozpadlá kocábka, výletní loď, záchranný člun, pirátské lodě, ponorka) artefakty jsou léta kradené cennosti, hlavní padouch, s nímž se Indiana zná z minulosti, má dřevěnou nohu, po důležitých okamžicích se objevují okénka, která události slovně připomínají, a spousta dalšího. Příběh si je navíc vědom, že klasická pirátská dobrodružství vypadají naivně, a tak si utahuje sám ze sebe. Když je Indiana donucen projít se po prkně, vede následující rozhovor: "Víte o tom, že jo? Že jsou historické důkazy o tom, že piráti tohle vlastně neprovozovali... Samozřejmě. Ale tolik návštěvníků to očekávalo, že jsme je nechtěli zklamat."

Indiana Jones

Přestože je přítomna spousta kreslířů a tedy několik různých stylů, dá se všeobecně říci, že i vizuální stránka šla od prvního dílu nahoru. Přibylo efektních úhlů pohledu, které dynamizují děj nebo prohlubují emoce, (podhled, když Indy se závažím na nohou padá do vody, automobilová přestřelka s celostránkovými výjevy z místa zpětného zrcátka, detail na ruce rozdrásané do krve) i zábavně oldschoolových prostřihů mezi hrdiny a padouchy. Druhý Indiana Jones zkrátka o neopomenutelnou vzdálenost přeskočil velice solidní první díl. Takže všichni dobrodruhové směle do něho, z omnibusů od Dark Horse sídlí na špici a zaslouží jasné doporučení.

Indiana Jones: Omnibus 2

Scénář: Gary Gianni, Pat McGreal, Dave Rawson, Elaine Leeová, Karl Kesel a další
Kresba: Gary Gianni, Ken Hooper, Will Simpson, Dan Spiegle, Karl Kesel a další