Komiksová recenze: Vějíř - Sborník české mangy 3

Japonské komiksy a animované filmy u nás mají početnou fanouškovskou základnu. Nespadají do ní pouze konzumenti, kteří mangu a anime nadšeně hltají dnem i nocí, ale najde se i spousta těch, co se v zápalu asijské inspirace pouští do vlastní tvorby. Jako důkaz může posloužit třetí Vějíř - Sborník české mangy.

Prázdninové měsíce poskytují zvýšenou dávku vyblbnutí téměř každému, leč fandové japonské popkultury se letos mohou radovat více než obvykle. Před pár dny se na pulty knihkupectví přivalil první díl Death Note - Zápisníku smrti neboli chytré a chytlavé detektivky. Kdo by si před pár roky pomyslel, že se ho v češtině oficiálně dočkáme. Nedávno v Praze skončil Advík, šestý ročník festivalu se vším, co si otaku může přát - přednáškami počínaje a roztomilými děvčaty, s kterými správný nerd nikdy nepromluví, konče. Během čtyřdenních radovánek byl pokřtěn úvodní svazek světoznámé mangy Naruto a taktéž se juchalo nad třetím Vějířem.

Vejir

A bodejť by se nejuchalo, když reprezentativní cihlička mapuje rozmanitost české scény v relativně komplexní šíři. Variabilitu tuzemských autorů se podařilo zachytit triviálním, avšak vyhovujícím způsobem - stačilo se přihlásit a mít své dílko černobílé. Pokud se editorům líbilo a do určitého termínu bylo dodáno v kompletní podobě, bylo s největší pravděpodobností otisknuto. Tématicky ani kresebně nebylo uvaleno žádné omezení. Následkem toho se ve Vějíři vyskytují záležitosti všech žánrů, kresebných stylů a samozřejmě též kvalit. Ačkoliv s ohledem k omezenému rozpočtu a vzniku je logické, že jde v prvé řadě o díla od fanoušků, kteří leckdy "vypsanost" a "vykreslenost" nahrazují zapálením.

Vejir

Přítomny jsou ale tři kousky, které se ze sevření amatérských prací s přehledem vymaňují a dají se na ně vztáhnout přísná měřítka ve všech ohledech. Zároveň se na nich dá názorně demonstrovat ona tématická různorodost. "Konec světa v úterý čtrnáctého" je povídkou melancholickou, vystavěnou na pointě. S poslední ozřejmující větou se dostaví nutkání projet si to celé znovu a věnovat pozornost každé drobnosti, přičemž právě rozházené maličkosti dojem radikálně vylepšují. Největším překvápkem se stalo "Kill HIMe", akční legrácka s detailní kresbou, u níž se dají vypíchnout především grimasy a přesné načasování jejich použití. Jako třetí do party se hodí zmínit "Plavba" od Faqy, mysticky hororová cesta loďkou. Surreální atmosféra potěší, leč nebylo by na škodu v jednotlivých panelech zvýraznit tučnější linkou alespoň hlavní objekty, v daném stavu je té snové šedi přeci jen nadbytek.

Vejir

Z celkového počtu dvaceti příspěvků se krom zmiňované trojice najde ještě pár nadprůměrných, několik průměrných a řada bídných záležitostí. Bez ohledu na celkovou kvalitu zmíním namátkou dva konkrétní problémy - u povídky "Superschopnosti" je až příliš očividná snaha Lucie Duháčkové komponovat obrazy tak, aby nebyly přítomny ruce postav. S jejich vynecháním je prostor obrázků strašlivě prázdný a nevyužitý, obzvláště s absentujícím pozadím. Druhá technická směřuje k příběhu "Preach", u něhož mě míjí použití SFX v japonských znacích. Ať se jedná o znázornění základních citoslovcí, či ne, nevidím pro ně jiné označení než zbytečná frajeřina. Tím, že chybí alespoň vysvětlivky pod čarou, se zdá, že Preach tým míří pouze na obeznámené fanoušky a nikdo jiný je nezajímá. Což je předpokládám přesným opakem poselství Vějířů, ke kterým se hodí funkce výkladních skříní. S profesionálním vzezřením jsou jako dělané pro předváděčky mimo fandom, kde se beztak většina autorů mezi sebou zná. Sympatická cena by větší rozšiřování taktéž mohla podpořit. A to nejdůležitější nakonec – pakliže byste měli sami zájem o uvedení díla ve sborníku s pořadovým číslem 4, který se snad opět za rok ukáže, vyhledejte si Vějíř na fejsbůku, kde bude nábor včas oznámen.

Vějíř - Sborník české mangy 3

Scénář: Antonín Tesař, Honza Liška, Shinji, DanQ, Faqy, Arisu a další
Kresba: Jiří Tesař, Zuzana Blaštíková, Janiko, Hayath, Faqy, Arisu a další