Komiksová recenze: Scott Pilgrim 4: Na vlastních nohou

Zplodit syna, zasadit strom a postavit dům? Nebo spíš randit s děvčaty, rozdat pár brutálních úderů v počítačových hrách a poflakovat se v bytě prolezlém myšmi se svým homosexuálním kámošem? Scott Pilgrim měl doposud jasno, ale po seznámení s Ramonou Flowersovou se životní perspektiva začala měnit také u něj.

V české kotlině je naprosto běžné, že se o existenci komiksových hrdinů společnost dozvídá prostřednictvím filmových adaptací. Se zhlédnutým snímkem diváci v kladném případě zjišťují, že jde o klasickou figuru s dlouholetou historií, čímž se zase trochu vylepší informovanost o médiu, které bylo desítky let zakazované. Jak ale vyplynulo z několika rozhovorů v jednom nejmenovaném tuzemském komiksovém obchodě, i u takových postav jako Hellboy, Green Lantern nebo Thor zůstává původní papírová podoba tajemstvím. A když ani u rudého cvalíka s kamennou pravačkou nemá každý o jeho domovině jasno, Scott Pilgrim na tom taky nebude nejlépe.

Přisuzovat všechny nápady a maličkosti, které ve filmu tryskají téměř z každého políčka, režiséru Edgaru Wrightovi a jeho týmu by mělo daleko ke spravedlnosti. Další důkazní materiály o tom přináší již čtvrtý díl Scotta Pilgrima s přídomkem Na vlastních nohou. A je barevný! Alespoň tedy úvodních osm stran, na nichž známá parta blbne u moře. Prosluněná pláž, holky v plavkách a Scott s Ramonou, kterým to očividně klape víc než kdy dřív. S přesunem do černobílého světa ale idylka pomalu vyprchává a situace se pro ortodoxního flákače komplikuje.

Tentokrát nejde o dalšího ze sedmi Ramoniných bývalých kluků, které musí porazit, pokud chce být v poklidu se svojí vyvolenou. Souboj s Roxanne Richterovou (ano, ex-kluk je ve skutečnosti ex-holka, nedělejte překvapené) figuruje až v samotném závěru, do té doby před Scottem stojí potíže s panem domácím, jenž by kupodivu rád dostal zaplaceno za pronajímaný byt. Ramona na svého milého taktéž doléhá, že by si měl najít práci a začít o své budoucnosti přemýšlet v realističtějších konturách, než je hraní počítačových her a vysávání peněz z ostatních. Jenže co dělat, když třiadvacetiletý blonďák nemá tušení, jak by jeho budoucnost mohla vypadat.

Čtvrtý díl od předešlých částí vybočuje především tím, že se v něm hlavní postava vyvíjí. Pravděpodobně je to podivná informace pro ty, kteří se s komiksovým Scottem ještě nesetkali, ale on se opravdu za předešlé tři knihy nepohnul z místa, z něhož byl čtenářům představen. Ve flashbacích bylo řečeno něco málo o jeho minulých vztazích, ale teprve nyní začíná dospívat a nabírat zkušenosti. A jelikož je autor Brian Lee O´Malley hračička, využívá tohoto faktu jako prostředku k dalším fórkům. Když Scott získá zaměstnání nebo se dokáže vyznat ze svých citů, objeví se nad ním ikonka s počtem získaných zkušenostních bodů. A když bodů nastřádá dostatečné množství, explicitně se s veškerou pompou posune na další level.

Videoherních detailů se v komiksu objevuje celá řada. Při vylučování na toaletě se Scottovi nad hlavou vyprazdňuje lišta "Moč", během prošmatávání kapes se zjeví lišta "Peníze" a při nástupu do zaměstnání se zničehonic zhmotní velký nápis "Práce". Jakoby písmena ohlašovala vstup do nové úrovně. Odkazy na filmy, hry, muziku, komiksy a další popkulturní záležitosti tedy ani počtvrté nepolevují, Brian Lee O´Malley má svěže působících gagů stále dostatek. A tentokrát je do příběhu zvládá umísťovat veskrze nenásilně dle toho, co dovolí vyprávění.

Kniha Na vlastních nohou proto není zběsilým blbnutím s konvencemi a ještě zběsilejším představováním postav. To má již čtenář za sebou. Nyní jsou základní vztahy rozvržené, a tak se narativní linie zaměřuje na charaktery a jejich vývoj. Kdo tedy O’Malleyho podezříval, že v prvních částech vystřílel veškerou munici a měl přitom kliku, že to samo o sobě fungovalo, má smůlu. Schopnost vybudovat konzistentní příběh a sympatické hrdiny, tam totiž taky bude, ne že ne.

Scott Pilgrim 4: Na vlastních nohou

Scénář: Bryan Lee O’Malley

Kresba: Bryan Lee O’Malley