Komiksová recenze: Avengers: Do boje!

Když tě všechno zradilo, pomůže ti kladivo. Vhod může přijít i štít v barvách americké vlajky, hi-tech brnění, křidýlka na kotnících, možnost transformace v pytel písku nebo schopnost měnit pravděpodobnost. Komiks s Avengers zkrátka vyráží nekompromisně do boje.

„V jiné knize byste těžko hledali rodový strom, na jehož větvích se pohupuje Magneto, největší nepřítel X-Menů, jenž do téhle rodiny patří proto, že jeho dvě děti – Quicksilver a Scarlet Witch – jsou Avengers, přičemž S. Witch si vzala Visiona, androida stvořeného z nehybného těla hrdiny „Zlatého věku“, kdysi známého jako Human Torch, ovšem s myšlením údajně dávno mrtvého Wonder Mana, což spojil dohromady ďábelský robot Ultron, který byl zase nechtěným výtvorem Hanka Pyma alias Ant-Mana (a Giant-Mana a Goliathe a Yellowjacketa; Avengers nic nedělají polovičatě) a byl ženatý s Wasp, a tu Ultron unesl a zneužil pro stvoření robotické Jocasty, která se však po svatbě s ním proti němu vzepřela a připojila se k Avengers.“

Obdržet hned v předmluvě takovéto souvětí musí čtenáře buď vydráždit, nebo znechutit. Avengers patří k nejslavnějším superhrdinským týmům, k dnešku existují osmačtyřicet let a ve svých řadách přivítali snad každého, kdo alespoň chvíli hopsal marvelovským univerzem - od legend jako Captain America, Iron Man, Spider-Man nebo Thor po postavy, které nemá ani smysl zmiňovat, jelikož jsou asi tak profláknuté jako dentoalveolární chirurgie. V Avengers se mísí týmové příběhy s příběhy jednotlivých hrdinů ze samostatných řad, vzájemně se kombinují protivníci a naplno se ukazuje krása i zmatek živoucího světa komiksového vydavatelství.

Ačkoliv kniha Do boje! mapuje sérii z roku 1998, kdy proběhlo vynulování, tudíž logická šance nalákat nové čtenáře, jedná se o krystalicky čistou ukázku komplexní cesty, jakou Marvel ušel desítkami let publikování. Scenárista Kurt Busiek a George Pérez neberou zvláštní ohled na potenciální nováčky a do dění od začátku zapojují několik desítek superhrdinů. Je samozřejmě složité pamatovat si přezdívky takových zástupů, přidáním jejich civilních jmen se situace ještě nadále komplikuje. Znalost jejich enormně bohaté minulosti se všemi úmrtími, znovuzrozeními či účinkováním v alternativních realitách se potom považuje za nemožné, přičemž si toho jsou autoři moc dobře vědomi. Absurdní množství na mnoha místech humorně reflektují. Někteří hrdinové se neznají jménem, u některých členů ani není jasné, o koho se vlastně jedná, případně sami sobě při záchranné misi omylem cloní, takže záporák unikne. Pro čtenáře se jedná v podstatě o kvíz – rozpoznat charaktery a zároveň odhadovat, kdo bude členem nových Avengers, jelikož zákonitě musí přijit redukce.

Tvůrci nezůstávají jen u superhrdinů. O Pérezovi je známé, že miluje, když může na stránky vtěsnat co nejvíce bytostí, a tak Busiek do příběhu komponuje také desítky klasických protivníků. Roboti, čarodějky, bohové, mimozemšťani, jiné kompletní týmy. V rámci oldschoolově naivních zápletek má přitom smršť postav stále své uplatnění. Když mají Avengers podezření, že někdo kontroluje skupinu Squadron Supreme, zaskočí si vyhledat parahumanoidy schopné ovládat mysl, díky čemuž jim vyskočí další dvacítka obličejů.

Do boje! se vyzněním svých příběhů drží klasických šedesátých let, kdy Stan Lee nastartoval revoluci v popkultuře vytvořením Spider-Mana, Hulka, Fantastic Four i samotných Avengers. Bylo by tedy zbytečné očekávat kupříkladu svižné realistické dialogy ala Bendisův Ultimate Spider-Man, přestože je od tohoto booku dělí jen dva roky. Busiek postavy nechává sáhodlouze mluvit o problémech, příchod nových charakterů doprovází vysvětlujícími monology a opakovaně osvětluje předešlé události. I tyto postupy ale občas shodí drobným fórkem. Třeba když Warbird zastaví Iron Mana větou: „Byla jsem u toho, nemusíš mi to líčit.“

První tuzemská kniha Avengers nabízí zkušenost, která není adaptovatelná do jiného média. Pouze v komiksu s rozsáhlou historií se mohou používat desítky postav. Pouze v komiksu se dá přeskakovat s jedním příběhem mezi čtyřmi sériemi nebo v takovém množství odkazovat na konkrétní minulost charakterů (pro příklad se dá zmínit Tony Stark a jeho alkoholové extempore z Iron Mana 128). Busiek s Pérezem udělali ze zmatku dominantu a hru pro čtenáře. Taková hra vás sice nemusí bavit, ale nic se nemění na tom, že má setsakramentsky sofistikovaná pravidla.

Avengers: Do boje!

Scénář: Kurt Busiek, Mark Waid, John Ostrander, Joe Edkins, Len Kaminski

Kresba: George Pérez, Sean Chen, Andy Kubert, Derec Aucoin, Carlos Pacheco