Komiksová recenze: Hitman 7: Stará páka

Tváře umouněné od krve, ale kominík to není. Černé brýle, cigarety a bambitka připravená, ale myslivec to není. Kabát zelený, triko černé a zrak rentgenový, ale princezna to není, jasný pane. Ne, ne, to jest nájemný zabiják Tommy Monaghan, jehož specializací je odstraňování supergrázlů.

Jak na začátku listopadu ukázalo vyhlášení soutěže Arnal, kam čeští a slovenští výtvarníci zasílali své vize nejlepších superhrdinů a superpadouchů, většina účastníků k zadání přistoupila s ironickým pošklebkem. Těžko říct, zdali se autoři pro zábavné vyznění rozhodli, protože vtipná postavička na krátkém prostoru vyzní úderněji než figurka seriózní, nebo nad heroickou klasikou jen ohrnují nos. Kdo by se ale superhrdinům skutečně rád posmíval, měl by zaostřit na komiksovou sérii Hitman.

Její scenárista Garth Ennis si za svoji kariéru již mnohokrát z okostýmovaných osob dělal šoufky a cynicky si z nich střílel. V jednorázovce The Pro obdařil nadlidskými schopnostmi prostitutku, již posléze začlenil do superhrdinského týmu, v sérii The Boys vytvořil jednotku, která má za úkol dohlížet na superhrdiny a zbavovat se těch s nadměrně perverzními choutkami. Právě Hitman byl pro Ennise jednou z prvních příležitostí, jak předložit svůj názor na charaktery v elasťákách. Hlavního hrdinu konfrontoval kupříkladu s veleslavnými postavami jako Batman nebo Green Lantern, přičemž netopýrovi zabiják pozvracel boty a z majitele mocného prstenu si neustále utahoval.

Tommy Monaghan od jistého incidentu s mimozemšťanem získal rentgenový zrak a začal ovládat telepatii. Na rozdíl od Spider-Mana nebo Fantastické čtyřky, kteří svých schopností využívají k potírání zločinu, se ale Tommy nezdráhá speciální vlastnosti uplatnit k prostému obveselení. Třeba nakukováním pod dámské oblečení. Bídáky taktéž nelikviduje zrovna z bohulibých účelů - dělá to pro peníze, jelikož z něčeho potřebuje platit činži. Mimo samotné kšefty se nám ale stejně jako u zmiňovaných klaďasů ukazuje civilní stránka jeho života. Monaghan často posedává v baru se svými kámoši, kde mimo jiné rozebírají své osobní slasti a strasti. Běžným tématem jsou třeba trable se ženami, protože ačkoliv je to k nevíře, dívkám neimponuje být dlouhodobě v kontaktu s nájemnými vrahy.

Tieglovou, k níž Tommy cítí stále silnější sympatie, už lži a nebezpečí nebaví. Přesto se ale připlete do střetu kompletního osazenstva baru u Noonana s mafií, jejíž členové si moc dobře pamatují, že "Pánské WC" Louie nebyl pomstěn. A jelikož sedmá kniha je předposledním souborným svazkem sešitové série, začíná přituhovat a významné postavy schytávají fatální zásahy.

Hitman je stále v prvé řadě přímočará akční zábava, čemuž plně odpovídá úvodní příběh, v němž se Tommy s Nattem dostanou do pravěku, kde bojují s dinosaury. I závěr o Paragrafu Osm, prapodivném týmu, jehož členy jsou Chrchlomrd, Psovařič, Kámopal nebo Šestipívo, je extrémně odlehčenou srandou, přestože v něm postavy umírají. V ústřední mafiánské linii je však patrný zvýšený výskyt vážně míněné nostalgie. Blíží se konečná a Ennis v horizontálně vedené dějové linii (tj. z bodu A do bodu B) přestává mířit jen kupředu, ale obrací se zpět. Ohlíží se na události, které postavy zažily společně i samostatně, vypráví příhody, které si charaktery ve svém světě mnohokrát sdělovaly, ale čtenáři zůstávaly dosud utajené, a aktuální události váže kauzálně k předešlým knihám.

Původní čistokrevnou humornost, u níž bylo jisté, že pokud se vám líbí, dostanete s pokračováním nášup, irský scenárista pomaličku rozmělňuje. Pokračování brzy prostě a jednoduše nedorazí, zbude akorát ohlížet se nazpátek, což se reflektuje i v dění samotném. Jakým způsobem to všechno dopadne, by mělo být v českém jazyce známo v červnu příštího roku.

Hitman 7: Stará páka
Scénář: Garth Ennis
Kresba: John McCrea