RECENZE

 

Filmová recenze: Underworld: Probuzení

Upírka Selene toho zažila už hodně – bojovala proti vlkodlakům i vlastní rase. Ale nic ji nemohlo připravit na válku proti lidem... Proti lidem vybaveným nejmodernějšími technologiemi a poprvé ve své historii sjednocenými. Selene tak nakonec skončí v chladicím boxu mocné korporace Antigen, a když se probudí, zjistí, že uteklo 12 let. Svět se změnil a upíři jsou takřka vyhubeni. Pořád je však za co bojovat – třeba za vlastní dceru...

 

Série Underworld je podobný případ jako Zastav se a nepřežiješ – v podstatě béčkový projekt, který vytěžil maximum ze své kýčovitosti a přepálenosti. Na rozdíl od neustále dobíjeného Stathama však Underworld nikdy nedosáhl na status kultu – a ani nedosáhne, protože je až fetišisticky zaměřený na hlavní postavu, kterou je ženská. Což je vzhledem k převážně mužskému publiku těchto snímků prostě problém. Ano, budeme nadšeni, jak to Kate Beckinsale sluší, když se stylizuje do póz obšlehnutých z Bladea, Matrixu (i v aktuální čtyřce se divákovi dostane přímé citace památné vestibulové scény) a v podstatě každého úspěšného akčňáku, kde byly použity zpomalovačky a černé kožené obleky, ale zároveň budeme brblat, jak už všechno někde bylo a jak je to vykrádačské. Na což se ovšem dá říct jen jediné: ano, je to vykrádačské, ale my to přece víme a nejdeme na to kvůli originálním příběhovým orgiím, nýbrž kvůli několika prostým radostem.

Underworld

Čímž mám na mysli a) krvelačné upíry, žádnou emo havěť; b) krvelačné a zvířecí vlkodlaky, žádnou homoemo havěť (když si v Probuzení jeden jedinec roztrhne naprosto idiotsky tričko, diskvalifikuje jej to až do konce utkání); c) Kate Beckinsale, která se pro přiléhavý kožený obleček a vlající plášť prostě narodila; d) nekomplikovaný příběh, díky kterému se body A a B pustí do sebe a my si užijeme zpomalené záběry na bod C. Moc rád bych vytřískal z předchozí věty vtip a přidal ještě něco málo radostí, které by Underworld nabízel, abych mohl Kate přidělit bod G, ale prostě to nejde. V té sérii opravdu nic jiného nenajdete. Až dosud... Letmý pohled do kolonky "scénář" odhalí zajímavou skutečnost – Michaela J. Straczynského, jednoho z nejlepších komiksových scenáristů devadesátých let a tvůrce seriálu Babylon 5. Jak se ten chlap dostal k tomuhle upířímu tématu, to netuším, ale najednou se na čtvrtý Underworld dívám trochu jinak a docela překvapeně zjišťuji, že příběh už není pouze stupidní (dvojka), nudný (trojka) nebo prostě jen primitivní (jednička), ale docela fungující i bez zpomalovaček. To, že z něj tvůrci vytřískají tak jen asi polovinu, to je druhá věc.

Underworld

Základní situace – lidstvo úspěšně pronásledující nelidské rasy, (tedy obrácený model, než bývá zvykem) degenerovaní vlkodlaci (kteří se ovšem ve finále ukáží zatraceně fikanými "lišáky") a povinnost Selene ochránit svou dceru – totiž diváka přivádí do světa, který se definitivně vzdal jakýchkoliv pokusů o reálnost a veze se na vlně ryze komiksové či videoherní estetiky. Na to prvé odkazují upíří doupata, ale i například záběry z Čistek na městem prolétající vrtulníky. Na to druhé pak struktura příběhu, kde se postavy vždy dostanou do určité lokace, o kterou následně podstoupí boj (během něhož se celá lokace prozkoumá, ale stejně se v podstatě vrátíme do výchozího bodu). V takovém filmu je geniálním tahem odstranění jakéhokoliv pokusu o psychologii, nebo snad vztahy – postavám je ponechána pouze pudová rovina: Selene je prostě rozený Ochránce, má to v krvi, a proto umí masakrovat tak, jako nikdo jiný. Což je další velké překvapení – s rezignací na jakýkoliv přesah (u jedničky se nesměle mektalo o motivu Romea a Julie) si tvůrci otevřeli ne dvířka, ale vrata k nekompromisní řezničině.

Underworld

Film, kde po pěti minutách vidíme otevřenou zlomeninu, několik desítek spálených těl, masové popravy a asi pět podříznutých hrdel prostě nemůže být špatný. Zvláště když v podobně veselém duchu pokračuje dál (a navíc v tomto měsíci narazíte v kinech snad už jen na české filmy). Ano, někdo bude namítat, že je to zvrácený produkt moderní doby, která adoruje hnusné krvesaje (upíři jsou za absolutní dobráky, kterým se ubližuje – což je proti logice předchozích dílů, ale budiž), jenže upřímně: kde uvidíte tolik průstřelů hlav, dekapitací a zakrvácených malých holčiček? A kde křehká upíří masová vražedkyně složí nezapomenutelný hold Komandu a zemské gravitaci? Jistě, jen a jen tady. Jedinou chybou filmu je, že přes všechnu brutalitu a seveřanskou chladnou atmosféru (oba režiséři jsou čerstvým importem do Země snů) se pořád jedná o prudérně americký snímek, takže z Kate, přestože ji drží v zajetí nahou, uvidíme jen něco málo křivek (asi tolik, co v duchem spřízněné sérii Resident Evil z Milly Jovovich). Škoda, ale protože s přibývajícími díly se toho od série čeká méně a méně a tvůrci si tak mohou nerušeně odskočit do nádherných vod erotického trashe, není třeba si zoufat. Pětka už to na géčko dotáhne...

UNDERWORLD: AWAKENING, USA 2012, 89 min.
Režie: Mans Marlind, Bjorn Stein
Scénář: Len Wiseman, John Hlavin, Michael J. Straczynski, Allison Burnett
Hudba: Paul Haslinger
Kamera: Scot Kevan
Hrají: Kate Beckinsale a... Zbytek vás nezajímá.

70 %

Boris Hokr

foto: archiv distributora

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016