Komiksová recenze: Indiana Jones: Další dobrodružství 1

Fešácký badatel s charakteristickým bičem a kloboukem pobývá ve sféře globální popkultury již více než třicet let, netřeba jeho charakter tedy snad příliš popisovat. Jeho komiksová verze tentokrát připomene vůbec první filmovou honbu za relikviemi a osvětlí, co Indiana Jones dělal, když jeho kroky nerežíroval Steven Spielberg.

Rozšiřování fenoménu a značky Indiana Jonese do dalších médií bylo po úspěchu Dobyvatelů ztracené archy přirozeným procesem. Disney v tu dobu trh zaplavoval merchandisingem již několikátou dekádu a Hvězdné války studiím ukázaly, že se doprovodné produkty nesmí podceňovat ani u filmů pro zdánlivě minoritní diváckou skupinu. V rámci komiksu tedy nejprve vyšla adaptace samotných Dobyvatelů, kterou následovala série s dalšími dobrodružstvími Indiana Jonese. Nese mimochodem název Další dobrodružství Indiana Jonese (The Further Adventures of Indiana Jones).

Nejnovější omnibus nakladatelství BBart vedle zmiňované kreslené předělávky obsahuje dvanáct sešitů z pokračujícího cestování respektovaného archeologa. Indy se mimo jiné vydává po stopách bájných ikon z Ikammanenu, zkouší vykoumat, jak se to má s elixírem dlouhověkosti, v Británii navštíví legendární Stonehenge a v Africe zase zkusí natrefit na bájné Šintaje, kmen pocházející z Atlantidy. Ve vedlejších rolích účinkují španělští cikáni, překupníci artefaktů, domorodé kmeny, nacisti, hroši, krokodýli, hroznýši a další veselí společníci, bez nichž by se příběhy inspirované úvodním snímkem slavné filmové tetralogie nemohly obejít.

Vyprávění je tedy budováno tradičními ustálenými prvky, které k Indymu neodmyslitelně patří, a pravidelným střídáním scén, kde se pátrá po indiciích a bojuje o život. Jelikož však šlo o stálou měsíční řadu, u níž bylo potřeba čtenáře pokaždé přesvědčovat, aby si koupili i další číslo, tvůrci se snažili jednotlivé případy lepit do kontinuálního proudu fantastických tajemství. Občas to vede až k  úsměvně prostým přechodům. Jeden ze sešitů kupříkladu končí tím, že Indy během nebezpečné situace vyskakuje z letadla, otevírá si padák a prakticky tím ukončuje jednu ze záhad, sešit další začíná dopadem do lesa, kde zrovna probíhá lynčování chlapce, jehož děda jako na potvoru připravuje nápoj nesmrtelnosti.

Je přitom sympatické, že se Další dobrodružství k Dobyvatelům neobracejí jen formou následování příběhové struktury, nýbrž filmový původ reflektují i explicitním odkazováním. Ať už se jedná o oživenou vzpomínku, při které archeolog prohlásí "Nedívej se, Marion!", nebo taxikáře křičícího "Hele, kámo, kde si myslíš, že jseš? Ve filmu?", jako zábavné pomrkávání na fanoušky to funguje spolehlivě. Dojem veselého akčňáku ještě podtrhuje vševědoucí vypravěč Jonesových příhod, který záměrně některé informace zatajuje, případně je zveličuje a dramatizuje.

Není celkem důležité, zdali v době prvního vydání, tj. v první půlce osmdesátých let, bylo veškeré dění zamýšleno vážně, nebo v sobě neslo ironický nádech. Dnes tento Indy působí jako kvalitní žánrovka, která si čtenáře i díky své občasné naivnosti přikloní snadno na svoji stranu. Příjemnou retro atmosféru samozřejmě doplňuje i barevné ladění se spoustou jednotně kolorovaných pozadí. Neboli jednoduše řečeno – Indiana Jones je štramákem i na papíře.

Indiana Jones: Další dobrodružství 1

Scénář: Walt Simonson, John Byrne, Denny O’Neil, David Michelinie

Kresba: John Buscema, Terry Austin, Gene Day, Richard Howell, Ron Frenz a další