RECENZE

 

Komiksová recenze: DMZ 3: Veřejné práce

Série DMZ, která v originále vycházela od roku 2005 do loňských Vánoc, nijak neskrývá svůj mladistvý věk. Scenárista Brian Wood a kreslíř Riccardo Burchielli vystavěli Ameriku blízké budoucnosti na událostech, které byly v době vzniku aktuální. A některé ostatně stále jsou.

 

 

Vedle skupinky lidí, kteří čekají na rozhodnutí, zdali jim bude přidělena práce, posedává v triku a kapsáčích roztěkaný chlápek. Něco dělá s bílou lahví, která vypadá jako termoska, nikdo mu ale nevěnuje pozornost. Když ho osloví cizí muž, odpoví mu, aby odsud zmiznul. Posléze už skáče se slovy „Alláhu Akbar“ pod autobus a odpaluje výbušninu.

O podobné scéně by zpravodajství mohla informovat z Kandaháru nebo Bagdádu, v tomto případě je však sebevražedný atentátník situován na dolní Manhattan. Oblíbený newyorský obvod Woodyho Allena se v sérii DMZ proměnil v demilitarizovanou zónu, kde již několik let probíhají líté boje mezi Spojenými státy americkými a takzvanými Svobodnými státy. Mezi vzbouřenci, divokými tlupami „milicí“ a občany, kteří chtějí v klidu přežívat, se pohybuje také Matty Roth. Mladý fotoreportér se rozhodl vybudovat kariéru na zprávách z nebezpečných lokací, jenže i když má s místním prostředím dlouhodobou zkušenost, stále zůstává outsiderem. Vždycky bude jen turistou, jedincem, který sem i přes všechny snahy nikdy nezapadne.

Třetí souborná kniha ukazuje další příklady, jak se jeho myšlení jako člověka zvenku odlišuje od těch uvnitř. V průběhu pátrání, co neštymuje na firmě Trustwell, která od vlády získala lukrativní zakázku na rekonstrukci válkou poničeného ostrova, se vlastní hloupostí dostává do nebezpečných situací. Hned několikrát se navíc snaží v dobrém úmyslu zařídit jistým osobám práva, která jsou v civilizovaném světě standardní. Jenže v bojové zóně New Yorku platí jiné zvyklosti. A když je z nich někdo v podstatě nedobrovolně vykolejen, může to mít zcela fatální následky.

Série DMZ, jež vycházela pod dcčkovskou odnoží Vertigo, spadá do skupiny mainstreamových komiksů, které se z různých pohledů dívají na válku v Iráku, avšak nepoužívají přímé odkazy. V Civil War Marka Millara a Steva McNivena bylo kupříkladu kritizováno chování americké vlády v záležitostech osobních práv a svobod. Po několika tragických událostech museli být všichni superhrdinové registrováni jako lidské zbraně hromadného ničení a plnit zadané úkoly. Kdo neuposlechl, byl bez jakýchkoliv možností na obhajobu deportován do Negativní zóny. Greg Pak a John Romita Jr. se ve World War Hulk zase zabývali otázkou, zdali má jedinec právo na odplatu. Armáda a skupina Illuminati (Iron Man, Reed Richards a další) zničila Hulkův život. Údajně kvůli veřejnému blahu ho zajali a vykázali ze Země. Hulk je navíc vinní ze smrti těhotné manželky, která zahynula při výbuchu vesmírné lodě. Vyráží za monstrózní pomstou, přičemž není jisté, zdali by mu někdo měl s ohledem k jeho situaci vůbec bránit.

 

 

Veřejné práce jsou nejzajímavější právě skutečností, že se každý prvek dá chápat jako komentář k iráckému konfliktu. Na postavě Mattyho se ukazuje, že by ho soupeřící strany rády využily k vlastní propagandě, k prezentování toho „správného“ obrazu v médiích. Vedle bojujících států se posléze pohybuje ještě Trustwell, společnost operující na vlastní triko a vydělávající enormní peníze. Nápadně připomíná soukromou bezpečnostní firmu Blackwater (v současnosti nesoucí název Academi), která od americké vlády dostala kontrakt na ochranu diplomatů právě v Iráku. Její členové byli mimochodem obviněni ze zabíjení civilistů.

V DMZ je doslovně zpracována myšlenka, že vojáci si přináší válku domů. V třetí části se reflektování reálných událostí nadále prohlubuje, přičemž Wood s Burchiellim nemají problém ukazovat svinstvo, které s boji souvisí. Klidně čtenáře nechají na chvíli vtělit do role vraha najatého na likvidaci hlavní postavy. Když jsou ostatně vojenské manévry dobré pro zobrazování v televizi, proč by nebyly dobré pro komiks.

DMZ 3: Veřejné práce

Scénář: Brian Wood

Kresba: Brian Wood, Riccardo Burchielli

Překlad: Richard Podaný

Nakladatelství: BBart

Počet stran: 128

Cena: 399,- Kč

Info: www.bbart.cz

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016