RECENZE
Recenze techniky: DJ technika včera, dnes a zítra aneb Rodec vs. Pioneer
Pokud se aktivně věnujete DJingu, pak jednoho dne nastane okamžik, kdy chcete pozvednout svoji show na vyšší zvukovou úroveň. Začnete tedy uvažovat o výměně staré techniky, se kterou jste začínali, za novou, jelikož ta stará již nestačí vašim dnešním požadavkům na kvalitu reprodukovaného zvuku. Začnete si proto klást otázky, jaké komponenty a od jakých výrobců je třeba zakoupit, aby naplnily vaše očekávání v požadované kvalitě... Dnešní díl seriálu srovnávacích recenzí zasvětíme mixážním pultům. Jaké pulty z trhu vybrat, nebylo až tak složité. V prvé řadě nám jde kvalitu a i proto se dnes budeme věnovat hned dvěma pašákům z belgické manufaktury Rodec a jednomu digi pultu od společnosti Pioneer. Prvním z nich je novinka Rodec MX180 5. typové řady a druhý mazlík je z nástupnické řady nové generace Progresive - typ Rodec MX1800. Dále zrecenzujeme jeden hojně užívaný mix pult od konstruktérů z Pioneeru a to nového nástupce osmistovky DJM900 Nexus.
Nejprve si pojďme ujasnit základní požadavek a to, jestli si pořídíme mix pult digitální, nebo raději oželíme vychytávky nových technologií a zůstaneme možná pro někoho u "zastaralé" koncepce analogového boardu. Zde je pár uživatelských postřehů, které je dobré vědět. Pokud bychom si zvolili mix pult plně digitální, ten v současné době nabízí mnoho rozhraní pro DJe, kteří rádi používají ke svým show různé efektové moduly nebo nejrůznější počítačové aplikace přes svůj notebook, apod. V poslední době většina výrobců pochopila, že není výhodou mít ke každému typu mixu jiné konektorové rozhraní a většina komunikace se odehrává v rozhraní USB, nebo přes vstupy a výstupy pro komunikaci s externími ovladači, efektory apod. (koncovky Jack 6,3 mm, XLR, RCA, apod.)
Názorné schéma sekvencí Analog vs. Digital – najdi rozdíl
Použitím kvalitního digitálního mix pultu zůstane zachovaná studiová kvalita reprodukovaného zvuku, nic však není úplně zadarmo. Pokud se jedná o plně digitální mix, je veškerý převod signálu řízen vestavěným mikroprocesorem, který má naprogramovaný určitý "kanál". Přes tento kanál se nedostanete ani s následným použitím byť kvalitnějšího zvukového procesoru (např. XTA – budeme se věnovat v některém z dalších dílů seriálu) a jste tedy odkázáni na dovednosti továrních chipových techniků a programátorů.
Osmikanálový zvukový procesor XTA
Česky řečeno: pokud to tam není, tak se to upravit již nedá... Dobrá zpráva je, že dnes se na trhu nachází hned několik výrobců, kteří jsou mistři ve svém oboru. Nastavení kvalitních mikroprocesorů nám do jisté míry umožňuje suplovat špičkové analogové předchůdce. Horší situace nastane, pokud váš vyhlédnutý mix má již nějaký vestavěný efektor. U této varianty mixu konstruktéři rovnou počítají s hojným využitím tohoto efektoru a proto je zde rovnou nastavena daleko nižší prostupnost signálu. Důvod je zcela prostý – ochrana vašeho zvukového aparátu. Pokud by tomu tak nebylo, mohl by si uživatel poškodit celý sound systém v momentě překonání i nevelkých hodnot právě při použití efektové jednotky.
Lepší variantou pak je mix "polodigitální" (1*), který základem vychází z komponentů analogového mixu, využívá však digitální mikroprocesor k převodu z analogové podoby do podoby digitální. Povšiměte si, že zde dochází k transformaci zvukových formátů (např. na CD je záznam v datové formě, jako MP3 je zpracován např. playerem - pak pronikne do analogových částí mixu, kde využije maximálně jeho možnosti - následně je však upraven instalovaným procesorem - a pak teprve v konečné digitální podobě vyslán ven do zesilovače) a tak jisté změny k horšímu zde již budou oproti ryzímu analogu znatelné. Váš reprodukovaný zvuk bude ale na výstupu mix pultu o poznání kvalitnější (a to i na poslech) ve srovnání s mix pultem plně digitálním, zvláště pak pokud nemá vestavěnou efektovou jednotku. V obou případech platí, že koupit si digitální nebo "polodigitální" mix od výrobce, který nabízí nepoměrně bohatší výbavu za cenu nižší než renomovaní výrobci, se absolutně nevyplatí! Naopak zakoupením kvalitního digitálního mixu se vám otevřou velké možnosti např. co se týče samotné kreativity mixování a použití nejrůznějších technických vychytávek.
Hovoříme zde stále o spotřebních zařízeních v ceně cca do 50.000 korun. Studiové digitální mix pulty jsou samozřejmě jiná kategorie. Zpracování takových pultů je na daleko vyšší úrovni než většina digitálních DJ pultů, což se samozřejmě odráží i v pořizovací ceně, která leckdy překročí hranici i několika stovek tisíc korun. Takové pulty však nejsou pro DJing vhodné. Možnosti digitálního pultu jsou opravdu veliké. Výhodami takového pultu jsou např. velmi jednoduché zapojení komponentů v tzv. digitálním módu (nezapojujeme L&R, ale pouze jedním kabelem – většinou RCA), nastavení nejrůznějších hodnot přes display do pamětí, nastavení efektových hodnot přes display, jednoduchá a přesná změna sync a BPM efektů, jednoduché připojení nejrůznějších modulů a aplikací, tovární nastavení uživatelských módů, které s přidanými komponenty rovnou komunikují, intuitivně a snadno mapovatelné MIDI a mnoho dalšího.
Třetí volbou může být mix plně analogový. Zde sice nemáme takové možnosti s připojením k různorodým rozhraním, tento handicap je však plně vyvážen velice kvalitním zvukem, který daný pult reprodukuje. Není ale pravdou, že každý analogový pult nám na výstupu nabídne dobrý zvukový signál. Vyrobit kvalitní analogový board je i v dnešní době velká magie, proto doporučuji vybírat pouze mezi těmi nejrenomovanějšími výrobci na trhu. Při výběru pultu by měl DJ zhodnotit, jaký má styl a jestli mu více vyhovuje použití rozhraní u digitálního pultu, nebo upřednostňuje vysokou kvalitu zvuku mix pultu analogového. Pro ochranu vašeho aparátu doporučuji vždy mezi analogovým pultem a zesilovači použít zvukový procesor, kde si můžete nastavit limity signálových špiček.
Je dobré nasbírat informace u někoho, kdo vámi vyhlídnutý přístroj již používá, kolik s ním odehrál mejdanů, jestli slouží jen k domácímu hraní, nebo si ho vozí na vlastní show, apod. Obecně platí, že doma na stole nepoznáte, co daný mix pult vydrží. To se ukáže až po četných převozech, instalacích a obsluhou od dalších DJs, kteří mají různé techniky mixování a danou věc nešetří... Pojďme tedy již k samotné recenzi mix pultů. Tyto tři krasavce jsem si nevybral náhodou, naopak jsem všechny nesčetněkrát vyzkoušel jak na malých, tak i velkých aparátech. Zjistil jsem, že jsou na špičkové úrovni, uživatelsky přátelské a intuitivní, velice dobře se ovládají, o kvalitním zvuku nemluvě, a jsou i cenově dostupné.
Mix pult Pioneer DJM900 Nexus
Jako první bych vypíchl mix pult od konstruktérů z dílny Pioneer a to typ DJM900 Nexus. Nebudu zde uvádět hromady technických parametrů, kterých si můžete vyhledat na internetu takové sloupy, že byste se o ně mohli opřít. Účel této recenze je čistě uživatelský. (*2) Tak tedy. Jedná se o plně digitální mix pult, jehož vývojové kořeny sahají přes 10 let nazpět. Postupem času si firma Pioneer (překlad z angličtiny zní Průkopník za pomoci předních světových DJs, kteří silně spolupracují s vývojovým teamem této společnosti, vytvořila jakýsi kanál mezi výrobcem a konečným uživatelem. Výsledkem toho je úžasný pokrok v inovacích a zpřesnění toho, co by měli vývojáři dopracovat, jaký materiál kde použít, co by mělo být na mix pultu umístěno, v jakých místech apod.
DJ James Zabiela s předními vývojáři společnosti Pioneer v Japonsku
Co se Pioneerům hodně povedlo, je propočet digitálního procesoru vůči vstupnímu signálu, výstupnímu signálu a efektoru (3*). Tento mix pult má celou řadu již vestavěných efektů, které jsou opravdu dobře propočteny a jdou kreativně využít při vaší DJ show. Efekty automaticky detekují BPM hudby a sync k beatu. V souladu s dalšími Digital Beat efekty je možných až 50 kombinací efektů. Záleží na individualitě DJe, jaké kombinace efektů si pro svoji "live show" zvolí. Ovládání samotných korekcí a faderů je uživatelsky příjemné a rychle si na ně zvyknete. Rozložení jednotlivých ovládacích prvků je vcelku dobře promyšlené a propracované, zde bych však konstruktérům vytkl první věc a to celkovou velikost mix pultu. Z vlastní zkušenosti bych uvítal o pár centimetrů čtverečních větší plochu, na kterou lze rozmístit tolik sofistikovaných ovladačů. Kupříkladu, když do pultu připojuji dvě externí zařízení, která mohou být připojena přes rozhraní LINE, použiji kanál jedna a čtyři, abych mohl lépe rukama korigovat korekce při samotném mixování. Každé mínus má ale i své plus. Tím, že je menší, vejde se na DJ pult nejednoho music baru, je skladný při převozu na vaše show a i z těchto důvodů se jedná o jeden z nejoblíbenějších mixů v ČR. Druhé mínus bych dal za použitý materiál a robustnost jednotlivých inside dílů (vnitřností), zvláště co se týče faderů, které jsou achillovou patou tohoto mixu. Pro úplnost uvádím, že vedení faderů a jejich plynulost zesílení je DJsky velice dobrá, ta však rapidně klesá s četností použití mix pultu na mejdanech, zvláště pak tam, kde nejsou ideální podmínky (vlhkost, popel z cigaret, zkondenzovaná emulze z mlhostroje, prach, chlupy, cola apod). V takovém případě začnou fadery velice brzy "odcházet" (chrastí, propouštějí, apod.) a budete je muset často nechat měnit. Velkým plusem tohoto mixu je vysoká odolnost při cestování (vždy převážejte v boxu). Pokud bych si vybral použití digitálního mixu, pak by Pioneer DJM900 Nexus byl jasnou volbou. Pro srovnání musím doplnit, že kupříkladu firma Allen&Heath nabízí v této kategorii např. typ mix pultu Xone:92. Allen&Heath má svůj osobitý (velice dobrý) zvuk, mně však nevyhovuje celková koncepce spíše studiového rozložení ovládacích prvků mixu (např. zdvojené středové korekce, tuhé ovládání korekcí, apod.). Je to ale další možná volba. Celkově bych ohodnotil mix DJM900 Nexus od Pioneeru známkou 6. Je to velice dobrý mix pult, zvukově však není TOP, což ale nahrazuje svou celkovou vyvážeností. Poměr cena/výkon - uspokojující/chvalitebný. Takže pokud hledáte plně digitální mix, pak klidně do košíku...
Allen&Heath nabízí v této kategorii např. typ plně digitálního mix pultu Xone:92
Nyní se pojďme podívat na novou inovativní řadu Progresive od společnosti Rodec a to konkrétně na typ DJ mixu Rodec MX 1800. Jedná se o digitální mix, který ve svém základu vychází z vývojové řady analogových stoosmdesátek, má však v sobě implantovaný mikroprocesorový převodník, který celkem úspěšně supluje ryzí analog.
Digitální verze DJ mixu od konstruktérů z belgické manufaktury - mix pult Rodec MX1800
Rozložení ovladačů kopíruje osvědčené analogové průkopníky z řady MX180. Na předním panelu si můžeme povšimnout modré lineární řady korekcí, která slouží pro přímé ovládání připojených externích efektových jednotek. K MX1800 můžeme připojit rovnou dvě efektové jednotky současně přes zadní panel mixu (konektory jack 6,3 mm). Osobně jsem zkoušel jednu efektovou jednotku a to konkrétně Pioneer EFX1000. Zadní panel již tradičně nabízí velkou škálu rozhraní vstupů a výstupů viz obrázek. Za co musím konstruktéry opravdu pochválit, to je přidání přímých korekcí "High & Low" pro separovaný výstup monitoru (odposlechu) na pravou horní část předního panelu MX1800. To je komfort, který může nabídnout jen málo DJ pultů, ale je to něco navíc, co opravdu využijete. Po zapnutí pultu a vytažením faderu ihned uslyšíte rozdíl v kvalitě výchozího zvuku, který vás jistě potěší. Z vašich oblíbených tracků najednou vystupují zvuky, které tam doteď jakoby chyběly. Ale není tomu tak. Jen se vám rozšířil kanál, kterým vám dává procesor od Rodecu možnost slyšet něco víc, než na co jste byli doposud zvyklí. Výstupní signál je úžasně dynamický. Je to mix pult již na velice profesionální úrovni a proto vývojáři počítají se skutečností, že takový přístroj bude již obsluhovat alespoň "profesionál začátečník" a je zde již větší prostor pro samotné individuální vyladění jednotlivých stop a frekvencí. Ale pozor – čím větší možnost DJ svobody, tím větší může být riziko zničení vašeho aparátu od někoho, kdo nemá s tak silným mix pultem zkušenosti. Např. Pioneer DJM900 Nexus je konstruován tak, aby síla výstupního signálů nebyla tak vysoká a ke zničení aparátu došlo jen v extremním případě (samozřejmě hovoříme o síle výstupu signálu ještě v udržitelných mezích. Jestliže otočíte všechny korekce úplně doprava u kteréhokoli mixu, pak nastane dřív nebo později konec vašeho aparátu). Na mix pult od Pioneeru si za týden bez problémů zvyknete. Naučit se dobře ovládat korekce Rodecu je poměrně složitější, výsledek však stojí za to.
Zadní panel digitálního mix pultu Rodec MX1800
Co se údržby týče, přišli vývojáři s inovací odnímatelného stříbrného panelu, takže při výměně faderů nemusíte sundávat celou horní desku. Velmi dobré, trochu nevkusně působí jen její stříbrný design. Hodně jsem byl zklamán právě provedením faderů, které nekrokují po deseti procentech, jak tomu bylo u analogových předchůdců, ale při mixu se dlouho neděje nic a pak se celá akce odehraje v posledních 30% faderu, který není nastavitelný (tím nemám na mysli přiřazení crossfaderu k jednotlivým kanálům, ale plynulejší zesílení faderu v průběhu mixování - u některých značek lze plynulost faderu nastavit např. Eccler). Jen pro zajímavost jsem srovnal zvuk z digitálu Rodec MX1800 a analogu 180MKII. Tento analog opustil bránu manufaktury v Belgii před více než patnácti lety a od té doby prošel mnoha mejdany pouze s nejnutnější údržbou, jako bylo čištění a sem tam výměna některého komponentu složeného faderu, nebo výměnou prohmataných korekcí. Co myslíte, který byl lepší? Možná již tušíte, že zvuk, který vylezl z MKII bych v osmnáctistovce hledal marně. Rodec MX1800 je však jeden z nejlepších digitálních mix pultů na trhu a pokud upřednostňujete absenci vestavěných efektů (je zde možnost připojení dvou nezávislých efektových jednotek najednou a jejich společné použití v reálnem čase) pak je tento mix právě pro vás. Je to DJ mix na velice slušné zvukové úrovni a ohodnotil bych ho známkou 7 jako velmi dobrý...
Rodec MX180 MKII - Real old analog DJ mix
Nyní se tedy dostáváme k dnešnímu poslednímu recenzovanému mixu, který vám chci představit. Jedná se o přímého potomka pravého analoga z řad MX180. Je to Rodec MX180 Original.
Plně analogový mix pult RODEC MX 180 Original – přední panel
Plně analogový mix pult RODEC MX 180 Original – zadní panel
Plně analogový mixpult od společnosti Rodec pro mě znamená "co dovnitř, to ven", můžeme si tedy být jisti, že jakým signálem ho nakrmíme, takový nám nezměněný zase vyleze ven. V dnešní době přepočítávání a procesorů je to pomalu sci-fi. Sehnat výrobce, který by se pustil v této nejisté době do vývoje čehokoli analogového, je téměř nemožné. Společnost Rodec však začala s vývojem řady 180 před více než 55ti lety - to už je panečku dlouhá doba na prověření analogového boardu a tak mají inženýři z belgické manufaktury z čeho čerpat. Úsměvné je, že vnitřek tohoto nadčasového mixpultu se téměř nezměnil a za tu dobu ani neztratil nic ze své pověsti, tedy je to jeden z nejlepších DJ mix pultů na světě. Předloni vyjeli belgičtí mágové s již pátou řadou tohoto mixu (Rodec MX180 Original) a vypadá to, že např. ve statistice prodejů bezkonkurenčně válcuje svého konkurenta digitála z řady Progresive MX1800. Zdálo by se, že analogu v digitální době odzvonilo, opak se ale naštěstí zdá býti pravdou. Zkrátka kdo umí, ten umí...
Když se podíváme na přední panel stoosmdesátky, zjistíme, že se řadově opravdu nemění. Stále tu najdeme pouze základní ovladače, jejichž rozložení je lety prověřeno. Osobně preferuji rozložení z řady BX, kde je crossfader situován na pravou stranu pultu a pro rychlost mixování mi přijde přesnější. Řada BX je co do ovladatelnosti velice dobrá a je to jistě jedna z variant při výběru menšího analogového mix pultu, nedosahuje však takové TOP zvukové kvality jako řada MX180, proto jsem ji do recenze nezařadil. Jediné, co bych na přední panel stoosmdesátky přidal, je přímá korekce High a Low odposlechu, jako je tomu u modelu MX1800. Ovládání samotných korekcí je klasicky plynulé a příjemné. Ovládání faderů se naštěstí více podobá starším řadám stoosmdesátek, než je tomu např. u MX1800, a jejich zesílení při vytažení je plynulejší. Nejméně se povedl u Rodecu MX180 crossfader, který svým umístěním a ovladatelností není uživatelsky přátelský.
Když se podíváme na zadní panel stoosmdesátky, pak již z uspořádání jednotlivých vstupů a výstupů je zřejmé, že MX180 disponuje čtyřmi opravdu plnohodnotnými kanály a jedním samostatným mikrofonním kanálem. Co to znamená? Oproti jiným mix pultům, které mají v rámci ušetření downgradovaný (a to i v kvalitě komponentů) určitý počet kanálů, můžete na jakýkoli kanál MX180 zapojit jakékoli externí zařízení a to včetně gramofonů. Pokud kupříkladu použijete na svoji DJ show více než dva gramofony současně, pak jste se již určitě setkali s eventualitou použít další mix pult s rozhraním "phono" a hrát přes dva pulty najednou. U MX180 toto řešit nemusíte. Do čtyř kanálů si zkrátka zapojíte čtyři gramofony vedle sebe. Velkou výhodou je opravdu kvalitní nahrávací linka, která má čtyři výstupy (na každém kanálu jeden), jež lze využít všechny najednou a nezávisle na sobě ať už na samotný recording, nebo například na vytažení zvukového signálu pro přímý streaming na internet, projekci apod. Co se mastrových výstupů týče, pak má stoosmdesátka konektory typu XLR vyřešen výstup na Master1 a Master2. Tyto dva výstupy lze taktéž zapojit přes konektor typu RCA (cinch), je-li však možnost, vždy volíme zapojení přes konektory XLR. Výstup na monitor (odposlech) lze zapojit pouze přes konektor RCA. Zde bych konstruktérům při projektování příští řady doporučil zauvažovat o přidání XLR konektoru pro monitor. Dalším pozitivem je, že i analogového mazlíka MX180 lze připojit přes jack rozhraní (2x kabel jack 6,3 stereo to double 6,3 mono – obvykle je stereo jack rozdělen do dvou mono pólů) k externí efektové jednotce. Většinou si však vystačím s korekcemi mixu a smyčkovými efekty, které nabízejí dnešní CD playery (např. Pioneer CDJ2000). Valná většina DJs používá efektor k zamaskování chyb při samotném mixu, lépe však zafunguje, když ho použijete promyšleně a cíleně na vámi prezentovanou show. Celkově bych mix pult Rodec MX180 Original ohodnotil jako zvukově výborný, dobře ovladatelný bez zbytečných ovládacích prvků navíc a za mě bych mu nadělil 9 bodů z možných deseti...
ROLAND DJ2000 – profesional polo analog DJ mixer s vestavěnou efektovou jednotkou - 1998
Nakonec bych ještě zmínil mix pult Roland DJ2000, který se již řadu let nevyrábí, ve své době však dosahoval velice dobrých parametrů. Tento mix pult jsem pořídil již v roce 1998 a absolvoval jsem s ním nejeden divokej mejdan . Do dnešního dne neproběhla žádná oprava a ani nebyl na vyčištění. Mix stále celkem slušně hraje, vše je na něm funkční a kdyby zde nebyla absence nahrávacích a mastrových výstupů, pořízení nového mixu bych neřešil. Zde je vidět, že někdy se opravdu vyplatí zainvestovat do dražšího výrobku, na který jsou zajímavé ohlasy, než nyní "chytře" ušetřit a za dva roky se poohlížet zase po jiném pultu. Sám jsem zvažoval všechna pro a proti výše recenzovaných nových mix pultů a nakonec jsem si zvolil a pořídil pult od společnosti Rodec, model MX180 Original, který je zvukově na nejvyšší úrovni...
1* - tzv. "polodigitálním" mix pultem rozumíme pult, jehož základ vychází z analogového boardu, má však digitální převodník (mikroprocesor) k převodu signálu z analogové do digitální podoby tak, aby byl použitelný pro rozhraní USB apod. Jedná se tedy také o digitální mix pult. Termín "polodigitalní" jsem použil pouze pro lepší vysvětlení.
2* - technický parametr, který je dobré znát, je kupříkladu ten, že výstupní konektory typu RCA (cinch) mají výstupní sílu 0,775 V, oproti např. XLR, které mají výstupní sílu 1,55 V. Snadno si tedy uděláte obrázek, který výstup je lepší použít.
3* - povšiměte si, že vás jako uživatele zajímá síla vstupního a výstupního signálu. Pokud jsou hodnoty slyšitelně rozdílné, pak není něco v pořádku a inženýři evidentně udělali někde chybu. Pozor - u některých mix pultů a efektových jednotek lze sílu vstupního a výstupního efektovaného signálu nastavit manuálně. Při použití efektové jednotky však vždy počítejte se zhoršenou kvalitou výstupního signálu.
Odkazy:
http://pioneerdj.com/index_f.html#/en/top
Peet Sanders – Live set na limitované čtvrté typové řadě MX180 od společnosti Rodec – Studio 54
Připravil: Peet Sanders
foto: archiv
Speciální poděkování patří Danovi Richterovi (DJ Aiffel) ze společnosti Aiffel Records, který zapůjčil techniku pro tuto recenzi...