Recenze filmu: Rytíři ze Šanghaje

Charlie Chaplin, Jack Rozparovač, anglická královská rodina a rotační kulomet v jednom filmu? Nebojte se, veselý Jackie Chan zvládá vše, včetně ukecaného blonďáka Owena Wilsona a krkolomných akčních scén bez kaskadérů (ehm, tedy skoro bez...).

London Calling

Šerif Wang by jednoho dne určitě zkrotil celý Divoký Západ a stal se zaručeně nejslavnějším (zaručeně, protože jediným) šikmookým šerifem široko daleko, nebýt toho, že v daleké domovině Číně podle zavraždí ochránce císařské pečeti - jeho otce. Roy se stal podnikatelem a "uvážlivě" investoval do projektu vzducholodí Zeppelin ("Ne do těch směšných automobilů.") a jednoho dne by z něj určitě byl nejoblíbenější gigolo vypečených dcerušek starosty New Yorku (což může být docela pohodový job), nebýt toho, že se Wang rozhodne smrt svého otce pomstít. Známá dvojka "já jsem hlavní hrdina a ty můj poskok" se znovu dává dohromady, aby zmlátila a ukecela všechny Angličany v blízkosti... To je vlastně jedno čeho, jednoduše všechny. Vždyť stejně prohráli válku o Nezávislost s partou odhodlaných farmářu.

Roy se do Anglie s Wangem vydává, protože přeci musí pomoci příteli, přičemž velkou roli hraje i to, "že je tam prý přebuchtíno". Ne tak docela, největší kočkou, jakou Roy může sbalit, je Wangova mladší sestra Lin. Ovečka vskutku prvotřídní, to si Roy uvědomuje ze všech nejdříve. No jasně, láska na první pohled, jaká se vidí jen ve filmu. Lin ale také chce pomstít smrt svého otce, takže z dvojice máme rázem trojici, z nebezpečné procházky nocí se vyklube konec Jacka Rozparovače, z pošahaného inspektora Scotland Yardu "Artieho" Arthur Conan Doyle a z malého sirotka Charlie Chaplin. Musím snad dodávat, že Wang i Lin vládnou mnohem lepší kung-fu než zlovolná sekta Boxerů? Jasně, spiknutí, které má vyhladit téměř celou královskou rodinu, bude odhaleno a jeho strůjci zneškodněni. Trochu zmatené? Ale vůbec ne! Tak už to ve filmech tohoto žánru, zvláště když se pod ně podepíše "skákavý" Jackie, prostě chodí.

Maharádža NE-VA-DS-KÝ

Rytíři ze Šanghaje sice jsou nepřímým pokračováním úspěšné akční dobrodružné komedie Tenkrát na Východě, ale bát se nemusíte. I když jste (stejně jako já) Tenkrát na Východě zatím neviděli, slovíčko "nepřímým" tady není pro nic za nic. Kratinký úvod vás rychle hodí do děje a pak už jsme v Londýně. Onen Londýn je sice z větší částí zastoupen Prahou, ale vsaďte se se mnou, že to nepoznáte! Filmaři, mezi nimi i naši, jsou machři a Londýn předminulého století "vymalují" zfleku. Příběh je jednoduchý jako morální poučky Líziny babičky. Prakticky od začátku víte, jak celá taškařice dopadne, a pokud náhodou ne, očekáváním se rozhodně nepočůráte. O to ale tentokrát nejde (dost čůrání si ještě užijeme s Matrixem). Podstatná je totiž ta taškařice. A ta se vyvedla!

Tvůrci si vyhráli se spostou narážek na historické postavy i okolnosti jejich existence. Tak kupříkladu, Wang a Roy klepou na dveře inspektora Arhtura Doyla a přes sklo jejich siluety vypadají jako Sherlock Holmes a Dr. Watson. Artie: "Vypadáte směšně!" Roy a Wang se vetřou na soukromý večírek desátého následníka anglického královského trůnu, navlečení jako maškary, přičemž Roy jako své jméno udá Sherlock Holmes (přečte jej z hodin Sherlock darovaných hrabstvím Holmes) a Wang zakýve hlavou ve snaze věrohodně sehrát maharádžu z Indie, z provincie NE-VA-DA. A tak dále. Samostatnou kapitolou je Royovo "ku*vení se" (dámy prominou). Ve chvíli, kdy mu učaruje Lin, šeptá Wangovi ať ho představí, načež nahodí chlapecký a zároveň šarmantní úsměv číslo čtyři a hlubokým hlasem přednese: "Roy... Roy O'Bannon..." Jak moc to všichni známe, co chlapi?! A jak moc to zná hlavně takový James, co chlapi?

Nejen díky těmto fórkům (mezi kterými se objeví snad jediný pokleslý) se zaručeně budete bavit. Jackie Chan je znám a svými fanoušky milován především kvůli brilantně vypracované technice podivně legračního kung-fu. Filmové nepřátele zneškodní třeba pomocí svlečeného kabátu, desky na tržišti nebo deštníku, k tomu za zvuků hudby muzikálu Zpívání v dešti. Žádné zlehčování násilí, ve skutečnosti stará dobrá groteska. Z plných plic se zasměje i dědeček, který gaunera Quinta Tarantina nestíhá. Rytíři ze Šanghaje mají málo společného s jakýmikoliv rytíři, ale jsou o mnoho zábavnější než podobný Jackieho model s Chrisem Tuckerem v Křižovatce smrti. Když Roy a Wang odjíždí směr Hollywood, Roy nadhodí: "Mohl bys tam točit filmy..." Jo, to teda mohl. Jen tak dál Jackie!

Bartias

Rytíři ze Šanghaje
Shanghai Knights