RECENZE
Komiksová recenze: Transmetropolitan 6: Někdy příště
Spider Jerusalem je velmi, ale velmi rozhněvaný muž. Natolik se etabloval jako novinářská celebrita, že jeho textům už nikdo nevěnuje pozornost. Je nejvyšší čas nabušit se všemi dostupnými drogami, vyspat se z toho a pak někoho čile a s rozběhem nakopnout do famfulína. V šestém svazku cyberpunkové série Transmetropolitan to zabolí.
Když s někým strávíte polovinu jeho radostí i strastí, měli byste se již zajímat, jakým způsobem proběhne cesta do finále a jak se vše zakončí. Samozřejmě za předpokladu, že se za prožitou dobu z protějšku nestala nesnesitelná alkoholická troska nebo šílený jehelníček psychotropních substancí, v takovém případě je odchod rozumná povinnost. Jenže Spider Jerusalem měl vypito a najeto už na samotném startu, kdy se s vizáží Alana Moora ukrýval ve srubu kdesi v divočině. Názor na jeho osobu by měl mít tedy každý jasně vyprofilován.
U dílu Někdy příště, který je šestým svazkem série Transmetropolitan z celkových deseti, se po minulých událostech snadno odhalí základní otázka - jak se zachová šílený tvůrce sloupku "Nenávidím to tu", když se z něho nedobrovolně stala megapopulární hvězda? Se zuřivým reportérem se v různých variacích diváci setkávají každý den v televizi. Účinkuje v bizarním akčním seriálu, v animáku s vzezřením laciné japonské videohry i v extrémním pornografickém snímku. Stala se z něj karikatura, figurka z bedny, kterou každý zná a nikdo už ji nebere vážně. Což je přesně ten stav, do něhož se Spider nikdy nechtěl dostat, a přesně ten stav, který se musí radikálním způsobem utnout. Jak ostatně Jerusalem v průběhu své cesty za pravdou pronese: "Já nejsem ničí zas*aná kreslená postavička."
O tom, že Někdy příště poskytuje stejně živelné a barvité prostředí budoucnosti jako první polovina série, přesvědčí hned úvodní část, v níž je tradičně sjetý hlavní hrdina konfrontován s nevyžádanými podobami sebe sama. O jednotlivé mediální nebo halucinační segmenty se postarali věhlasní kreslíři jako v roztomilých detailech si libující Frank Quitely, díky Ultimates i u nás známý Bryan Hitch nebo Eduardo "100 nábojů" Risso. Jejich absurdní žánrové parodie připomenou Spiderovo sledování televize z prvního svazku s tím rozdílem, že tentokrát nejde o vykreslení ohavností hromadných sdělovacích prostředků, nýbrž o konkrétní předváděčku, jak se dá zdiskreditovat obávaný novinář. Je logické, že s takovým stavem se plešoun nesmíří. Následují tedy ukázky nevybíravé investigativní žurnalistiky, při níž cílí na nově zvolenou administrativu s důrazem na prezidenta Callahana.
Scenárista Warren Ellis s kreslířem Darickem Robertsonem opětovně dokazují, že se ve futuristickém bahýnku rochní s odzbrojující radostí a lehkostí. Bezpečně vyrovnávají humor s vážně míněnými názory a zaplňují stránky atraktivním vizuálním i verbálním obsahem. Přestože ústřední dějovou linku již posouvají svižněji kupředu, stále nezapomínají na kapitoly, kde se v podstatě jen čtenář rozhlíží. Svět Transmetropolitanu obsahuje tuny zvláštností, s nimiž je potěšením se seznamovat. I pošesté.
Transmetropolitan 6: Někdy příště
Scénář: Warren Ellis
Kresba: Darick Robertson, Kieron Dwyer, Lea Hernandez, Bryan Hitch, Frank Quitely, Eduardo Risso
Překlad: Darek Šmíd
Nakladatelství: BB art, Crew
Počet stran: 144
Cena: 399,- Kč
Info: http://www.bbart.cz
Martin Čuřík