RECENZE
Technická recenze: Novinky u Ableton Live 10
Když se ke mně donesly koncem loňského roku první zmínky o chystané "desítce", nedalo mi to spát a napjatě jsem očekával, co na nás kluci z Berlína chystají nového. Od uvedení Ableton Live 10 na trh uběhl však už nějaký čas. Po dlouhé době váhání, čtení recenzí a zhlédnutí mnoha tutoriálů jsem se nechal zlákat. Jestli má smysl upgradovat, a jaké nabízí nové funkce, jsem se pokusil rozepsat v následujících řádcích...
Jak to vše začalo...
Psal se rok 1999, kdy dva hudebníci a milovníci programování hudby - Gerhard Behles a Robert Henke - založili v německém Berlíně firmu Ableton. Prvotní myšlenkou bylo vytvořit hudební program pro práci na počítači, který umožní zpracovat audio materiál v reálném čase a bude odpovídat především jejich potřebám a přáním. Program si ale našel na začátku své cesty velké zalíbení u DJs a díky masivnímu rozšíření se tvůrcům dostávalo prostředků na jeho další vývoj. S rostoucím výkonem počítačů rostlo i rozšíření hudebních softwarů a Ableton Live se tak stal jedním z nejrozšířenějších programů na tvorbu hudby vůbec. Po skoro deseti letech na trhu Ableton v lednu uvedl již 10. "jubilejní" verzi.
Co tedy přináší nová, desátá, generace stále oblíbenějšího DAW Ableton Live?
"Desítka" prošla kompletní modernizací a přináší nové nástroje, efekty, knihovny zvuků a mnoho dalších vylepšení. Už při koupi "krabicového" řešení čeká na zákazníka překvapení v podobě absence CD, kterou nahradily modernější USB flash disky. Pokud dáte přednost nákupu přímo ze stránek výrobce, stačí software nebo update na vyšší verzi jednoduše stáhnout a instalovat. Hned po instalaci a následném spuštění programu si na první pohled všimnete nové sofistikovanější vizualizace a barevného provedení. Jak udává výrobce na svých stránkách, hlavním důvodem je vylepšení, zjednodušení a zrychlení workflow.
Osobně jsem se s novým plochým zobrazením moc neztotožnil, a proto jsem využil možnosti změny vzhledu v nastavení. V nabídce změny vzhledu je hned několik variant včetně světlejšího, nebo tmavšího layoutu. Mě osobně zaujala možnost přepnutí na vzhled podobný jako v Ableton Live 9. Nevím, jestli to je jen ze zvyku, ale zobrazení podobné předchozí "devítky" je mi příjemnější a tato varianta u mě zvítězila.
Pojďme se ale blíže podívat na samotné nástroje, které Live 10 nově nabízí.
Wavetable
Mezi asi největší přírůstky patří přidání nového wavetable syntetizátoru vhodně pojmenovaného Wavetable. Wavetable syntéza využívá zvuky skutečných nástrojů, jež jsou uloženy v paměti ROM. V tomto případě se jedná o zvuky z analogových syntetizátorů, které jsou základem celého nástroje. Wavetable nabízí opravdu pestrou paletu nastavení, presetů a především intuitivní ovládání. Již v minulosti Ableton vytvořil silné syntézy, ale zatím žádná z nich nebyla tak intuitivní a hratelná jako tato. Klasický Operator synth je schopný vytvářet krásné a složité tóny, ale jeho rozhraní vyžaduje komplikovanější programování. Uživatelsky přívětivější Wavetable naopak zdůrazňuje své hlavní rozhraní základních parametrů a zvukové algoritmy v podobě krásných vizualizací, a to jak na obrazovce počítače, tak i na Push. S tímto nástrojem si užijete mnoho zábavy.
Drum Buss
Osobně používám mnoho externích pluginů třetích stran pro dobarvení bicích nástrojů, ale s příchodem Drum Buss jsem našel přesně to, co Abletonu chybělo. Nejen, že je Drum Buss uživatelsky přívětivým pluginem, který dodá bicím analogový nádech a osobitý charakter, ale umožňuje i jejich komprese. A to vše v jednom nástroji. Osobně používám nejen pro bicí, ale i pro přidání "tepla" u syntezátorových zvuků.
Echo
Pokud jste fanouškem old schoolového tape delay, budete určitě nadšeni přidáním legendárního efektu Echo, který je konečně součástí balíčku nástrojů v Abletonu. Echo efekt tvaruje zvuky pomocí analogově modelovaných filtrů a digitálních delayů. Výsledkem jsou dlouhé prostorové efekty, krátké i dlouhé zpoždění, různé kovové a tónové efekty nebo šumy. Vše se dá poměrně snadno modulovat, upravovat můžete panoramu, charakter, nastavovat zpoždění, přidávat Ping Pong efekt a různě znetvořovat zvuk do potřebných rozměrů. Samozřejmostí jsou i přednastavené efekty. Tady opravdu záleží už jen na vaší fantazii. Na internetu je v dnešní době opravdu hodně tutoriálů k potřebným krokům, jak dosáhnout například legendárního tape delay efektu, který je tolik rozšířený v dubu a reggae.
Pedal
Pedal je softwarovou obdobu kytarových pedálů a simuluje klasické stompboxy. V jeho nabídce jsou hned tři typy pedálů: overdrive, distortion a fuzz. Použití je opět velmi rozmanité, ale osobně přidávám s lehkým nastavením jak na bicí, tak na synťáky pro doplnění "špíny" a distorze. Použít lze ale i na vokály a samozřejmě i kytary.
Multi editace MIDI
Na přidání této funkce, po které volal nejeden uživatel, jsem se hodně těšil. Trochu to trvalo, ale konečně v "desítce" můžete pracovat s více MIDI klipy najednou. V praxi to znamená, že můžete jednoduše ovládat více stop najednou v jednom zápisu. Tato úprava funguje jak v session, tak i v arrangement view.
Capture
Určitě se vám už někdy stalo, že jste jen tak jamovali a nápad se vám zalíbil natolik, že jste ho chtěli použít, ale zapomněli ho nahrát. Od toho slouží nová funkce Capture, která "naslouchá" vaší hře. Pokud zapomenete nahrát poslední pasáž, nebo se prostě jen rozhodnete poslední pasáž použít, postačí zmáčknout tlačítko Capture, kterým vložíte patřičný MIDI clip do zápisu. Také automaticky přizpůsobí tempo i časování nahrávce a vytvoří z melodie nebo rytmiky perfektní smyčku. Skvělá a velmi užitečná věc!
Groupy/Skupiny
Opět jedna z funkcí, která v Abletonu chyběla. Díky této funkci si zjednodušíte organizaci práce v rámci projektu a budete moci slučovat již vytvořenou skupinu v další skupinu. Díky za ty dary!
Note chasing
Nová funkce, která umožňuje přehrávat MIDI zápis z jakékoliv její části. Není třeba pouštět celý klip.
Oblíbené
V minulosti jsem to řešil všelijak a jednotlivě vytvořené racky, nástroje či efekty jsem měl rozeseté všemožně v nedohledatelných složkách. "Desítka" opět přišla s vylepšením i v tomto směru a nyní nabízí záložku Oblíbené, ve které si lze jednoduše a na jednom místě uložit oblíbené zvuky a efekty.
Pojmenování vstupů a výstupů
Je konec hledání, který kabel kam vede, ze kterého výstupu je směrován na jaký vstup a kde je naroutován jednotlivý kanál. Chcete použít vstup ze syntezátoru, mikrofonu nebo třeba z drummachine? Live 10 nyní umožňuje jednoduše pojmenovat vstupy i výstupy podle aktuálně používaných nástrojů.
Nové knihovny zvuků
Live 10 nabízí novou kolekci zvuků a je opravdu pestrá, ale osobně kromě bicích kitů moc nevyužiji. Knihovny byly navíc reorganizovány, takže je jednodušší najít to, co právě hledáte.
Max for Live
Výbornou zprávou pro milovníky Max for Live je, že byla tato technologie nyní plně integrována v Live10 Suite. Navíc obsahuje nové nástroje a funkce. Samotné používání Max for Live je příjemnější. Rychleji se načítá, využívá méně CPU a jednotlivé nástroje se více podobají ostatním nástrojům Ableton Live. Umožnuje také lepší spolupráci s externími syntezátory a dokáže odesílat a přijímat sériovou komunikaci SysEX.
Vylepšený mixing
Vylepšení se týká zejména v možnosti ovládání spodních frekvencí na EQ Eight až na 10 Hz oproti původním 30 Hz. Vylepšení se dočkal i nástroj Utility o záporný gain, který lze nastavit do nekonečna. Přibyl také přepínač do mona s možností nastavení ořezání určité frekvence. Ideální na master, kopák a basu.
Co nového při použití s kontrolerem Push?
I Push se dočkal vylepšení ve funkčnosti s Ableton Live 10 a musím uznat, že práce s ním je jedna radost. Má nový step sequencer, kterým lze sekvencovat i hrát najednou. Pady lze rozdělit na dvě části, kdy horní část slouží k sekvencování a spodní část ke hraní na nástroje v reálném čase. I samotná vizualizace prošla změnami, zobrazení na displeji je ostřejší a přehlednější. Například při mixu můžete vidět spektrální analýzu EQ Eight, stejně jako vylepšené režimy Mid/side a Left/right EQ. Displej Push 2 nově také zobrazuje v reálném čase nastavování treshold a sidechain u Compressoru. Za zmínku stojí i možnost editace MIDI clipu přímo na displeji zařízení, vyladěné zobrazování parametrů a dalších průběhů efektů přímo na displeji bez nutnosti používat notebook nebo počítač.
Pokud mám vše shrnout, tak přechod na nový Ableton Live 10 určitě stojí za investici. Z vlastní zkušenosti mohu jen doporučit kombinaci s kontrolerem Push 2, který celou práci zjednoduší a hlavně zpříjemní. Pokud si stále pokládáte otázku, jestli se investice do Live 10 vyplatí a ani tyto řádky vás nepřesvědčily a stále váháte, pak máte možnost si na 30 dní Ableton Live vyzkoušet úplně zdarma. A to se všemi funkcemi nejvyšší verze Ableton Live 10 Suite.
https://www.ableton.com/en/trial/
foto: archiv