RECENZE
Juanita Juarez - Spa Boy
Nejdřív mi Dan Kafka tvrdil, že je to děsnej talent. Pak jsem slyšel jeho set, v němž byl i vlastní remix Silent Stream pro Skyline, potom se konečně seznámil i s prvním autorovým materiálem. Sečteno podtrženo - za dvacet let svého věku toho stihnul opravdu hodně! O kom, že je řeč? O čerstvém výherci našeho kola Red Bull Music Academy - Juanitovi Juarezovi. Jak jeho debut zní, napoví recenze, jaký mistr je - rozhovor.
Drum'n'bassovému podhoubí se v naší zeměpisné šířce stále hodně daří a kdo neudělal z radosti stojku po čtvrtém výlisku na labelu Stoika, ten ji rozhodně udělá teď! Proč? Ta čtvrtá Stoika dala totiž jasně najevo, že si Lukáš Turza aka Junaita Juarez zaslouží mnohem víc, než jen pouhé singlové náplasti. Odteď mohou všichni drum'n'bassoví fandové jásat, či dělat stojky, kotrmelce, hvězdy a přemety vzad, protože Lukášovi vychází konečně všech jedenáct skladeb pohromadě! Ochrannou ruku nabídl (díky dobrému vkusu u nás hodně respektovaný) label Quazi Delict Records a ještě předtím, než vás seznámím s tím, jak na mě albový Juanita Juarez zapůsobil, přiblížím vám rozhovor s mladým mužem, který se pod tuhle jedenáctku hudebních klenotů podepsal. Řeknu vám to na rovinu - dělat rozhovor s Lukášem, není vůbec žádný med! Zatímco ostatní diskžokejové či producenti na sebe sami horlivě sypají své úspěchy mnohdy z obou rukávů, Lukáš ve svých dvaceti letech působí neobyčejně skromným dojmem a každé slovo z něho musíte páčit téměř heverem (ještě, že jsem ho měl po ruce).
Takže Lukáši, jak si vlastně ty podlehl drum'n'bassovým rytmům a co bylo předtím, než sis vymyslel převlek Juanita Juarez? Vzpomeneš si ještě na tu dobu? "Jasně, že jo - ono to zase není tak dlouho. :) Někdy v roce 98'jsem o polámaných rytmech neměl ani páru. V tý době mi bylo patnáct a já poslouchal kytarovky, jako třeba Nirvanu a vůbec mě grungeová muzika hodně bavila. K drum'n'bassu jsem se dostal tak nějak přes počítače. Stáhnul jsem si pár setů, od kamarádů jsem získal nějaký drum'n'bassový kompilace a tak si mě snadno tenhle styl získal na svou stranu." Takže v patnácti si začal drum'n'bass poslouchat, ale krátce nato už se na trhu objevil i tvůj první autorský materiál. To vzalo docela rychlý spád... "Taky mě překvapilo, jak rychlý otáčky to všechno nabralo, ale mělo to přirozený vývoj. Nejdřív jsem si v jednoduchých trackerech a počítačových prográmcích začal tuhle muziku osahávat a dělat první pokusy. Večer jsem občas zašel do Punta (to mám mimochodem tři minuty od domova) poslechnout si pražský DJe a taky tak nějak nasát atmosféru tohohle stylu. Když jsem začal sám tvořit, nosil jsem klukům do pořadu Šlahoun (a později Inklubátor) svoje prvotiny a takhle jsem se vlastně seznámil s Pierrem Benešem. Ten mi mimochodem tehdy věnoval kompilačku Jungle Is Massive, jíž právě čerstvě vydával, takže jsem měl zase možnost srovnávat... Když na Intellygent Recordings v roce 2000 přišli s myšlenkou vydat další výběr a sice Beat Case, sestavoval ho jeden z otců českých d'n'b producentů - Frenzy. Tehdy si kluci vzpomněli i na mě a shodli jsme se, že tou nejzajímavější, kterou jsem měl rozdělanou, byla Shaolin Tactics. Takhle se tedy vlastně projekt Juanita Juarez narodil." :)
Vzpomínám si, že jsem tvůj převlek poprvé zaregistroval v souvislosti s remixy populárního Lucky Boye ze Samotářů. Jak to bylo dál, začaly se hrnout nabídky na remixy? "No, hrnout zrovna ne, to je asi silný slovo - kromě Lucky Boye mi až letos vyšly remixy pro Skyline a EOST nebo trnavské Veneer, kterým jsem přemíchal Celý svet si ty. Díky Pierrovi jsem se ale seznámil s Matoušem Godíkem, skrze něho jsem zase přišel do styku se softwarem, který jsem dosud neznal a tak jsem se učil na dalších programech. Zásluhou Intellygent Recordings mi pak vyšla další skladba na výběru Prague Loves Paris a Clouseau, o jejíž remix se postaral Touchwood, tu mi vydali kluci z East Authentic. Pak ještě ta Stoika a to je tak nějak všechno." :)
Vy, co jste měli to štěstí, že jste se letos v květnu promačkali do Punta Azul, kde se album Spa Boy křtilo, jste možná stejně jako já byli překvapeni z faktu, že Juanita Juarez není jen poměrně úspěšný producent, ale že obstojí i v roli diskžokeje. Takže Lukáši, jak je to vlastně s tvým DJingem? "No, rozhodně nemám DJský ambice. Obzvlášť teď při škole si nedokážu představit, že bych každý pátek a sobotu někde hrál. Letos jsem tedy kývnul jen na Cosmic Trip, kam bych jel stejně i jako pouhý návštěvník. Chtěl jsem tak trochu podpořit vydání desky, ale určitě si zkusit i reakci publika a jak nám to vlastně s Charlottou naživo půjde. Byla to taky obrovská výzva - konkrétně ta bláznivá představa, že budu hrát asi podruhé vůbec, a to rovnou před starými harcovníky, jako je třeba Teebee."
Tedy pokud někdo bude mít to štěstí, že tě v klubu uslyší, co vlastně v tvém setu najde? Jaké máš oblíbené labely? "No, rozhodně nechci hrát skladby od cizích lidí, který má každý možnost si koupit v obchodech s muzikou. Můj DJing je postavený na tom, že hraju skladby svoje, plus věci, které vydali mí kámoši, jako třeba Resound z Finska, Psidream z Kanady nebo Denius z Pardubic. To je taky důvod, proč hraju z CDček a ne z vinylů. Zatímco bych čekal třeba rok, než ten track někde vyjde, ze známosti ho mám takřka druhý den... Na Cosmic Tripu mi navíc přes efekt zpívala Charlie One a fakt jsme si ten set oba užili..." :) Když jsme u té Charlotty, někdy mám pocit, že už je u nás trochu "přešarlotováno", že když chce nějaký nováček vydat album, dá se říci, že Charlie je skoro povinná. Jaký ty máš na to názor? To tu opravdu není nějaká šikovná česká holka, která by posluchače zaujala neoposlouchaným hlasem? "Víš, ono je to trochu jinak. Když jsem s Charlie nahrával Too Good To Waste, uvědomil jsem si, jak moc se svým hlasem umí pracovat, jaký má feeling a jak skvěle umí improvizovat, protože to jsou přesně ty věci, který ti ve finále spoustu usnadní. Někde jsem slyšel, že mít Charlottu ve skladbě, je to samé, jako použít Roland 303 - to mi přišlo hodně zábavný. Kromě toho jsem ji jako zpěvačku rozhodně nezneužíval, na desce najdeš i Terezu Nekudovou a Lindee, takže hlasová pestrost je tu opravdu zaručena."
Drum'n'bass Lukáš nejenom skládá a hraje, ale také se stará o to, aby se informace o tomto stylu dostaly mezi širší veřejnost. Už několikrát jsem se setkal s tvými články v časopise ULTRAM:X... "To je pravda, mám pocit, že člověk, kterýho tenhle styl baví, by se měl o zajímavých DJs nebo producentech něco dozvědět, takže jsem rád, že můžu čtenáře s těmi novinkami seznámit. Ne každý tu má třeba přístup k magazínu Knowledge... Čas od času budu také vysílat v pořadu pro mladé - Čajovna, který chytneš na stanici Vltava. Měl bych tam mít hosta, představit skladby, které mě momentálně baví a jsem moc rád, že vedle kultovního Rádia 1 nezůstal vůči taneční scéně slepý ani Český rozhlas." Žasnu nad tím, jak to dokáže pan Juanita všechno stíhat. Umí on vůbec ještě odpočívat? :) "Určitě, odpočinek je nutnej a pokud chceš znát můj recept, pak ideálním způsobem, jak si vyčistit hlavu, je jízda autostopem po Jižní Evropě. Španělsko, Francie, bez počítače, bez muziky, to je vážně paráda! Občas zajdu taky do kina - třeba brazilský film Město bohů, ten můžu doporučit úplně každýmu."
Když jsme u těch doporučení, jaká muzika tě vzala v poslední době? "Já neposlouchám jenom d'n'b, to by mě asi nebavilo. :) Z posledních CDček mě potěšili třeba Islanďani Múm, německý downtempař Ulrich Schnauss, remixy soundtracku právě k Městu Bohů, objevil jsem americké funkové kingy Leroye Hutsona nebo Alana Hawkshawa; z brazilské hudby konkrétně nejvíc asi Jorge Ben Jor, Antonio Carlos Jobim nebo Joao Gilberto. Z Čech určitě ZKA4T, a nejčerstvěji Khoiba a Close Encounter - to je přesně ta hudba, která mě bere za srdce!" Já už se teď těším na procházku Lukášovým debutem, takže mu v tuto chvíli děkuju za rozhovor a vzhůru do světa polámaných rytmů! Moc se mi líbí už krabička, z níž CD vyndavám. Je opravdu zajímavé zjistit, že dneska nepotřebujete k propagaci vyrábět drahé booklety. Ony totiž úplně stačí dvě oboustranné samolepky (design mimochodem vyrobil náš další d'n'b mág - Igraczech), aby se na ně vešlo co nejvíc doprovodných informací a účel je přitom splněn stejně - smekám nad originalitou!
Brooklyn Heights, skladba, jíž si Juanita Juarez vybral pro úvod do alba Spa Boy, by klidně mohla být jedenáctým trackem poslední desky od Omni Trio - Even Angels Cast Shadows. Už úvodní mořské vny slibují, že nás čeká bezstarostná relaxační nálada, tolik v dnešní době potřebná. Překvapivé jsou bicí automaty, jež zní až příliš opravdově, jako by se snad za pravé bicí usadil sám náš mistr pro polámané rytmy - Radek Bureš. Doprovodný klavír si libuje ve vysokých tóninách, vy se díváte do azurového nebe, jak se obláčky různých tvarů přesouvají z místa na místo a je vám moc příjemně po celém těle. Něžný úvod pro rozkoukání ve zlomeninách nemohl být lepší...
Jako ideální kontrast vůči tomuto snivému začátku pak působí hned druhá I'm In (MP3). Je jasné, proč tolik zabodovala u recenzentů britských časopisů Muzik a Knowledge, sám jsem byl svědkem toho, jaké peklo na parketu dokáže způsobit. V čem je tedy její výjimečnost? Těžko říci, ona je totiž výjimečná úplně ze všech úhlů pohledu. V první řadě přichází vražedné tempo, kdy s úsměvem vzpomínám na doby mých prvních d'n'b kompilací Artcore či Goldieho prvotinu Timeless - ten posun je za těch sedm let opravdu znatelný... Vychutnejte si také přechod v krátké ukázce! Sice ho dnes už také pár producentů používá, ale po diskžokejově dlouhém pásmu, kdy se beaty mění opravdu jen vyjímečně, je tenhle energický fígl zárukou toho, že parket opět ožije. Originální bublavá basa (jen ji zkuste schválně dnes nekopírovat...), soulové útržky vokálů, jemné filtry v odlehčení, to všechno je tu zárukou rozesmátých tvářiček, rozmáchnutých končetin a zběsilého tempa tanečníků. Jedním slovem - skvost!
Is This Juarez? byl několikrát prezentován, jako jediný Juanitův rovný track. Problém je v tom, že Lukáš vyloženě rovný track prostě udělat neumí. :) I když je v houseovém 4/4 rytmu, on ho ještě různými kudrlinkami a příkrasami dokáže poměrně úspěšně pokroutit a zašmodrchat, aby se nestal jen jednou hloupou "tuckou". Úvodní smyčky na mě působí, jako by se snad jednalo o sampl z některých postarších Faithless, který si Sister Bliss sama vykouzlila... Těžko říci, kde se nechal Juanita inspirovat. Nechybí krátké ufňukané hlasové útržky miminek, na něž už si začínám u "mistra" zvykat, ostré zvuky létají ze strany na stranu a i tenhle útěk do jiného stylu zní hodně vydařeně a netradičně. Jako kdyby si jungleový pan profesor nasadil brýle a ukázal houseovým studentíkům, co se dá také spolu zkombinovat...
Čtvrtá Tyna na mě působí poněkud synteticky, poněkud uměle, možná i malinko zastarale. To vše do chvíle, než si za mikrofon stoupne Tereza Nekudová, kterou určitě znáte z kapely Skyline, a vdechne tomuto dílku ten důležitý punc živočišnosti. Její zasněný hlas se vznáší nad všemi těmi nulami a jedničkami, jež jsou napevno uzavřeny ve svých krabičkách, a přidává na zajímavosti. Přesto je nutné smeknout nad Lukášovými kombinačními schopnostmi - těch bubínků, virblů, perkusí a hi-hatů se tu míhá opravdu moc a on hravě všem určuje pevný jízdní řád, tak aby se nikde nesrazily.
Off My Mind (MP3) je absolutně nejdramatičtějším trackem desky, navíc tu najdete naprosto ojedinělý rytmus, který mu vévodí. Hodně kovové spodky se zajímavými záseky, naprosto ignorující nějaké trendy. Pokud si je budete umět v hlavě odmyslet, získáte tak úžasný doprovod, utkaný z táhlých ploch v tajuplné atmosféře, které by pro filmový materiál byly rovnocenným partnerem. Juanita představuje také další vokalistku, kterou je drum'n'bassovým nadšencům dobře známá Lindee. Tu zahalil k nepoznání do elektronického hávu a pro mě tak vznikl bezkonkurenčně nejlepší track desky. Mísí se v něm kumšt s obrovskou dávkou citu.
Jako zasněná "bukemovka" se prozatím tváří šestá Rhodes Island. Ne ovšem nadlouho, po minutě začíná pomalu tenhle track stále více drsnět a hrubnout a ambice na umístění u Good Looking se rozplývají tak, jako pára nad hrncem. Optimismus a prostor pro rozhoupání rozdováděných tanečníků čiší z každého tónu a v okamžiku, kdy se mikrofonu chopí znovu Lindee, je jasné, že liquid funkový trůn je u nás napevno obsazen (snad jen údajně pardubický Denius by Lukášovo kralování mohl v budoucnu ohrozit)! Linda tu působí opravdu sexy a i přesto, že jsem její příliš tvrdé Slovenčině ještě stále nepřišel na chuť, tady jsem se zamiloval - ten hlas sem prostě patří, jako poslední chybějící kostička do Lukášova už tak příliš dokonalého drum'n'bassového puzzle.
Tolik vyzdvihovaná (a Rádiem 1 snad až příliš omílaná) Too Good To Waste (MP3) s Charlie One v hlavní roli představuje vedle Juanity i jeho finského kamaráda Ilpo Kärkkäinena, jenž tvoří pod jménem Resound. Ačkoliv je tenhle track také jiný, než jádro Lukášovy tvorby, na mě moc silný dojem neudělal. Příliš rozvláčný úvod a příliš mnoho zastavení (tolik nepříjemných v tanečním dovádění) snižuje u diskžokejů už předem míru hratelnosti. Charlie One je sice velkým tahákem a tradičně bezchybná, ale bohužel už sama sobě nasadila laťku výkonu tak vysoko, že tady ji v žádném případě nepřeskakuje a za celým spojenectvím cítím spíše snahu o přilákání dalších posluchačů... Světlým okamžikem téhle skladby je pro mě jedině unikátní odfiltrování syntetického zvuku...
Angular Adjustment dává nahlédnout pod pokličku Lukášových ranných prací - tomuto tracku už jsou totiž dva roky. Hlavně po zvukové stránce je tenhle albový adept zcela odlišný. Při poslechu je zajímavé sledovat, jak si každý nástroj jen nenápadně ohledává své teritorium, teprve se rozkoukává a zkouší kombinace se svými sousedy, aby se po třech minutách s velkou vervou vše zvrhlo do přehledného reje a zasetá zvuková semínka rozkvetla v plné kráse k úplné dokonalosti. Pro zpestření je tu i klarinet Vojty Špačka, skladba má spád, vše do sebe logicky zapadá, vše se vyvíjí, k dobru přispívají i krátké hlasové fragmenty, které zní, jako by byly posbírány z nějakých dramatických filmových příběhů. Kromě poněkud zastřenějšího zvuku není po dvouletém prachu ani památky...
Tampere Lullaby by s trochou dobré vůle mohla pocházet klidně z pera Aphexe Twina a umožňuje nám na chvilku spatřit Lukášovu experimentální tvář. Jde sice jen o pouhý záblesk, ale přesto je cítit radost z tohoto experimentování se zvukem. Naprosto nehitové rejstříky kláves se prolínají s ostrým skřípotem a syntetickým bubláním, jako rytmický podklad poslouží po delší odmlce breakbeatové spodky a k tomuto studiovému zmatku se ještě ke všemu podařilo autorovi znovu vměstnat i hlas Charlie One. Lituji jen kratší stopáže, skrze níž se track nezvládá více rozvětvit a tak se s nepatrnými obměnami stále jen opakují již nastíněné motivy...
Když jsme u toho času, tak předposlední Overdrive Me Home (Friends From Now On) je ještě kratší. Minuta padesát je přesně ten prostor pro závěrečné outro. Ten delší kousek už je totiž pouze bonusový. Závěr se vším všudy - poprvé zcela bez beatů, nežný ženský hlas plný vrnění, koberec utkaný z táhlých ploch, rozfázované zvuky, mlžná neprobádaná nálada, to všechno tu je citlivě rozprostřeno do poutavého příběhu.
Ten zmiňovaný bonusový přídavek ukazuje Juanitu Juareze pouze coby remixéra. Tentokrát si dovolil přemíchat skladbu Something Special (MP3) od projektu Close Encounter, což je hudební převlek nejmladšího z bratří Parmů - Viktora. Barva bicích zní opět hodně "živě", dynamika je tu přímo hmatatelná, mistrovsky je vokál elektronicky upraven do netradiční podoby, perfektní jsou také nekopírované přechody bicích. Docela by mě zajímal originál, z kterého se čerpalo, ale jak znám Juanitovy remixy, asi jen opravdu těžko zůstal kámen na kameni. Tenhle kabátek je slušivý, hodně letní, ale uplatnění najde i v blížícím se (snad ne příliš sychravém) podzimu!
Závěr: Jsem nadšen - pokud zní debut takhle, jak bude vypadat další, logicky vyzrálejší album za rok, za dva? Přeji Quazi Delict Records co nejvíce prodaných desek venku, protože našeho "chlapce ze sauny" v jeho dvaceti letech ta strmá kariéra stoprocentně čeká a je jen otázkou, které z prestižních vydavatelství zareaguje jako první. Doufejme také, že zatím skromný a talentovaný Lukáš zůstane stále s nohama pevně na zemi a bude nás dál zásobovat stejně kvalitními tracky, které napsalo samo srdce...
Myclick
Bodové hodnocení: 8/10
Juanita Juarez - Spa Boy (tracklist)
1. Brooklyn Heights
2. I'm In (MP3)
3. Is This Juarez?
4. Tyna
5. Off My Mind (MP3)
6. Rhodes Island
7. Too Good To Waste (MP3)
8. Angular Adjustment
9. Tampere Lullaby
10. Overdrive Me Home (Friends From Now On)
11. Close Encounter - Something Special (Juanita Juarez Rmx) (MP3)
Vydal: Quazi Delict Records (2003)
Web: www.juanita.mp3records.cz