RECENZE

 

DJ Vadim - U.S.S.R.: The Art Of Listening

Když mi v tom přefestivalovaném létě DJ Vadim "proklouzl" mezi prsty, dlouho jsem si svou neopatrnost vyčítal! Asi jsem se tenkrát na ten Hip Hop Camp měl podívat, záznam z Paskvilu naznačoval, že to byla skutečně jízda! Když jsem se dozvěděl, že pan Vadim Peare zamíří i s početnou partou Russian Percussion tentokrát do Roxy, chtěl jsem se na něho připravit. Tak jsem si užíval jeho zatím posledního alba a příjemně se mi při něm psalo...

 

DJ Vadim - U.S.S.R. The Art Of Listening - coverZačal jsem psát tuhle recenzi a najednou pohyb na klávesnici ustal. Vždyť kromě psytranceového projektu Transdriver a estonské dvojky Rulers Of The Deep, jsem si nemohl vzpomenout na nikoho dalšího, kdo z bývalého Svazu sovětských socialistických republik vstoupil do našeho povědomí tolik, jako právě DJ Vadim. Ten však oba zmiňované ještě o dost převyšuje. Nejenom, že má za sebou košatější historii, ale vydal už také spoustu autorského materiálu a navíc bezkonkurenčně nejvíc cestuje se svým koncertním programem po celém světě. Určitě dost na to, aby slabší povahy začaly hloupě závidět. :) Kdopak se nám to tedy skrývá pod přezdívkou DJ Vadim?

DJ VadimVadim Peare a hip-hop - dvě věci, které do sebe až příliš těsně v 80. letech zapadaly jako puzzle. Vadim však nestál o to být pouhým pasivním posluchačem, chtěl zkusit své vlastní nápady také nějak zhmotnit. Problém je, že v dnešní době se k samotné realizaci bez sampleru prostě neobejdete a tak v roce 1992 Vadim svůj první sampler chtě nechtě kupuje. Teď ale jak dál? Sampler máte, nápady také, ale ať už přímo, nebo nepřímo vás ovlivňuje hudba těch druhých. Vzory se mu tak stali dva produkující diskžokejové - Japonec Krush a Francouz Cam. Na objevení svého ideálního zvuku a laboratorní bádání s elektronickými vymoženostmi si vyhradil tři roky a tak první EP s názvem Abstract Hallucinating Gases bylo v roce 1995 hned následováno dalším - Headz Ain´t Ready. Vadim si samozřejmě uvědomoval, že jako začínající autor to bude mít ve svých končinách hodně těžké a tak si oba své počiny vydal na vlastním labelu Jazz Fudge. O tom, že to vůbec nebyl špatný nápad, a že jeho muzika se zřejmě poslouchat dá, se mohl přesvědčit záhy. Rok nato totiž podepisuje kontrakt s prestižním vydavatelstvím Ninja Tune!

DJ Vadim14. října roku 1996 už zde vychází jeho album U.S.S.R. Reportoire (The Theory Of Verticality), které rozhodně Vadimův původ nikterak neskrývá. Dvacet šest tracků s abstraktními zvuky, hip-hopovou náladou a vlastní recepturou přijala kritika s nadšením a Vadim tak obzory kvalitního labelu ještě více rozšířil. "Ninjové" však netušili, že jedno album mu rozhodně nebude stačit. :) Pod pseudonymem Andre Gurov tak znovu na své vlastní značce vydává rok nato desku s všeříkajícím názvem A New Rap Language. Lidem se Vadimova první albová práce moc líbila a tak si u Ninja Tune dali dvě a dvě dohromady a nabídli svým interpretům jeho práce k přemíchání. V lednu 98´tak pod hlavičkou U.S.S.R. Reconstruction vychází dalších čtrnáct tracků, pod nimiž jsou podepsána skutečně hvězdná remixérská jména, jako Kid Koala, Silent Poets, DJ Krush, experimentátoři Oval, Techno Animal a další. Vadim je také doplnil o své ranné práce.

The Scratch PervertsJeho druhé autorské album, kdy získal znovu důvěru Ninja Tune, se objevilo pod názvem U.S.S.R.: Life From The Other Side v září roku 1999 a bylo zajímavé hned z několika důvodů. Jednak si na pomoc přizval slušnou řádku hostů (namátkou můžeme jmenovat The Scratch Perverts, El-P.ho z Company Flow, blýsknul se tu i DJ Premiere) a tihle interpreti, kritikou zařazováni do hanlivé škatulky "Commercial Rap", byli jeho zásluhou zabaleni do tak netradičních kabátků, že ho undergroundová společnost přijala konečně s otevřenou náručí. Deska však byla zajímavá i z jiného důvodu. Sarah Jones si ve skladbě Your Revolution pustila tak moc pusu na špacír, že track jednoduše neprošel skrze regulační agenturu FCC, která v USA bedlivě hlídá, co do vysílání nasadit a co ne, a Vadim se tak s prostorem v rádiu mohl definitivně rozloučit. Protože desky jsou vydávány hlavně proto, aby si je někdo kupoval, potřeboval tak trochu rozvířit stojaté vody. Při této příležitosti dal dohromady živou kapelu The Russian Percussion, jíž tvořili DJ Mr.Thing, Killa Kela (ten vystupoval u Vadima jako beatbox), role MCho byla svěřena člověku, jenž si říká Blu Rum 13 a klávesistu Johna Ellise doplnil samozřejmě i on sám, s bariérou šikovných mašinek v zádech. Vystoupení byla pojata takřka megalomansky - celé dvě stovky se uskutečnily ve čtyřiadvaceti zemích, převládala Evropa a Severní Amerika. Vadim začal jít nahoru a okolí vůči němu nezůstalo slepé.

Yarah BravoSpolupráci nabízeli téměř všichni a on se tak za svůj život prozatím spojil s Public Enemy, Morcheebou, Ed Rushem, Paulem Wellerem, dokonce i s Kraftwerk. Protože si vážil vokalistů, jež s ním na jeho deskách spolupracovali, vyšel jim vstříc i s produkcí jejich vlastních alb. Sedmi tracky se tak mohl pochlubit jeho dvorní MC Blu Rum 13 a v roce 2001 dal dokupy osm skladeb alba If Child Is Art, Growing Up Is Becoming An Artist další své spolupracovnici - Yarah Bravo. Překvapením byla jistě produkce dvou příspěvků pro německou hip-hopovou partu Total Chaos a úspěchy sklízel i se španělskými hip-hopery 7 Notas 7 Colores. Těm se podílel produkčně hned na dvou deskách a zároveň podpořil i sólové album jejich frontmana Mucho Mu. Při tomhle zápalu si ovšem nacházel čas i na přemíchání materiálu těch druhých a rozptyl byl skutečně široký. Od The Cure a Gus Gus, přes stylově blízké DJ Food, Krushe a The Herbalaiser, až po Francouze Rubina Steinera. Podporu rádia také nezanedbával, takže čas od času se ukázal v bitském Radio 1, kde prezentoval vlastní nahrávky a hudbu, kterou má tolik rád. Pokud jste skutečnými Vadimovými fanoušky, asi je zbytečné vás upozorňovat na to, že kromě vlastní tvorby byl také po boku Kevina Martina, Dave Cochrana a Alexe Buesse členem seskupení The Bug a podobně jako Karel Gott :) je i příležitostným malířem (odtud zřejmě velmi zdařilé booklety jeho alb).

 The Russian PercussionZajímají vás jeho plány do budoucna? V první řadě pracuje Vadim na dalším albu Yarah Bravo a také by rád vydal pro ty, jež se na jeho živá vystoupení nedostanou, album The Russian Percussion Live. Pokud byste však dali přednost koncertu, neváhejte - stačí juknout na jeho web: http://www.djvadim.com a vybrat si, kde letos strávíte dovolenou. The Russian Percussion Tour nám totiž putuje takřka za humny a prázdninový pobyt v některém z francouzských letovisek by vůbec nemusel být marný. Abyste na živý záznam byli dostatečně připraveni, rád vám přiblížím, co najdete na jeho posledním počinu. Už potřetí v historii upozorňuje na Vadimův původ a mistr si ho tentokrát pojmenoval U.S.S.R.: The Art Of Listening.

Motion ManTill Suns In Your Eye nám album otevírá. Pro Ninja Tune jsou tu znovu jejich pověstné povídací dialogy (třeba Mr. Scruff nebo Kid Koala, ti oba si na nich takřka udělali jméno). Rytmické povídání netrvá příliš dlouho a Motion Man se nám svěřuje se svými názory. Netradiční je krátké ticho po odzpívaných frázích, kdy trpělivě čekáte, jestli bude mít Motion Man ještě chuť do dalších hovorů. Nepřekvapí záliba v konopí s poctivým vydechováním kouře, Vadim přidal k dobru spoustu neoposlouchaných efektů ze své zvukové banky a na nudu příliš času nezbývá...

Dvě V jsou podepsána pod druhým příspěvkem. Vakill a Vadim jsou těmi, o nichž se mluví. :) Po hudební stránce není v It´s On (MP3) nic převratného a Vadim vyrobil spíše doprovod k Vakillově povídání, jako by ho snad v jeho monologu nechtěl rušit. Pod ním zní útržky ženského hlasu stále dokola, ten dosahuje sice až operních výšek, ale neskutečně z celkové atmosféry vybočuje. Opravdu kontrast ke všemu ostatnímu! Závěr je excelentní - tyhle scratche mu musí závidět i náš velemistr Wich.


Yarah BravoShe Who Is Tested tu máme v podání vokalistky Yarah Bravo z jeho živé kapely Russian Percussian. Než dobrou zpěvačkou s libým hláskem, je Yarah spíše zdatnou raperkou, která bez mediální podpory strčí do kapsy všechny ty Missy Elliott a Ms. Dynamite, s honorářem několikanásobně menším. :) Její hlas je hodně hravý, slůvky pohazuje lehce ve vzduchu a vás ta hravost začne bavit. Skoro máte chuť si s ní popovídat. Vadim nezahálí, pod hlasem staví nové a nové základy této skladby a ta stále kvete a těží z temperamentu hlavní aktérky. Vtipné je i závěrečné vyšeptávání, ale to už jsme vtaženi do tracku následujícího...

Čtvrtá Combustible je hodně líná a nesměle se vlekoucí hip-hopovou nahrávkou, proto jako kontrast působí chrlení textu partou Gift Of Gab. Vadim vkusně poslední slabiky opakuje s použitím delay efektu. Můžete si názorně povšimnout, jak je jeho hip-hop odlišný oproti produkci třeba Public Enemy, Dr. Dre, Snoop "Doggy" Dogga a dalších. Jeho tracky mají nečekaně moc zvuků a efektů, které se s nosnými figurami mísí a pozornost soustředící se na chytání textu příliš rozptylují...

V Ghetto Rebels se mikrofonu chopil Philife Cypher a znovu máme důkaz, že takovou palbu slov ze sebe v životě "bílý muž" nedostane. Toho bych nechtěl potkat ve tmě a pohádat se. :( Jednoduše vás utluče argumenty. Po hudební stránce spousta svištivých ruchů, jako z nějakého sci-fi filmu, jež nahánějí skoro strach a opravdu výrazné basové vybrnkávání, kdy vám téměř rezonují reproduktory. Výtečné jsou i ženské, soulově zabarvené hlasy, které ukazují, jak moc se dá z téhle báječné muziky ještě stále těžit a jaké kombinace lze vymýšlet...

Killa KelaSympatickou stopáž (4:44) má šestý track s názvem Revelations Well Expounded (MP3). Jde o první a jedinou instrumentálku alba. To, co se tu děje, jsem vám prostě do té MP3 ukázky vměstnat musel. Tenhle kousek totiž instrumentální být musel! Jednoduše proto, že 50% rytmické složky je vytvořeno šikovnou pusou. Když si vám za mikrofon stoupne šikula Killa Kela, ušetříte za mašinky. To, co umí ze sebe vykřesat, nad tím zůstává rozum stát. Vadim mu citlivě připravil prostor, ten jen odborně nazdobil pár kudrlinkami, ale jinak tu vše cvaká, bouchá, chřestí, píská a vrčí pouze zásluhou tohoto human beatboxera... Příjemné ozvláštnění desky!

The Harp Song, pt.2 těží samozřejmě nejvíce z doprovodu harfy a už tady si uvědomuju, jak moc Vadim do rodiny Ninja Tune patří. Na kolika světových labelech jsou otevřeni takovému experimentování, jež nám tady ruský génies předvádí? Harfu doplňuje hodně procítěný hlas v povídací rovině, který nás seznamuje s tím, proč zrovna tenhle track zní tak, jak zní. Bez scratchingu bychom se u Vadima samozřejmě neobešli, ale nijak se to s ním zde nepřehání. Přeci jen harfovému doprovodu zas až tolik nesluší. :)

DJ VadimThe Pacifist už podruhé Vadimovi obohatila Yarah Bravo. Znovu můžete obdivovat jakou rychlostí ze sebe jednotlivá slůvka sype, znovu vás může pohladit její sexy hlásek plný příjemného kňourání a po hudební stránce je tu cítit atmosféra jazzových klubů. Vše zní tak, jako by se ve studiu improvizovalo a Vadim nechával ruce rozehrát podle své momentální fantazie a jen tak mimochodem zapnul nahrávací zařízení. Občas nečekaně zazní posbírané hlasové samply pro doplnění celku, příjemná je i lehounká perkusová linka, která svým klepáním ještě více udržuje vaši (už tolik zvýšenou pozornost) z toho, co se právě ve skladbě děje.

Co myslíte, že se stane, když si dají schůzku dva zdatní diskžokejové? In Control, vol. 3 (MP3) je přesně o tom - celý svůj čas totiž Vadim a DJ Plus One využili k tomu, že šoupají deskami sem a tam a užívají si, jak tyhle deformace hlasů zní... Scratching je tu na prvním místě a oběma to jde výborně! Abyste věděli, kdo že nám to vlastně hraje, jsou sem vměstnány krátké samply, v nichž se nám oba představí. Úplně si představujete, jak moc jejich hbité prsty lomcují s mixážním pultem. Tohle bych rád viděl naživo - obzvlášť, když je stopáž jen pouhé dvě minuty. Příjemné zpestření už tak bohaté desky!

DJ VadimTaa Fun Aiye srší zase přehlídkou Vadimových mašinek a poodkrývá roušku, vedoucí do jeho studia. Nikdy neodhadnete, co nás může čekat - Vadim si dělá co chce a zvuky na sebe vrství tak, jak ho zrovna napadne. Ačkoliv tu jsou za mikrofonem Ade Soma a Gruff, ještě máme spoustu možností pro nasátí autorových instrumentálních partů. Důraz je tu kladen zejména na různé bubínkové variace, všechno chřestí, bublá, kytara zní jako zvuk orientálních sitár - opravdu kouzelný a hravý song, jenž překvapí častými změnami nálad i rytmických skládanek.

Who Me Vadimovi napsal Demolitian Man a je zábavné pozorovat, jak moc se vokáloví přispěvovatelé na této desce liší. Tenhle má hodně velký ragga feeling, žvatlá opravdu měkce, spíše než o hudbu jde tady o vyjádření toho, co Demolition Mana tíží. Muzika tedy není příliš výrazná, stále se opakují tytéž motivy, občas Vadim vše zastaví, snad aby posluchači zvedli na chvilku hlavu s dotazem: "co se to stalo?", ale po dvou vteřinách pokračujeme zase dále. Pro mě tak trochu zbytečný track... Tohle opravdu není můj šálek kávy a tipnul bych si, že Who Me byla nejrychleji napsaným dílkem alba!

Mucho MuMucho Mu, frontman 7 Notas 7 Colores, Vadimovi hlasově vypomohl se skladbou The Correct Size. Skoro, jako by mu Vadim chtěl pomoci, aby se tu cítil jako doma, připravil mu hip-hop s prvky latinskoamerických melodií. Klasická španělka Gruffa Rhyse (toho znáte možná i ze spolupráce s bratry Kahunovými) tak vybrnkává ty nejvyšší a nejtklivější tóny, Mucho Mu převaluje každé slovo na jazyku a každé mu přitom do pusy pasuje. Protože jde v tomto případě o pouhou nástrojovou smyčku opakovanou stále dokola, celek na mě působí dojmem, jako by ani Vadim u nahrávání hlasu nebyl a Mucho Mu si odrapoval svůj text někde v domácím prostředí a to, co z něho vyšlo, Vadimovi akorát poslal poštou... Každopádně výborný scratching, který létá z jednoho kanálu do druhého, nám skladbu pomalu uzavírá... Přesto mě "Správná velikost" příliš neoslovuje, nudím se a cítím odfláknutou práci - pouze pro doplnění CD! :(

Třináctá L´Art d´Ecouter (MP3), jak už název napovídá, je nazpívána pofracouzsku. Nejdříve úvodní scratching, potom stará francouzská nahrávka, se kterou také scratchuje, slyšíme typický harmonikový doprovod a potom už je vše v rukou, nebo spíš ústech party TTC. Oba rapeři si navzájem skáčou do řeči, Vadim místy jejich hlas odfiltrovává, k tomu se jako bonus objevuje čas od času nedokončený ženský sampl - opravdu velmi náročný track. V čem, že je ta náročnost? Množství nástrojů, samplů, scratchingu, ruchů a rytmických složek by každému zamotalo hlavu. Ve Vadimových skladbách má však všechno pevný řád. Představuji si to tak, že nejdříve všechen materiál roztřídí, vybere ty nejlepší momenty a pak už jen slepuje kousky hudební skládanky, dokud nedosáhne kýženého výsledku. Překvapivý je závěr - vše se vyklidní ještě více a zpěvačka, hlasově srovnatelná s Lauryn Hill z Fugees, nádherně se svým hlasem zaexhibuje. Barevný song, který má vaši pozornost snadno na háku...

Rev ChunkyThat Which Is Coming je plná roztodivných zvukových koláží a nejrůznějších nástrojových variací. Zatímco valná většina hip-hopově orientovaných umělců využívá hlavně silné basové linky a těží ze síly hlasů, které už ničím dalším nepřekrývají, Vadim dělá přesný opak. Sesbírané fragmenty a nejrůznější samply rozprostřel po celém stereopásmu a takto Rev Chunkyho za mikrofonem dokořenil. Ani jeho (místy hodně chraptivý) hlas však nezůstal původní. Občas ho různě filtruje a musí jen doufat, že takový zásah snad pravověrným hip-hoperům příliš vadit nebude. Autor má vybrané chování a tady působí, jako ten nejlepší šéfkuchař v pětihvězdičkovém hotelu - všeho jen s mírou!

Závěrečnou Edie Brikell, která se jmenuje možná záměrně podobně jako slavná písničkářka Edie Brickell, Vadimovi "odrapoval" MC Slug. Mistrův záběr je skutečně široký a tak sem bez potíží dostal havajskou atmosféru, jež přímo láká k bezstarostnému pohupování celým tělem. Slug pusu nezavře, chrlí ze sebe další a další slůvka jako kulomet, výborný je saxofon Andyho Rosse, který se nad tím vším ležérně nese, jako by chtěl Sluga přeci jen trošičku uklidnit. Příjemná hudební tečka!

DJ Vadim + The Russian PercussionZávěr: I když hip-hop není mým nosným stylem a někdy kroutím hlavou nad jeho momentální medializací, DJ Vadim se opravdu poslouchat dá! Tento ruský "hračička" má ve studiu vše pod kontrolou a navíc je obklopen lidmi, kterým příroda skutečně nadělila silný hlasový fond. Když tyhle dvě věci spojíte dohromady, vznikají skladby se spoustou nápadů a originálním přístupem. Chcete relaxovat od sevření ve stylových kleští? Zkuste to s Vadimem!

Myclick


DJ Vadim - U.S.S.R.: The Art Of Listening (tracklist)

1. Till Suns In Your Eye performed by DJ Vadim / Motion Man - 4:40 
2. It's On (MP3) performed by DJ Vadim / Vakill - 3:48 
3. She Who Is Tested performed by DJ Vadim / Yarah Bravo - 3:37 
4. Combustible performed by DJ Vadim / Gift Of Gab - 3:13
5. Ghetto Rebels performed by DJ Vadim / Phi Life Cypher - 5:37
6. Revelations Well Expounded (MP3) performed by DJ Vadim / Killa Kela / Ursula Dudziak - 4:44
7. The Harp Song, pt. 2 (Peare) - 3:15
8. The Pacifist performed by DJ Vadim / Yarah Bravo - 4:50
9. In Control, vol. 3 (MP3) performed by DJ Vadim / DJ Plus One - 1:52
10. Taa Fun Aiye performed by DJ Vadim / Ade Soma / Gruff - 6:04 
11. Who Me performed by DJ Vadim / Demolition Man - 4:25
12. The Correct Size performed by DJ Vadim / Mucho Mu - 4:46
13. L 'Art d'Ecouter (MP3) performed by DJ Vadim / TTC - 5:01
14. That Which Is Coming performed by DJ Vadim / Rev Chunky - 6:20
15. Edie Brikell performed by DJ Vadim / Slug - 3:37

Vydal: Ninja Tune (2002)

Web: www.djvadim.com

© 2003, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: archiv

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016