Filmová recenze: Vítejte v džungli

Vítejte v džungli, ať je jaká je. Beck a Travis jsou až po uších v problémech, ať se jim to líbí nebo ne. V poslední době jsem měl vůbec štěstí v neštěstí. I když se v tomhle filmu sem tam někdo sexuálně žádostivý mihne, růžové kalhotky rozhodně nenosí. Velitelce povstalců ani nadrženým opicím totiž tahle rozkošně zbytečná drobnost prostě nepřísluší.

Schwarzenegger: "Užij si to."

Jestli si guvernér v poslední době oblíbil nějaký film, určitě to nebyla oscarová podívaná ZTRACENO V PŘEKLADU, jak tvrdil Billy Crystal. VÍTEJTE V DŽUNGLI je na dnešní poměry sympaticky dřevní akční "béčko", které se nápadně podobá tomu, co v osmdesátých a na začátku devadesátých let točil pravděpodobně nejzajímavější politik světa Arnold Schwarzenegger. Ano, uhodli jste. Když jsem na začátku odstavce psal o guvernérovi, určitě jsem nemyslel guvernéra České národní banky. (To neplatí, vy jste se dívali!)

Pro diváky, co nezaběhnou stovku pod dvě minuty, je hned na začátku úvodní sekvence. Během ní má všem astmatikům dojít, že vymahač dluhů Beck (Dwayne 'The Rock' Johnson) je stylový frajer. Zaleknout se třetiny teamu z ligy amerického fotbalu? "Pche!" Křičí opovržlivě golfisti. A tak protože si fotbalisté zvolili variantu B (tu špatnou, horší než filmy Zdeňka Trošky), musí Beck použít sílu. Ne tu z Hvězdných válek jako Luke Skywalker, prostě obyčejnou hrubou masakroidní sílu.

Ještě předtím ale na chodbě potkává na zlomek sekundy Velkého Arnieho, který na něj sympaticky mrkne a zahlásí: "Užij si to." A Beck, potažmo The Rock, si to užívá. Byť si jako vymahač dluhů jen přivydělává na vytouženou restauraci (v pauzách mezi mlácením lidí si ostatně hbitě zapisuje recepty).

Byť se později dostává doprostřed jihoamerické džungle, na krku má nechtěného ukecaného parťáka Travise (Sean William Scott), uvědomělou velitelku rebelů Marianu (Rosario Dawsonová), krvelačné pohůnky místního šíleného magnáta (Christopher Walken) a... Oh, ano. V jisté chvíli má na krku i řvoucího opičáka, který si "zajišťuje dominanci".

Klíčem ke všemu se nakonec ukazuje být bájný poklad místního lidu v podobě trochu divné sošky. Akční komedie tak nabírá i špetku dobrodružné atmosféry z libovolného filmu s Indianou Jonesem. A ačkoliv teď je ta pravá chvíle, aby se na scéně zjevila Lara Croft (podmínky pro exkurzi do růžových kalhotek i sny mladých mužů po celém světě by byly rázem splněny), Beck si bohatě vystačí sám.

A opakuju znovu: Beck, potažmo The Rock. Bývalý wrestlingový zápasník se uvedl fantasy KRÁL ŠKORPIÓN. Pamatujete, čím na filmovém plátně prorazil svého času bývalý kulturista  Schwarzenegger? Bylo to fantasy BARBAR CONAN. Zvláštní souhra náhod, nemyslíte? Osud má holt smysl pro humor. Schwarzenegger měl své neherecké nedostatky a měl své klady (i když ty se omezily v podstatě jen na tři výrazy ve tváři).

The Rock je lepší! Je víc cool než kůl v plotě. Nesporně ovládá určitý herecký um a má i komediální vlohy. Lehce se mu podařilo zastínit Seana Williama Scotta (hrál Stifflera v PRCIČKÁCH), který měl zřejmě původně být tím legračnějším z dvojice, ale prakticky po celý film předvádí pouze průměrnou komickou postavičku. A tak si The Rock vlastně vystačí úplně sám a Scott mu jen přihrává.

Za zmínku stojí Christopher Walken (ačkoliv předvádí standardně dobrého Walkena) v roli pošahaného bosse, který se neštítí mafiánských praktik a svým zabijákům s oblibou vypráví o malých vílách kradoucích dětem zuby. Rosario Dawsonová je tady zjevně jen proto, aby se mezi stromy sem tam "zhouplo" i něco jiného než jen páreček opic.

V dobrodružné akční komedii (mimochodem opět to je subžánr "buddy movie", zdatnější čtenáři už to nepochybně uhádli i bez koukání) nakonec nejde o oscarové výkony, ale o to, aby se divák pobavil. Hlubší poselství ve filmu VÍTEJTE V DŽUNGLI nehledejte, protože o nic jiného nejde. Maximálně tak ještě o trochu popcornu.

Samozřejmě už vznikly mnohem lepší filmy, ve kterých o nic nešlo. Ale žádný neměl v hereckém ansámblu Dwayna 'The Rock' Johnsona. A právě on je tím důvodem, proč jsem dal filmu nadprůměrné hodnocení. A proč byste měli VÍTEJTE V DŽUNGLI přeci jen vidět. A já si teď udělám popcorn. A poohlédnu se po kalhotkách.

Welcome To The Jungle / The Rundown
USA 2003
režie: Peter Berg