RECENZE

 

Filmová recenze: Umučení Krista

Mel Gibson si splnil sen. Film, který nechtělo financovat žádné z hollywoodských studií, financoval sám. Náklady se zaplatily už během prvního promítacího víkendu v USA. Od té doby Umučení Krista vydělává. Ne snad proto, že nedávno byly Velikonoce nebo že by na něj houfně chodili věřící (i když i to se děje). Je prostě kontroverzní.

 

Mel Gibson si splnil sen. Film, který nechtělo financovat žádné z hollywoodských studií, financoval sám. Náklady se zaplatily už během prvního promítacího víkendu v USA. Od té doby Umučení Krista vydělává. Ne snad proto, že nedávno byly Velikonoce nebo že by na něj houfně chodili věřící (i když i to se děje). Je prostě kontroverzní.


Kristus (?): "Já se vrátím." (???)


Ne, nerad bych byl kontroverzní i já ve své recenzi. Stejně si ji přečte jen hrstka odvážných, kterou navíc zajímá prakticky jen to, jestli je Umučení Krista opravdu tak brutální film, jak se říká. Na druhou stranu, Mel Gibson mi nahrává k tomu, abych se na stránkách techna.cz rouhal. Rouhat se budu. Ale jen trochu a hned ze začátku. Takže: Vatikán sice film schválil, otázkou přesto zůstává jestli Umučení Krista za něco stojí.

Už Statečné srdce, za které Gibson sklidil nějakého toho Oscara, bylo moc pěkně natočené. Zidealizovaný vůdce proti anglického povstání Skotů William Wallace kolem sebe máchal mečem velkým téměř jako on sám, i na mučidlech vykřikoval slova typu "svoboda" a dokonce se (dost nepřímo) potýkal s otázkou víry. Líbilo se mi to.

Umučení Krista bylo natočeno ještě lépe! Od první chvíle musí všechny diváky uchvátit hudba. Spolu s tím, co probíhá na plátně vytváří opravdu úžasnou atmosféru. Skeptik se až začíná neklidně vrtět na sedadle. Večer před svým ukřižováním Kristus (Jim Caviezel) bojuje s pochybami a dovolává se Boha. Přičemž ho otravuje bezvadně ztvárněný ďábel. Když se Rosalindě Calentanové, která ďábla hraje, v nose mihnul červ a vzápětí se "z ní" vyplazila zmije, již Kristus rozhodně zašlápnul, utvrdil jsem se v tom, že Bible má velký dramatický potenciál.

Když Krista vlečou v řetězech na shromáždění, aby jej coby falešného proroka soudili, musí pookřát i ten největší cynik. Gibson totiž všechno podává nejen v opravdu podmanivé atmosféře. Nechává vyniknout skvělé kameře a dokonce často zpomaluje záběry! Ano, Kristus je víc cool než Neo. A proč by neměl být?

Ve chvíli, kdy je Kristus odsouzen k padesáti ranám bičem, začíná lítat maso. Bičování, které probíhá někde na konci první třetiny filmu, je asi vůbec nejnepříjemnější sekvencí. Pokud ji "přežijete", už vás zbytek filmu nijak výrazněji nerozhodí. Kupodivu to ale není emocionálně nejvypjatější scéna. Tou by mohla být chvíle, kdy Marie přes tlustou kamennou podlahu pozná, že její syn trpí někde dole pod ní v řetězech.

Poté už následuje jen sekvence záběrů, kdy Kristus vleče kříž, neustále mu někdo ubližuje, občas mu někdo pomůže a nakonec ho ukřižují. Gibson chtěl být maximálně realistický, takže krev proudí i stříká na všechny strany a Kristus skutečně trpí. Nikdo z diváků nemůže pochybovat o tom, že ON o své víře pochyboval, a jak musela být jeho víra silná když to "zvládl". Na druhou stranu jsem měl pocit, že kdyby (myšleno čistě realisticky, neberu teď v úvahu "filmová měřítka") z někoho tak dlouho crčela krev tak moc, neušel by ani polovinu křížové cesty.

To ale není hlavní (a v podstatě jediný zásadní) problém filmu. Tím je fakt, že pokud se v Novém Zákonu neorientujete, nebo jste jej ani nezahlédli, vůbec nebudete tušit, oč vlastně jde. Jasně, všichni víme, že Krista ukřižovali. Míň lidí už ale ví proč a pro koho vlastně! A to Gibson svým filmem, kde forma zvítězila nad obsahem, neříká ani náhodou. Navíc konec je jako z Terminátora.

Radim Bartík

Hodnocení: 80%

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

The Passion Of The Christ
USA 2004
scénář: Benedict Fitzgerald a Mel Gibson
režie: Mel Gibson
hrají: Jim Caviezel, Monica Bellucciová, Maia Morgensternová, Rosalinda Celentanová
http://www.thepassionofthechrist.com/

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016