RECENZE
Filmová recenze: Den poté
První den přiletí, druhý den zaútočí a třetí den se budeme muset bránit Godzille, která se vydala zpustošit New York. Ovšem pokud na nás dřív neuhodí mrazy. To vše v podaní Rolanda Emmericha.
První den přiletí, druhý den zaútočí a třetí den se budeme muset bránit Godzille, která se vydala zpustošit New York. Ovšem pokud na nás dřív neuhodí mrazy. To vše v podaní Rolanda Emmericha.
Policista: "Někdo by ti s tím měl pomoct."
Brian Parks: "Pane, jsem prezident klubu elektroniky, matematického klubu, klubu šachu. Jestli je tu někde větší machr, ukažte mi ho."
Globální oteplování je bezesporu strašná věc. Jistě, neděsí tolik jako genocida, katastrofy a teroristické útoky, ale když si nedáme pozor, nakonec nám (nebo spíš našim vnoučatům) globální oteplování poděsí trenky zdaleka nejvíce. Zbrusu nový letní blockbuster Rolanda Emmericha s názvem Den poté proto není ničím jiným než umně maskovanou ekologickou agitkou.
Pán ufonů, kteří na matičku Zemi útočí zásadně o Dni nezávislosti, aby umožnili hrdým Američanům sebrat všechny síly a podniknout vítězný protiúder, i negumové, leč naprosto příšerné digitální Godzilly, vycházel při psaní scénáře ze skutečnosti. Globální oteplování skutečně probíhá, teploty všude po celém světě stoupají. Až dosáhnou kritického bodu, spousta věcí přestane vypadat, tak jak je známe, a nastane nová doba ledová.
Ale pro kulich, šálu a palčáky si zatím ještě neodbíhejte. To první bude trvat sto let, to druhé ještě mnohem déle, takže můžete v klidu posedět u počítače a dočíst si recenzi. Na druhou stranu byste asi měli recyklovat odpad, v opačném případě vám přeji osud mnoha podřadných hrdinů Emmerichovy velkolepé podívané.
Ti totiž při "čekání" na nekompromisní změnu klimatických podmínek rozhodně nezestárnou. Ledovce tají velmi rychle, mořské proudy se vlivem smísení sladké a slané vody mění ještě rychleji a než byste řekli "Sakra, kde je Helen Huntová, když ji tady potřebujeme?", Hollywood i komplet celé Los Angeles zničí hned několik tornád najednou. Naprostý konec světa.
Moment, až za chvíli. New York ještě musí propláchnout obrovská přílivová vlna, načež se ochladí, že by psa ven nevyhnal. Zato se ulicemi může vesele prohánět parta digitálních vlků, kteří si svých pár minut slávy užijí jen proto, aby způsobili problémy synovi hlavního hrdiny. Ale co, jsme v americkém blockbusteru.
Kdo a koho ve Dni poté hraje vlastně není důležité. Ani nejzajímavější výkony (které podávají hladoví digitální vlci) neobstojí před digitálními efekty nekompromisně devastujícími miniaturní modely amerických metropolí. To vám ale samozřejmě při pohledu na plátno (a díky kvalitnímu zvuku) v danou chvíli nedojde, a možná se budete o osudy hrdinu - ne-hrdinů i trochu bát.
Emmerich se nám snaží vsugerovat myšlenku, že Doba ledová kdysi zaskočila nebohé mamuty uprostřed oběda a že totéž se může stát nám, v podobě jakýchsi "ledových tornád". Což je stejně uvěřitelné jako situace, že si ráno pustím televizi a uslyším, jak někdo v New Yorku po mimozemském plavidle střílel brokovnicí (když nad tím tak přemýšlím, je tohle mnohem uvěřitelnější).
Ale jak už jsem řekl, jsme v americkém blockbusteru a v tom o takové věci vůbec nejde. Holt někdo umí podat mainstream s neotřesitelnou lehkostí takovým způsobem, že i po letech je radost se na něj koukat (Twister nebo i ten Den nezávislosti) a někdo (někdy) ne. Roland Emmerich, který zazářil na Den nezávislosti, by si měl raději dávat pozor, čemu se věnuje Den poté.
P.S. No jasně, Doba ledová se mi prostě líbí víc, když nabízí mluvícího mamuta a posedlou veverku.
Hodnocení: 60%
Recenze vznikla díky Village Cinemas.
The Day After Tomorrow
USA 2004
scénář: Roland Emmerich
režie: Roland Emmerich
hrají: Denis Quaid, Jake Gyllenhaal, Emmy Rossum, Ian Holm
www.thedayaftertomorrow.com
Techno.cz doporučuje:
- každodenní soutěže o volné vstupenky do kina
- aktuální přehled filmů v síti Village Cinemas