Filmová recenze: Svět zítřka

Kerry Conran je něco jako soudruzi ze Sovětského svazu. I pro něj "zítra znamená už dnes". V přelomovém retro sci-fi, parodující filmové klasiky i naivní komiksové sešity z třicátých let minulého století, se debutující Conran rozhodl poručit větru a dešti!

Joe Sullivan (na Polly): "Mohli bychom, aspoň jedinkrát, umírat bez toho všeho hádání kolem?“

V čem je svět zítřka tak zásadní? Technologie, kterou tak rád používá i George Lucas ve svých Star Wars, spočívá v tom, že herci hrají před modrou plochou, která je později digitálními triky přetvořena na kosmickou loď nebo velkolepý palác. Jenže zatímco Star Wars využívají i kulis a zmenšených modelů, Svět zítřka vznikal téměř kompletně v "modrém prostředí".

Takhle stručně to zní dost suše a možná by to ani nebylo dostatečně působivé, kdyby Conran obraz záměrně nestylizoval tak, aby vypadal jako starší, původně černobílá filmová kopie ze třicátých let, kterou se studio vzhledem k diváckému úspěchu pár let po premiéře rozhodlo kolorizovat (stalo se tak například Hitchcockově Vertigu).

Výsledek skvěle funguje v kombinaci s vpravdě naivním příběhem s dostatkem nezlomných mužů, zákeřných padouchů a krásných žen. Geniální doktor Totenkopf (legendární a již zesnulý Laurence Olivier!) má zřejmě nekalé úmysly. Jeho armády robotů napadají světové metropole a kradou energetické zdroje. Ještě, že je tu nebojácný Joe Sullivan, přezdívaný Sky Captain (Jude Law). svet

Společně s půvabnou reportérkou a bývalou přítelkyní Polly Perkinsovou (Gwyneth Paltrowová tak trochu připomínající neohroženou Lois Laneovou) se vydává po Totenkopfových stopách za vydatné pomoci vynálezce Dexe Dearborna (Giovanni Ribisi) a Francescy "Franky" Cookové (skvělá Angelina Jolieová s legračním britským přízvukem), která velí speciálním britským jednotkám Manta.

Jejich cesta je plná nebezpečí, úžasných zjištění a prapodivných míst. Jak by se vám líbilo podívat se do zapovězené Šangrily, objevit klonovaného mini slona v hrnci nebo podniknout cestu po ostrově plném fantastických zvířecích oblud? Mně náramně! Proto mě taky Svět zítřka opravdu bavil, přestože (nebo právě proto, že?) hned několik motivů už jsme všichni mohli vidět jinde.svet

Často bývá jmenován Občan Kane, Ostrov doktora Moreaua nebo Sloní muž. Joe a Polly se ovšem jiskřivě hádají podobně jako (třeba) Han Solo a princezna Leia, není náhodou, že čerstvým hitem v kinech je Čaroděj ze země Oz a pár scén z ostrovního výletu vyloženě zve k návštěvě King Konga. Podmořská akce obojživelných letadel jednotek Manta zase upomíná na 20 000 mil dobrodružství Kapitána Nema.

A že by si Polly roztrhla rozparek nejen aby unikla smrtícím robotům, ale aby také naznačila, že tohle retro bude následující hodinu a půl směřovat jen a jen dopředu? Je to možné, každopádně jemná krajka podvazků šikovně aranžovaná hned v několika různých scénách působí až fajnšmekrsky svůdně. svet

Svět zítřka je něco mezi Indianou Jonesem a komiksovou Ligou vyjímečných. Jeho velkou výhodou je, že triky svou velkolepostí a svým množstvím vůbec nepohřbívají příběh. Díky stylizaci se dokonce zdá, jako by všechny ty fantastické obrazy byly skutečné. Skoro se mi chce věřit, že tahle "alternativní sci-fi minulost" mohla aspoň chvíli existovat i v opravdovém světě. Co si mohli Kerry Conran a filmoví fanoušci přát více?

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Sky Captain & The World Of Tomorrow
USA 2004