Filmová recenze: Úžasňákovi

Pan Úžasňák byl tím nejlepším a nejoblíbenějším ze všech super hrdinů na celém světě. Lidé ho milovali a vláda dobře platila. Nepřízeň osudu z něj (i z ostatních hrdinů) ale udělala anonymního úředníčka v soukolí byrokracie. Jak by vypadal Superman, kdyby mu zakázali potírat zlo a šířit dobro, se dozvíte v novém animovaném hitu studia Pixar (Hledá se Nemo).

- "Viděls to?“
- "To zas bude moct Baldýnský napsat vtipný článek."

Pan Úžasňák býval před patnácti lety krásný, hrdý, neporazitelný a oblíbený, hlavně proto že vedle pronásledování lupičů neváhal zachránit třeba i kočku, která uvízla na stromě. Jednoho dne ale zachránil sebevraha a málem prošvihl svatbu s kočkou Elastičkou. Svatbu stihl, ale bývalého sebevraha najednou trápily poraněné plotýnky (mohl za ně Pan Úžasňák) a rozhodl se soudit o náhradu škody.

Série dalších absurdních soudních procesů udělala ze super hrdinů v očích vlády (jinak jejich zaměstnavatele) nechtěnou přítěž a rozhodnutí bylo na světě. Super hrdinové byli do jednoho propuštěni, dostali zákaz činnosti a byli zařazeni do vládního programu na ochranu svědků. Noční můra (a hodně vtipná myšlenka) většiny komiksových vydavatelství v akci!

uzasBob Parr je zpruzený prací řadového úředníka a sbírá nadváhu. Bob Parr byl Panem Úžasňákem, ale to už je dávno. Aby se z každodenní rutiny úplně nezbláznil, občas s kamarádem Mražounem poslouchá policejní vysílačku a tajně někoho zachrání z trosek hořícího domu. Ale nebylo by to to pravé ořechové, ani kdyby se přitom maskoval lískovým těstem.

Jednoho dne se věci dají zase do pohybu. Záhadná Miráž chce, aby se Pan Úžasňák vrátil do akce. Musí pracovat tajně, aby svět a hlavně manželka o ničem nevěděli. Jenže v tom je háček a Elastička, která si nejprve myslí, že jí Bob zahýbá, bude muset vzlétnout na záchrannou misi. Nebyla by to komedie pro celou rodinu, kdyby se do nebezpečí nepřipletly i super dětičky a zřejmě první rodinná týmovka (další hodně vtipná myšlenka) je na světě!

ohenFilm, který se jmenuje Úžasňákovi, by teoreticky měl být úžasný. Scénárista a režisér Brad Bird, který je v Pixaru jedním z „nově příchozích“, vytvořil svět plný odkazů na současnou pop kulturu doplněný lehkými tóny příjemného retra 60. let. Hodně mu pomáhal Michael Giacchino, který hudbu pojal jako poctu atmosféře špionážních thrillerů ze stejné doby. Jakkoliv se totiž film tváří moderně, nemůže popřít že tajná základna na ostrově Nomanisan až příliš nápadně připomíná všechny ty tajné základny z prvních Bondovek.

Bird se bez zaváhání strefuje do komiksového světa, nejen když na plátně představuje Ednu Módní, návrhářku která šila pro všechny přední super hrdiny. Scéna, ve které Edna vysvětluje, proč je z módního i praktického hlediska pláštěnka na kostýmu absolutně neaktuální, v očích komiksového fandy prostě musí být skvostná.

luxPřesto není nutné milovat komiksy, abyste si Úžasňákovy užili.  I pokud patříte k těm nešťastným, kteří Supermana považují za toho borce v kamaších z reklamy na prací prášek, nabídnou vám Úžasňákovi pořádnou porci situační komiky. Snad jen děti se pobaví méně než u předchozích filmů studia Pixar. Úžasňákovi vypadají spíše jako film pro starší než mladší diváky (vůbec se tam nezpívá a úplně chybí roztomilý přihlouplý bavič!). Ale berte to tak, že čím více se budou vrtět děti, tím více se budete smát vy.

PS: Před samotnými Úžasňákovi by kina měla promítat krátký animovaný film Hop a skok, také z produkce studia Pixar. Příběh s nezbytným morálním ponaučením (ach ten Disney) vypráví o beránkovi, který je pyšný na své kudrny. Pak ale přijdou lidé a beránka okudlají. Nahaté stvoření je zralé na sebevraždu, naštěstí se zjeví mystický Zajdalen, který dá všechno do pořádku. Sympatický kraťas s mnoha vtipnými momenty do češtiny velmi dobře převyprávěl Tomáš Hanák.

The Incredibles
USA 2004
Scénář a režie: Brad Bird