Filmová recenze: Dannyho parťáci 2

Před třemi roky to Dannyho parťáci (tehdy jich bylo jedenáct) v Soderberghově remaku klasického snímku z roku 1960 rozjeli ve velkém stylu. Povedlo se jim vykrást hned tři kasina najednou, když vybílili prakticky nedobytný trezor. Leckterému divákovi se z toho orosila levá či pravá půlka, majiteli Terrymu Benedictovi pak rozhodně obě dvě. Teď to ale parťáci budou mít mnohem těžší.

Tess: "Řekl mi, že se nic neděje."
Basher: "Tím 'všechno v pohodě' myslel: 'dochází nám čas i peníze'."

Dannyho parťáci tenkrát v Las Vegas vydělali slušných 160 miliónů dolarů. Kuriózní kousek, který Terrymu Benedictovi (Andy Garcia) provedli, je navíc pasoval na lupičská esa. Šťavnatý výdělek 1, 6 milionu pro každého znamenal, že se tým rozdělil a každý šel svou cestou. Danny (George Clooney) si znovu vzal svou bývalou ženu Tess (Julia Robertsová) a právě se chystají oslavit „druhé třetí výročí“, když je návštěvou překvapí samotný Benedict.

Úlisný podnikatel snaživější než Standa Dolínek sice dostal náhradu od pojišťovny (štěstí?), ale loupež poškodila jeho ego. A tak se spolu s jistým spojencem vydal na cestu pomsty. Danny má čtrnáct dní na to, aby sehnal dlužnou částku i s úroky, jinak zemřou. Stejná zpráva zastihuje i Rustyho Ryana (Brad Pitt), který se v poslední době snažil vést hotel v Hollywoodu. Ještě předtím ale prožil románek s půvabnou isabelHolanďankou Isabel Lahiriovou (Catherine Zeta-Jonesová), shodou okolností detektivkou fascinovanou mimo jiné i loupeží Dannyho parťáků. Není proto náhodou, že první kroky Dannyho parťáků míří do Amsterodamu. Může s toho vzejít něco dobrého?

Jasně, že může. A v případě Dannyho parťáků se jednomu skoro chce napsat, že přímo musí. V roce 2001 Steven Soderbergh zabodoval příjemnou podívanou, která s přehledem převyšovala většinu amerických remaků poslední doby. Svěží mix humoru, skvělé hudby (David Holmes) a elegance, kterou zajistili herečtí představitelé v čele s Clooneym a Pittem, byl jednoznačně trefou do černého.

Dvojka vypadá v lecčems podobně a v lecčems úplně jinak. Soderbergh a scénárista George Nolfi očividně nechtěli, aby bylo pokračování pouhou variací na první díl. Děj je proto mnohem složitější. Strukturou připomíná spíše román, než hollywoodský film, a díky tomu působí i lehce staromilským a hodně poctivým dojmem. Je sice fakt, že pro některé diváky (dost možná většinu) bude poslední půl hodinka, v níž se každých pár minut zápletka zdánlivě vyřeší, načež následují další a další „finální scény“, trošku tvrdším oříškem. partaci

Stejně by jim mohl vadit i poměrně výrazný režisérský styl Stevena Soderbergha. Sledovat Eiffelovku jako odraz v brýlích Brada Pitta nebo netradiční záběr přilétajícího letadla apod. pro někoho může být asi tak zajímavé jako Rodinná pouta. Koneckonců všechny tyhle parádičky v podstatě brzdí děj a ztěžují jeho sledování. V případě prvních parťáků se navíc Soderbergh v tomto směru dost mírnil!

Osobně jsem se ale v konečném výsledku doopravdy bavil. Takže radím, abyste se v žádném případě nenechali spoutat. Odměnou budiž elegantní humor, který je v podání pánů Clooney a Pitt přímo skvostný. Přičemž nijak nepokulhává ani zbytek hereckého obsazení a své si užije Tess, která se v náhradním plánu Dannyho parťáků vydává za jistou herečku. Nebo Bruce Willis. Ten potká svou starou kamarádku kdesi v Římě. clooney

Pochopili jste to správně. Dannyho parťáci 2 jsou čistě a jenom o tom, nakolik je vám vlastní jemný a inteligentní humor v kombinaci s ne zrovna jednoduchou dějovou linkou. Jestli jste předchozí větu vůbec nepochopili, raději pokračování Dannyho parťáků vůbec nezkoušejte.

Ocean’s Twelve
USA 2004
scénář: George Nolfi