RECENZE
Rubrika: Narovinu o rovných beatech
Další díl naší rubriky o rovných beatech připravil tentokrat Jaroslav Zapletal. Dozvíte se mimo jiné o jubileu labelů Underwater a NRK, dále novinky o Daft Punk, Deep Dish nebo Felix Da Housecat. Dočtete se jaká nová alba si ohlídat a na závěr vás nemine minirecenze alba Light Of Day.
Underwater - padesátka na krku
Jednoho krásného rána se probudíte a zjistíte, že máte na krku padesátku. A to jistě potěší. Samozřejmě, že nemyslíme padesátku jako věk, ale padesátku jako počet vydaných desek. Pokud by se vám podařilo proniknout do mysli britského DJe a producenta Darrena Emersona, mohli byste si tento pocit vychutnat 17. ledna. V tento den totiž vychází jubilejní padesátý release jeho labelu Underwater. Půjde o 4-trackové EP "H20 050" se skladbami "Chicago Mousse", "Beats In The Box", "Detroit Music People" a "Saturday Night".
Touto deskou Darren potěší nejen všechny fanoušky labelu, ale také fanoušky, kteří netrpělivě čekali na tracky přímo z Darrenovy vlastní dílny. Emerson totiž svůj poslední singl vydal naposledy v květnu roku 2002. "Je pravda, že jsem moc desek nevydal. Na Underwater vlastně jenom tři - jednu pod pseudonymem Ned Flanders, pak skladbu H20 a teď 50", říká Darren.
Darrena Emersona není třeba sáhodlouze představovat. Jako člen skupiny Underworld se nesmazatelně zapsal do historie taneční hudby devadesátých let dvacátého století a jeho zásluhy těžko někdo zpochybní. V roce 2000 ale z Underworld odešel a do nového milénia vstoupil hlavně jako majitel labelu Underwater.
"Label jsem založil již v roce 1994, protože jsem chtěl vydávat desky od lidí, které jsem potkával na svých cestách po světě.
První deskou labelu se stala ´Anthem´ projektu T-World. "Hrál jsem na Islandu a dva kluci Biggi a Buckmaster (aka T-World) mi pustili svoji skladbu. Zalíbila se mi a já ji vydal. Za pár let jsem je opět potkal, už se jmenovali Gus Gus, tak jsem je podepsal znovu."
Slibně se rozvíjející label si ale dává dva roky po založení pauzu. "Když jsem label zakládal, byl to takový můj koníček. Ale za ty dva roky se z toho stala regulérní práce. A protože jsem stále byl zaneprázdněn koncertováním a skládáním pro Underworld a nemohl se dostatečně věnovat práci pro Underwater, dal jsem mu na čtyři roky přestávku."
A tak se label vrací na scénu až v roce 2000 hitem projektu Meeker a skladbou "Save Me" (release obsahoval remix od Future Shock). Darren Emerson právě opustil Underworld a mohl se tak vedení labelu věnovat naplno.
Do povědomí širší veřejnosti se label dostává v roce 2001 díky Timu Deluxovi a singlu "Sirens/We All Love Sax". Underwater vypouští na hladinu další velké hity jako "The Push" a "Blockbuster" od Paula Jacksona, "Shake Your" od Sharama Jaye nebo "David" od Gus Gus. Ale co se týká prodeje desek, nejúspěšnější zůstává právě Tim Deluxe. Jeho album "Little Ginger Clubkid" se stalo nejprodávanějším releasem labelu (prodalo se ho v celém světě víc jak 50 000 kopií) a singl z alba "It Just Won’t Do" se jako první singl labelu dostal do Top 20 britské hitparády.
Nebudeme si nic nalhávat, nebudeme chodit kolem horké kaše: labelu se daří skvěle - vydává velké množství singlů, uznání sklidil za album projektu Mutiny "Yada Yada", které vyšlo v minulém roce, kritici si pochvalují mixovanou kompilační řadu "Underwater: Episode…", která se dočkala již třetího pokračování (a která v discmanu autora tohoto textu vydržela po mnoho týdnů) atd. A nelze samozřejmě zapomenout na takovou malou třešničkou na dortu: vítězství v anketě časopisu DJ v kategorii nejlepší label roku 2003.
Darrenu Emersonovi je třeba se skromností v hlase přiznat, že svoje dítě vychovává a vede dobře.
A co se pod hladinou Darrenova labelu chystá v roce 2005? "Podepsali jsem smlouvu s australským projektem Pnau, máme k vydání připraveno album Sharam Jeye, které bude trochu do elektra. Nová alba připravují Greg Churchill i Paul Jackson", prozrazuje plány do budoucna. "Vydáme nový singl od Eyer and Chopstix, který se jmenuje ´She Loves It´ - myslím, že to bude velký hit. Velmi drsná skladba, s vokálem ve stylu The Streets".
Přejeme hodně štěstí.
Co se stalo, co se stane
Francoužští Daft Punk (Thomas Bangalter a Guy Manuel de Homem Christo) vydají 21. března 2005 své třetí studiové album. Bude se jmenovat "Human After All".
I tento rok volili posluchači BBC Radio 1 nejlepší Essential mix roku. Kdo vyhrál? Set od Above & Beyond. Další pořadí: 2. Sasha & Digweed, 3. James Zabiela, 4. Desyn Masiello, 5. Pete Tong & Sander Kleinenberg.
Label NRK na leden připravil jubilejní stý release! Label při této příležitosti oslovil různé producenty a požádal je o zremixování několika klasických songů z katalogu. Na stém releasu se tedy můžete těšit na tyto skladby: Ian Pooley zremixoval klasiku od Miguela Migse "Petalpushing", Miguel Migs skladbu "The Way", kterou složil Joey Negro, King Unique přemíchali klasiku od Peace Division s názvem "Beatz iN Peacez 03 (What Is This Sound?)" a Pete Heller si pohrál se skladbou "An Eye For An Eye", kterou složil Danny Tenaglia. Vychází jako dvojvinyl.
Dick ‘Magik’ Johnson vydá na začátku roku 2005 své debutové album. Najdete na něm 11 tracků, první singlem z alba je skladba "Feel Alright".
Dvojice Deep Dish podepsala smlouvu na vydání čtyř desek s vydavatelstvím Thrive Music. Deep Dish nemusejí vydat jenom autorská alba, čtyřdeskový kontrakt se týká i mixovaných kompilací.
Label Yoshitoshi, který vlastní producentská dvojice Deep Dish připravuje další kompilaci. Ponese název "Yoshitoshi Ibiza" a namíchá ji Behrouz, v současnosti jedna z nejoblíbenějších akvizicí labelu.
Byly vyhlášeny nominace v kategorii Nejlepší taneční album roku v rámci amerických hudebních cen Grammy. Nebudeme tajit, že nás výběr nominovaných trochu vyděsil. A klasická housová deska mezi nimi není ani jedna.
V klubu Radost FX vystoupili britští Slam a Myclick byl u toho. Jeho report si můžete přečíst tady.
V únoru 2005 vypustí Felix Da Housecat další singl ze svého posledního alba "Devin Dazzle and the Neon Fever" (recenzi na album si můžete přečíst v minulém díle naší rubriky:). Singl se jmenuje "Ready to wear".
Nejprodávanější housovou deskou na serveru www.juno.co.uk za posledních osm týdnů se stal singl "Most Precious Love" projektu Blaze. Vyšlo na labelu Defected.
Co právě vychází - alba
Kevin Yost: Small Town Underground 3 (I Records) - Kevin "deep house maestro" Yost se na pulty obchodů vrací s třetím pokračováním série Small Town Underground. Mixovaná kompilace obsahující kvalitní, jazzem a latinem prodchnuté tracky by se měla stát nedílnou součástí archivu každého fanouška dobré house muziky.
Losoul: Getting Even (Playhouse)- Peter Kremeier aka Losoul vydává své druhé album. Na první poslech je zřejmé, že Peterovy kořeny jsou hluboce zapuštěny v zemi deep house music, ale tahle deska nabízí i výlet k minimal technu, microhousu, acidu, discu i funku.
Soma Compilation 2004 (Soma) - Výběr nejlepších skladeb labelu Soma za rok 2004 vychází na jednom cd. Najdete zde tracky od projektů, které v roce 2004 vydaly autorská alba (Slam, Funk D’Void, Envoy), od známých techno producentů (Adam Beyer, Jasper Dahlback) a nechybí ani tracky od nových posil labelu Soma (Vector Lovers, Hystereo, Alex Smoke).
Faith vol. 3 mixed by Terry Farley (NRK) - Nová řada mixovaných kompilací labelu NRK má již své třetí pokračování. Mix připravil britský DJ Terry Farley. Jak to celé zní? Malý obrázek si můžete udělat podle jmen producentů a projektů, které Terry na své kompilaci použil - Dimitri From Paris, Tiefschwarz, Paul Johnson nebo Tiga.
PC Synergy: Keepin' On (Little Angel) - Pokud máte náladu ochutnat lahodný pokrm v podobě skvělého housového alba, nechte své chuťové pohárky naplnit touto deskou. Natočila ji producentská dvojice PC Synergy (Phil Green a Scott Petersen). Vychází na labelu Little Angel, který vlastní William 'Harley' & Flavio 'Muscle'.
Minirecenze
Fred Everything - Light Of Day (2020 Vision)
Pokud bych dostal do rukou hlasovací lístek jakýchkoliv výročních cen týkajících se taneční hudby za rok 2004 a měl bych vyplnit kolonku nejlepší housové album roku, neváhal bych ani na chvíli. "Light of Day" je jasná volba. Je pravda, že se během minulého roku objevilo mnoho alb, kterým by nálepka nejlepšího housového alba roku také slušela, jenomže pouze Fred Everything (vlastním jménem Frederic Blais) dokázal poskládat nejcelistvější útvar. Na ploše šedesáti minut sestavil rozmanitou zvukovou koláž složenou ze smyčcových ploch, kytarových rifů a okouzlujících vokálů. Okořeněnou pořádnou dávkou jazzového feelingu. Přestože na vás z každého tónu desky sálá deep nálada, vyznívá deska nesmírně pozitivně. Copak jste někdy v chladný podzimní den nepromokli na kůži, ale přitom jste si připadali skvěle? Nikdy jste neprožili silné citové trápení, o kterém teď s odstupem času víte, že vás posunulo tím správným směrem? Ne? Pak si prostě desku užijete jen tak. Bez nějakých vedlejších konotací. Prostě a jednodušše: nejlepší housová deska roku 2004.
Hodnocení: 100%
připravil: Jaroslav Zapletal